Gå till innehåll

Förgiftad av eldmask?


mikoto

Rekommenderade inlägg

I måndags fick jag min levande sten, när jag höll på och plocka med den så blev jag bränd på ena tummen av en eldmask/fireworm. Man fick en liten präktig radda med taggar i tummen och det sved till lite. Men det var inte mer med det.

Nu i tisdag kväll började jag må lite sämre och på onsdag mådde jag relativt tjyvens och idag har jag 38,5 graders feber.

Jag misstänker starkt att det inte är något speciellt men det är alltid klokt att fråga:

Skulle jag kunna ha fått en reaktion från masken? Jag har ingen form av svullnad eller ens märke på tummen efter incidenten så har vi det klart. Då det verkar relativt vanligt att folk upplever den här lilla upplevelsen(att bli bränd då, inte sjuk haha.) och jag inte direkt läst några rapporter om allvarligare skador. Men som sagt, om man kan så är det ju dumt att inte fråga :-)

Det var en liten mask med om någon vill veta, typ 5-6 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får sådana reaktioner numera när jag sticker mig på diademborrar men det brukar gå över efter 24 timmar. Jag mår tjyvtjockt ca 6 timmar efter sticket. då har jag ändå tagit bort den akuta smärtan med varmvatten. för räckte det med tummen i varmvatten (om det var där sticket tog) i 30 minuter men numera verkar det dessutom blivit en allergisk reaktion. Du bör höra med giftinformationcentralen om du inte blir bättre eller blir sämre. Den vanliga Bristleworms latinska namn är Hermodice carunculata.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, min feber har gått ned till en nivå som gör att den är knappt märkbar och jag mår väldigt mycket bättre nu än igår. Med lite alvedon och treo så känner jag mig mest lite sliten. Börjar jag känna mig sämre kontaktar jag omedelbart läkare dock.

Tack så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer bara upp den här tråden lite snabbt med att jag upptäckte igår att jag hade en fästing som jag troligtvis haft sedan senast i tisdags och troligtvis från förra helgen, sedan var min ena vän förkyld förra veckan med så mina misstankar mot borstmasken har minskat en del... Men ska nog investera i ett par handskar ändå tror jag... Får undersöka saken vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...