Gå till innehåll

Transparent silikon vs Svart?


Edward

Rekommenderade inlägg

Håller på och funderar lite på pågående bygge om man ska ha transparent silikon eller svart.

Har varit helt inne på svart men fick höra idag av en lokal handlare att det svarta silikonet Inte alls är lika starkt som det transparenta(?). Aldrig hört något liknande så tänkte höra med folket här om någon har koll på detta? eller hört liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr användes den transparenta alltid och så för en 15 år sedan blev det plötsligen modernt med den svarta silikonsträngar samtidigt som helglasakvarierna blev mer vanliga. Framförallt tror jag det var en estetisk fråga men att alger syns från utsidan av akvariet när de växer på silikonsträngen innåt akvariet spelade nog en viss roll. Det med att kalkalger skulle växa innanför strängen tror jag lite är en myt eftersom de i så fall hämtar sitt ljus från rummet och inte från insidan av akvariet. Dessa alger skulle alltså växa lika bra i så fall oberoende på silikonfärg eftersom ljuset de behövs hämtas från utsidan av akvariet.

Att det skulle skilja i hållfastighet mellan svart och transparent har jag aldrig hört talas om tidigare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde svart för att jag skulle kunna sova bättre på natten ;) Minsta lilla tveksamhet öve rvad som kan hända gjorde att jag valde svart trots att transparent må vara snyggare i vissa fall. Undrar om inte den svarta är starkare oxå kändes så iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad i hållfasthet och elasticitet mellan olika silikonsorter - fabrikat.

Men mellan svart och klar av samma fabrikat märker då jag ingen skillnad. (Jag brukar använda klar silikon över vattenytan).

Jag har använt Perennator, Aqua Strong och Danalim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade också på detta, och jag fick höra att den transparenta kan se "fulare" ut efter ett tag.

Det blir liksom en tunn hinna som inte ser fin ut..

Dock verkar det inte bli samma sak när man har svart? jag menar vid kanten av silikonet, om det är svart så syns inte skiten som fastnar lika mycket.

Är det sant eller fick jag något på bakfoten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...