Gå till innehåll

3000Liters inomhus damm


Grubbelmuz

Rekommenderade inlägg

Nu har man börjat och röja och rensa i ute huset för att till hösten starta min saltvattens damm.

Just nu har jag en fråga till er där ute, hur mycket LS behöver jag till 3000 liter saltvatten. Jag vill ha så lite sten som möjligt men tänker då på filtrering osv. Ni kanske har några bra tankar som kan hjälpa mig in på rätt spår. Funkar det med en rejäl skummare? Kommer ha lite pelare i dammen för lite lagun känsla men så lite LS som möjligt.

Mvh:Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket fisk hade du tänkt att ha? Mängden LS kan du ju utöka allt eftersom om du kan ha det i ett separat kar bredvid, ifall du vill ha ett antal öar med mycket öppen yta. Hur är måtten på denna "dammen"?

Skummare är ju aldrig fel, sen hur den ska se ut eller hur stor den ska vara kan vara svårt att säga på rak arm, men det finns ju en del hemmabyggen som nog skulle passa för en så pass stor tank som din, hör med Ingvar Hellmalm vad han hade till sin 3-kubikare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle kunna fixa en skummare till dig som skulle fungera för ett sådant litet projekt. en top fanthom även uvc och diverse filter begagnade grejor som drivit en saltanläggning på 4000 liter .hör av dig om du gör verklighet av projektet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kuhlii blir det, men som sagt innan man åker och hämtar dom fina djuren så måste alla bitar falla på plats!

Man vill inte snåla på teknik, samtidigt vill frugan snåla på allt som heter saltvatten så man får försöka hitta en lösning på det hela :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hur mycket vatten bör man byta i månaden med 3000liter? Kommer att andvända mig av ett fluidiserande sandfilter samt storskummare :) sandfiltret har en kapasitet som ska rena ca 8000liter så det bör räcka för mina 3000. Försöker hitta en kalkyl för saltåtgång i månaden typ.

Lite update för dammen är att nytt golv är lagt och stommen till dammen byggs i helgen :) Tummen upp för mig :D bilder kommer att postas när kameran kommer hem ifrån lagning, min son doppade den i ett glas med cocacola :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit som dig så hade jag haft 2st 300-720L kar för vattenbyte. Båda karen är endast till för vattenbyte, du leder vatnet vanligtvis genom ett av karen och blandar nytt i det andra, vid vattenbyte vrider du på två kranar, en som stänger tillförsel till det ena karet och en som öppnar för det andra, sen leder du vattnet via det andra karet istället. Båda karen har en kran i botten för tömning, när det andra karet är tomt blandar du upp nytt saltvatten och har det förberett inför nästa byte alternativt ett "panikbyte" vid behov.

Volymen för bytet beror kanske på hur mycket du kommer befolka dammen med samt hur frekventa bytena blir, men 3-600 liter i månaden är kanske ett rimligt antagande, så ½ till en hink i månaden kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du får väl försöka byta åtminstone 10% vilket är litet vatten enligt beräkningsmodell, men ska du bara ha två rockor, så klarar du dig säkert på det! Själv byter jag 50liter varannan dag i min burk på 720L. Det är mer än man ska, men har ingen filtrering att prata om. Kör bara ett rör med kol och resten sköts av daglig dosering av vodka med rejäl skummning!!! I din burk kan du oxå köra med vodka, det går ju inte åt så mycket, men man måste vara konsekvent..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit som dig så hade jag haft 2st 300-720L kar för vattenbyte. Båda karen är endast till för vattenbyte, du leder vatnet vanligtvis genom ett av karen och blandar nytt i det andra, vid vattenbyte vrider du på två kranar, en som stänger tillförsel till det ena karet och en som öppnar för det andra, sen leder du vattnet via det andra karet istället. Båda karen har en kran i botten för tömning, när det andra karet är tomt blandar du upp nytt saltvatten och har det förberett inför nästa byte alternativt ett "panikbyte" vid behov.

Volymen för bytet beror kanske på hur mycket du kommer befolka dammen med samt hur frekventa bytena blir, men 3-600 liter i månaden är kanske ett rimligt antagande, så ½ till en hink i månaden kanske?

Det var en smart lösning, som borde underlätta skötseln avsevärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vatten bör man byta i månaden med 3000liter? Kommer att andvända mig av ett fluidiserande sandfilter samt storskummare :) sandfiltret har en kapasitet som ska rena ca 8000liter så det bör räcka för mina 3000. Försöker hitta en kalkyl för saltåtgång i månaden typ.

Lite update för dammen är att nytt golv är lagt och stommen till dammen byggs i helgen :) Tummen upp för mig :D bilder kommer att postas när kameran kommer hem ifrån lagning, min son doppade den i ett glas med cocacola :(

Hur hade du tänkt o bygga den??

mura upp med leca o glasfiber eller kanske måla med http://www.emges.se/prestashop/product.php?id_product=260 är själv sugen på o göra en stor tank i källaren men är inte överens med mig själv hur..... ska du ha glasruta fram?? har du nån bra beräkningssida på hur tjock den ska vara isåfall

lycka till iallafall kommer att följa denna tråd med stort intresse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ska ha mer djur än två rockor så behöver du inte ha någon levande sten alls.. Om du titttar på alla stora marinakvarium som finns bla. i Göteborg, Stockholm, Barcelona, Sydney mm. Så har de i sina stora burkar där det går hajar, rockor mm inte något mängd levande sten alls. De simmar ju runt i en helt artificiell miljö där man gjutit revpelare i betong. Däremot om du ska ha mer känsliga djur och koraller så behöver du bygga upp din grund med levande sten. Detta då den levande stenen primärt håller vattnet i balans, det blir mindre känsligt vid vattenbyten. Sedan brukar man säga att man ska ha mellan 10-20% levande sten minst. I ditt fall mellan 300-600kg. Men detta är inte något måste!!! Du får istället lägga mer pengar på filtrering av burken samt skumning!!

Hoppas detta hjälper litet!!!

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att jag har plywood som form sedan glasfiberarmerar jag och efter det blir det en sealer typ som den i länken du skickade. Kommer ha reglar utanpå som stöd så att inte plywooden buktar. Glas kommer att vara på framsidan med en ruta på 200cm * 60cm med 12mm glas. Jag har nog spenderat över 20 timmar i bara ritningsfasen på dammen så vill du ha lite bra länkar och tips osv skicka ett PM så hjälper jag dig.

Det svåraste för mig är att få tag i rockorna som jag vill ha, inte alla som vill eller kan få hem dom. Men det verkar lösa sig nu så bara att hålla tummarna.

Mvh:Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten blir det inte så mycket av eftersom jag vill ha så öppen yta som möjligt, Men har fått hjälp på den biten med en mer ekonomisk lösning nämligen ett sandfilter samt stor skummare så klart. Visst kommer jag att ha levandesten i, men inte i 600kg klassen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...