Gå till innehåll

Är du elektriker behöver jag din hjälp. Misstänker att armaturen är strömförande.


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Jag kom åt armaturen när jag hade handen i vattnet och tyckte jag fick en stöt (det stack till) när jag testa utan att ha handen i vattnet så hände inget. Men då jag är lite dålig på hur det funkar med jordning osv så undrar jag nu kan det vara nått fel på armaturen kan den bli strömförande och hur kollar jag det behöver jag något instrument? Jag har nått som kallas elfix detector som reagerar i närheten av ström och den reagerar mycket nära den avstängda armaturen, Den reagerar även nära vattnet i akvariet och själva akvariet kan det vara så att någon utrustning i akvariet avger ström in i vattnet men det inte märks så länge man inte tar i jord, typ metall? Snälla hjälp mig om du kan, jag vill inte att barnen får en stöt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter som typiskt ojordade uttag tycker jag, hade samma problem själv och fick dra jord i alla uttagen. Det finns förvisso jordningsdosor som man kan sätta i uttaget och dom ökar ju säkerheten en aning ifall något skulle börja läcka ström men amaturen kommer fortfarande att vara ojordad. det är inte så mycket ström igentligen jag mätte 30v och det är ju mest irriterande =)

du kan även dra en förlängningssladd från kontakten i köket för den är garanterat jordad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad du har konstaterat är att nåt elektriskt läcker och att du får svaga stötar. Det som du definitivt och absolut skall gör i det läget är att köpa en jordfelsbrytare och koppla akvariets el via den. Det är en fråga om liv och död för dig och barnen, så enkelt är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut INTE att du ska dra en förlängningssladd från köket. Om du då får överslag till höljet på något annat i rummet så finns risken att man får 230 V genomkroppen om du samtidigt tar i akvariearmaturen som då är jordad. Antingen så jordar man alla uttag inkl lamputtag och ev elradiatorer eller så låter man rummet vara ojordat (isolerad miljö)

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det nog många begrepp som blandas ihop.

Största möjlighet till jordfel får man om man använder olika jordpunkter.

Ström mäter man i Ampere och Spänning i Volt

GLO är Ojordade mig veteligen om det är de lösa T5 armaturerna i grå plast. ( däremot märkta med symbolen "två kvadrater" )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad du har konstaterat är att nåt elektriskt läcker och att du får svaga stötar. Det som du definitivt och absolut skall gör i det läget är att köpa en jordfelsbrytare och koppla akvariets el via den. Det är en fråga om liv och död för dig och barnen, så enkelt är det.
Jag testa jordfelsbrytare på armaturen men när timern slog av slog den (jordfelsbrytaren) från strömmen så det funkade inte
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut INTE att du ska dra en förlängningssladd från köket. Om du då får överslag till höljet på något annat i rummet så finns risken att man får 230 V genomkroppen om du samtidigt tar i akvariearmaturen som då är jordad. Antingen så jordar man alla uttag inkl lamputtag och ev elradiatorer eller så låter man rummet vara ojordat (isolerad miljö)Mvh Mattias
Vad innebär isolerad miljö?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu förstår jag inte. Hade du jordfelsbrytaren mellan timern och vägguttaget eller efter timern. Den skall givetvis sitta direkt i vägguttaget (i alla fall före timern). Har den gjort det och slagit av så har den gjort sitt jobb och du har jordfel när timern slår av. Har den dock suttit mellan rampen och timern så är det en av typen med nollspänningsulösning och då startr det inte automatiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor i en stor stad. Där borde det finnas kunniga elektriker. Anlita en av dem som kan utföra en isolationstest.

Det är helt livsfarligt att fråga om säkerhetsfrågor på ett forum.

Det är som att fråga om man kan gå över gatan utan att se sig för. Då kan man få till svar att det är ofarligt för att det brukar jag göra. Att det är längst ned vid vändplatsen på en återvändsgata talar jag inte om.

Ditt problem är antagligen oskyldigt men det kan också vara livsfarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan även dra en förlängningssladd från kontakten i köket för den är garanterat jordad.

