Gå till innehåll

Fråga!! hur många anväder ozonisator??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Jag har haft en Sander ozonisator liggande i åratal men själv aldrig kopplat in den.

Fördelar: Det sägs att den ska göra vattnet kristallklart. Jag har hört om de som har kopplat den till skummaren och fått betydligt bättre skummning.

Nackdelar: Ozon är giftigt och det är absolut inte bra för karetsinnvånare. Man ska om jag har förstått det rätt inte låta "ozon vattnet" komma direkt ut i karet igen utan filtrering. Vad man ska filtrera med är jag inte säker på (aktivit kol kanske), men de som har kopplat den till skummaren undrar jag hur de gör om skummaren slutar skumma av någon anledning, då kommer det väl en rejäl dos ozon ut i vattnet...smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ozon har bl.aföljande fördelar av vikt:

kristallklart vatten,gulfärgen försvinner,dödar parasiter bl.a cryctocarion, och höjer vattnets redoxpotential mm

Men man kan inte köra ozon i alla skummare,dock alla "utanpåskummare" såvitt jag vet.

Däremot är det giftigt,i den betydelsen, att skummare som skickar med mycket luftbubblor i returvattnet bör man kanske ha ett litet kolfilter på returvattnet, samt att om man kör på för hårt med ozondoseringen så kan det komma ut ozon från uppsamlingskoppens lufthål,då får man sätta ett litet kolfilter där också,annars kan det irritera luftvägarna(hosta,huvudvärk etc)

men kör man normala nivåer,så brukar ingetav dessa faktorer vara nåt problem.

Mej veterligen,kör alla offentliga akvarier ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greger rätta mig om jag har fel men blir inte ozon syre vid minsta kontakt med annat syre? så om man kör det med skummaren så är det inga problem "inom rimliga gränser" ???

Mvh Mikael

ozon har bl.a följande fördelar av vikt:

kristallklart vatten,gulfärgen försvinner,dödar parasiter bl.a cryctocarion, och höjer vattnets redoxpotential mm

Men man kan inte köra ozon i alla skummare,dock alla "utanpåskummare" såvitt jag vet.

Däremot är det giftigt,i den betydelsen, att skummare som skickar med mycket luftbubblor i returvattnet bör man kanske ha ett litet kolfilter på returvattnet, samt att om man kör på för hårt med ozondoseringen så kan det komma ut ozon från uppsamlingskoppens lufthål,då får man sätta ett litet kolfilter där också,annars kan det irritera luftvägarna(hosta,huvudvärk etc)

men kör man normala nivåer,så brukar ingetav dessa faktorer vara nåt problem.

Mej veterligen, kör alla offentliga akvarier ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som trodde Tunzes skummare var okey att köra med ozon... Men icke sa nicke... Längst ner i detta inlägg kommer ett svar från Tunze!

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD width="100%">

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" align=center bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=4 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD vAlign=top noWrap width=175 bgColor=#f3f3f3>magnus

Registered Member

Registered: May 2002

Location:

Occupation:

Posts: 6

</TD>

<TD vAlign=top width="100%" bgColor=#f3f3f3>Ozonizer to my 3130/2 skimmer ?

Hi Roger,

would you recomend me using an ozonizer with my 3130/2 skimmer ?

Plaese share your experiance with me. I'm thinking of a small (50mg/h) Sander Ozonizer to my 150 gallon reef tank.

I would like to fight a slight micro algae attack and also get that crystal clear water that moderate ozonizer usage will give.

- Will the skimmer plastic "corrode" ?

- What will be the expected result if the water level go below the level required by the skimmer (this happens to my skimmer for a short while on few occations) ?

- Do i need a air pump or will the skimmer "suck in" eough air from the ozonizer ?

- What happens if I turn the skimmer off, will the ozone go up into the collection cup and then into my living room ?

<!--

Hobby Experience:

--><!--

Current Tanks:

--><!--

Interests:

-->

Open this post in a new window | Report this post to a moderator | IP: Logged</TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE></TD>

<TD width=10>space.gif</TD></TR></T></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD width=10>space.gif</TD>

<TD width="100%">

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" align=center bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=4 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD noWrap width=175 bgColor=#ebebeb height=16><A name=post2224235></A>posticon.gif 01/09/2004 09:00 PM</TD>

<TD vAlign=center width="100%" bgColor=#ebebeb height=16>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR vAlign=bottom>

<TD>off.gif</TD>

<TD noWrap align=right></TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=top noWrap width=175 bgColor=#ebebeb>rvitko

RC Mod

RC Sponsor

avataruserid=787&dateline=1102738594

Registered: Apr 2000

Location: Austin Texas USA

Occupation:

Posts: 6547

</TD>

<TD vAlign=top width="100%" bgColor=#ebebeb>

When using ozone you can count on it entering the room unless you have a carbon filter. My advice is to use ozone seperately in either a small Sanders skimmer (great Ozonizer BTW) or a small Lees skimmer. On both models you can put a carbon cartridge like they use in cheapy undergravel filter- the small ones for bowls- on the vent of the lid. In small doses Ozone will only make your house smell nice and clean the air, in large doses you will get migraine headaches.

Even ozone safe plastics get brittle over time. The Tunze skimmer is ozone safe and has a provision for adding ozone through the side ports. It does not pull the ozone in on it's own and you would need a small pump, a Rena 50 will do the job. Now, with that said Tunze only recommends 3mg/hr and this is an emergency provision to be used to treat high Nitrite or Ammonia levels. It is not an effective method for long term and Ozone generally reduces skimmer performance unless the water is laden with fats and oils and not skimming properly as a result or if the water contains large amounts of cellulose- for this reason a seperate reactor is preferred.

