Gå till innehåll

Kylare med avledning av värmen?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag sitter och funderar på hur jag ska skaffa kylning till akvariet.

Tempen ligger idag på ca 29 grader. Det jag vill åstadkomma är att kunna kyla på traditionellt vis men avleda värmen genom fönstret.

Finns det sådana kylare?

Sent from my HTC Desire

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du en vattenkylare som har ett utblås som en portabel AC?

Jag har inte sett någon sådan färdig lösning, däremot så är det nog helt möjligt att bygga in en kylare i ett skåp med en bra fläkt som blåser ut luften.

Det smidigaste är nog att ha en kyl/värme pump som kyler ner hela rummet(blir tystare på de viset).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du en vattenkylare som har ett utblås som en portabel AC?

Jag har inte sett någon sådan färdig lösning, däremot så är det nog helt möjligt att bygga in en kylare i ett skåp med en bra fläkt som blåser ut luften.

Det smidigaste är nog att ha en kyl/värme pump som kyler ner hela rummet(blir tystare på de viset).

//NiXoN

Precis en sådan lösning, som en portabel AC funderade jag på.

Jag har tyvärr inte sett någon sådan lösning heller.

Det får bli någon form av AC då det är ca 26-29 grader i rummet oxå, mkt tack vare akvariet.

Sent from my HTC Desire

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på en bra luft/luft värmepump, du sparar pengar på vintern, får ett behagligare rum och höjer värdet på huset, vilket iofs bara är extra plus i kanten för det du vill åstakomma, sänka tempen i burken. :)

Vi har idag bergvärme installerat så det som behövs är en riktigt bra AC bara. Jag snackade med en kille idag som sa att man kan använda bergvärmepumpen för att kyla huset oxå. Problemet är rördragningarna. Men eftersom bergvärmepumpen står i rummet under akvariet så borde det gå att dra nya rör direkt upp och sedan sätta dit ett konvektorelement.

Jag ska ringa en kille i veckan som får komma och kolla upp detta. Annars finns det rena AC-anläggningar som ser ut som en vanlig luft/luftvärmepump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en datorfläk som blåser direkt mot ytan placerad några cm över ytan, sänkte jag tempen från 29.x till ganska exakt 26 grader i mitt 150 system. Billigare och enklare blir det knappt. Ett gäng fläktar lär vara lika effektivt i större system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gränsen kommer dock emot efter ett tag då fläktarna inte räcker till, har man mycket yta kontra vattenvolym så funkar det dock väldigt så väl.

Jag provade med fläktar på mitt 500 kar och de räcker inte långt under sommaren, utan kylare så vore jag körd då lägenheten är så varm som den är.

Mitt fraggkar är däremot en helt annan historia, halva volymen och något större vattenyta då går det utan problem.

Det är själva avdunstningen som ger verkan...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp avdunstning kyler imponerande mycket. Jag bubblade vanlig luft genom en flaska med bakteriekultur på jobbet. Den stod i ett odlingsrum som håller 37 grader C och trots att flaskans kultur höll den temperaturen när experimentet startade visade snart termometern under 20 grader C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ör faktiskt överraskad hur bra GHL:s fläktar klarar att hålla min önskade temp i mitt kar!. jag har ställ den på 26 grader med 1 grad till max påblåsning.... när de är 28 grader i rummet, så ligger karet under 27, vilket förra året var uppe i 30 grader....

jag har faktiskt en AC ute till försäljning, fast de är en med slag..... http://www.blocket.se/vi/34311784.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...