Om jag inte minns fel så är det olagligt att göra det enligt en elektriker jag känner. Olagligt på så vis att om något skulle gå snett så finns det ingen försäkring som täcker en eventuell olycka om något skulle hända i det rummet som förgreningsdosan/slutet på förlängningskabeln finns i och det går att härleda till förlängningen.

Det är lika olagligt att klippa kontakten på en förgreningsdosa och koppla in kabeln i en väggdosa (fast installation).

Det enda rätta är att få en elektriker att dra in jord i alla rum och få bytt uttagen så att du kan känna dig själv och familjen mer säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det mycket jag inte förstår.

Sitter hela akvariet kopplat i 1 vägguttag?

Är detta Ojordat ?

Sätter du så fall en jordfelsbrytare i ett Ojordat vägguttag så har denna ingen funktion.

Laggeman: att dra en förlängninskabel in i ett rum som inte har jordade vägguttag kan jag inte tro är olagligt såvida inte det är ett våtutrymme.

Det andra du nämnde är däremot olagligt, så även att sätta fast en skarvdosa på väggen och spika fast kabeln. (trots det har många grendosor den möjligheten, så det har nog ingen gjort ;-)

Ska man följa alla lagar när det gäller elinstallation så vore vi alla olagliga, men det är inte det vi ska lösa nu här och nu :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det mycket jag inte förstår.

Sitter hela akvariet kopplat i 1 vägguttag?

Är detta Ojordat ?

Sätter du så fall en jordfelsbrytare i ett Ojordat vägguttag så har denna ingen funktion.

Laggeman: att dra en förlängninskabel in i ett rum som inte har jordade vägguttag kan jag inte tro är olagligt såvida inte det är ett våtutrymme.

Det andra du nämnde är däremot olagligt, så även att sätta fast en skarvdosa på väggen och spika fast kabeln. (trots det har många grendosor den möjligheten, så det har nog ingen gjort ;-)

Ska man följa alla lagar när det gäller elinstallation så vore vi alla olagliga, men det är inte det vi ska lösa nu här och nu :-)

JFB:n fungerar fast uttaget är ojordat!

Som tididigare nämt, ring en elektriker! En par hundralappar är väl investerat, i synnerhet om du har barn att oroa dig för!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller bara med fakvarium123 och stig mfl....

Sedan att en jordfelsbrytare inte skulle fungera i ett ojordat uttag är bara ren :censur:, givetvis gör den det, en jordfelsbrytare mäter förenklat strömmen som går in med strömmen som går ut, om det är skillnad löser den ut därför att då har strömmen tagit en annan väg = inte bra.... Har inget med själva skyddsjorden att göra.

En jordfelsbrytare inte bara borde alla ha utan SKALL alla ha, det är helt enkelt ett minimikrav om man bor i hus, rent förnuft... (personlig åsikt)

Om man sedan bor i lägenhet är det bästa man kan göra att sätta i en flyttbar sådan i uttaget. Sedan är det inte fel att jorda själva armaturen och även karet om så är möjligt, krypströmmar uppstår lätt i saltvattenskar, stickningar har nog de flesta känt som håller på med saltvatten.

Sedan är det kanske bra att dela upp matning av pumpar och ljus på flera jordfelsbrytare så att inte allt slocknar om en löser ut. Idag finns det sk. personskydd som är en kombination av säkring och jordfelsbrytare, bra när man renoverar äldre hus då det lätt kan bli läckströmmar och alldeles utmärkta i matningar till saltvattensakvarium.

Sedan, om fler hade följt lagar när det gäller elinstallationer hade vi haft färre el-olyckor i Sverige.

El är inte ofarligt bara för att man inte ser den, man kan dö ganska lätt faktiskt. Har lyckats att lösa ut en jordfelsbrytare när jag fick ström genom kroppen från ena armen till den andra och det kändes som en hästspark i bröstet och det var bara 30mA, utan brytaren hade jag förmodligen inte skrivit detta och anledningen var att elinstallatören ifråga INTE hade följt reglerna på den installationen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...