If you are going to use Ozone though nothing beats the Sanders, they are virtually indestructible and can be easily repaired if something goes wrong. You will need an airdryer though as 50mg/hr is a small dose for a 150 and it will need to be at optimum performance to do the job. I would not go larger though without a redox meter and remember ozone works best through a venturi and worst under pressure in a hyperbaric reactor. (Pressure breaks down ozone.)

__________________

Roger Vitko

Tunze USA

"He's for every one of us, stands for every one of us, he'll save every man, woman and child in a mighty Flash!"Hobby Experience: 21yrs, Retailer, Wholesaler, Reef Keeper, Planted Aquaria

Current Tanks: 120 Reef/ System230 1200mm 150w and Tunze 19Gca Filter Kit, Yellow Ritteri 5yrs in captivity!

Interests: Orchids, Aquaria, Brewing Beer

Open this post in a new window | Report this post to a moderator | IP: Logged</TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE></TD>

<TD width=10>space.gif</TD></TR></T></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD width=10>space.gif</TD>

<TD width="100%">

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" align=center bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=4 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD noWrap width=175 bgColor=#f3f3f3 height=16><A name=post2224413></A>posticon.gif 01/09/2004 09:41 PM</TD>

<TD vAlign=center width="100%" bgColor=#f3f3f3 height=16>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR vAlign=bottom>

<TD>off.gif</TD>

<TD noWrap align=right></TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=top noWrap width=175 bgColor=#f3f3f3>magnus

Registered Member

Registered: May 2002

Location:

Occupation:

Posts: 6

</TD>

<TD vAlign=top width="100%" bgColor=#f3f3f3>

Thanks for the info Roger,

what is the reason for the Tunze recomendation on max 3 mg/hr ? This limit seem very low to me.

<!--

Hobby Experience:

--><!--

Current Tanks:

--><!--

Interests:

-->

Open this post in a new window | Report this post to a moderator | IP: Logged</TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE></TD>

<TD width=10>space.gif</TD></TR></T></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD width=10>space.gif</TD>

<TD width="100%">

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" align=center bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=4 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD noWrap width=175 bgColor=#ebebeb height=16><A name=post2224807></A>posticon.gif 01/09/2004 10:58 PM</TD>

<TD vAlign=center width="100%" bgColor=#ebebeb height=16>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR vAlign=bottom>

<TD>off.gif</TD>

<TD noWrap align=right></TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=top noWrap width=175 bgColor=#ebebeb>rvitko

RC Mod

RC Sponsor

avataruserid=787&dateline=1102738594

Registered: Apr 2000

Location: Austin Texas USA

Occupation:

Posts: 6547

</TD>

<TD vAlign=top width="100%" bgColor=#ebebeb>

The ozone in high doses does make the plastic brittle and it interferes with skimming. A low dose is sufficient to destroy Ammonia and Nitrite and that is the only application the Tunze skimmer is appropriate for. Long term it is better to use a seperate reactor rather than your skimmer.

__________________

Roger Vitko

Tunze USA

"He's for every one of us, stands for every one of us, he'll save every man, woman and child in a mighty Flash!"Hobby Experience: 21yrs, Retailer, Wholesaler, Reef Keeper, Planted Aquaria

Current Tanks: 120 Reef/ System230 1200mm 150w and Tunze 19Gca Filter Kit, Yellow Ritteri 5yrs in captivity!

Interests: Orchids, Aquaria, Brewing Beer

Open this post in a new window</TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xedar: Jag körde på väldigt lite ozon. Minsta möjliga. Jag la dessutom en påse med aktivt kol över skummarkoppens lufthål.

Stigigemla: Luftpump använde inte jag. Jag lät skummaren suga direkt från ozinosatorn. Blev väl lite trögare förståss men inte hemskt mycket tror jag då jag i upp i dimension på slangen. Jag har säkert gjort döfel men inte 17 tyckte jag skummaren skummade mer. Dessutom luktade det ozon som sagt.

Jag har fått det förklarat att eftersom det är O3 så oxideras metaller oerhört fort och i stort antal. Nu blir det ljupt. Se upp! Såg ett program på Discovery i förrgår om mitokondrien. Läst endel biologi och kommer ihåg denna pluttingridiens i cellerna. Denna mitokondrie finns i allt levande och är ett energiknippe som kräver syre. Mitikondrien beskylldes dessutom vara den som påverkar åldrandet. Den jobbar altså för oss lika mycket som mot oss. O3 kan då givetvis påskynda denna process. Jag har nämligen hört att ozon gör att vi rostar inombords. Slutklämm: O3=Snabbare åldrande + oxidering i kroppen (rost hihi). Äh lite funderingar jag har om ozon. Känner man av ozonet skulle jag stängt av den. Jag är jädrigt sugen på att kunna använda den men då måste det vara säkert.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder ozon till min Deltec AP850. Blåser på med 35mg/timmen och jag har en Read Sea ozonator med inbyggd redoxkontroll. Den stänger av sig automatiskt när den kommit upp på den redoxpotensial man ställt in den på! Tillsammans med skummaren hjärtat i min anläggning och en maskin jag rekomenderar fast den är ganska dyr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...