Gå till innehåll

Vita prick


Rekommenderade inlägg

Då var den tillbaka,tydligen hjälper inte ozon och uv för att hålla den stången,vattenvärderna är också bra nu för tiden.

Putsarräkorna ska tydligen inte äta vita prick men en kejsare som är hårt besatt av prick står ofta där räkorna är och låter dessa springa runt på henne och plocka för fullt,man ser att det känns för fisken rycker ofta till när de pickar och de kan hålla på i 5-10 minuter innan den simmar iväg för att senare återkomma.

Och om det inte är pricken de försöker få tag på vad gör de då? det är definitivt inte parning de sysslar med.

Pricken blir man tokig på så nu slutar man nästan bry sig utan låter allt ha sin gång,det blir väl tomt till slut och allt hamnar här under sälj senare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tar nog en vecka innan det börja ge resultat, men det finns ju 2 skolor om detta, de som säger att det funkar och de som säger att det inte gör det, jag har provat med bra resultat och även en kompis som jag tipsade om detta har fått bra resultat,

/chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

matar du med artemia, så lös upp lite i en mugg och pressa ner lite vitlök i det låt det stå och dra lite sen öser du i allt.

hoppas det löser sig för dig

/Chrille

Är bra att göra det i förebyggande syfte, men finns inget som visar att vitlök gör någon påverkan i de små mängderna fiskarna får i sig.

Jag skulle mer titta på varför fisken har så nersatt försvar mot dessa vita prick... Kör du både Ozon och UV bör Prick befolkningen vara kraftigt nersatt (man dödar aldrig allt med uv men man brukar få ner det så lågt så det inte tar över).

Äter fisken ordentligt? Är det andra fiskar som mobbar den kanske? Finns det ställen för den att gömma sig?

har du testat att sätta fisken i en karantän? jag hade kraftig prick på min palettkirurg som försvann efter att jag satte fisken i karantän några veckor för att sedan lägga tillbaka fisken när den återhämtat sig och byggt upp ett tillräckligt bra försvar för att inte pricken skulle störa.

Förövrigt så brukar det vara att räkorna pillar bort den lösa huden från där fisken skrapar mot stenar från vad jag observerat och fisken tycker nog bara det är skönt att bli "kliad"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket ozon har du kört?

I ditt läge nu med en fisk angripen så skulle jag ta till "hinkmetoden". Fyll en hink med hälften nytt vatten, hälften gammalt vatten - helst 20 liter. Läg i en liten cirkulationspump. Ta upp den angripna fisken och sätt den i hinken. Förbered en ny hink för morgondagen. dag två lyfter du upp fisken över till den hink du blandade dagen före och häller ut den gamla hinken och sätter en ny hink med nyblandat vatten. Byt på det här sättet i sju dagar ungefär. Avvakta och se om det är några nya utbrott i ditt akvarium. När du lyfter över fisken från akvariet i första hinken kan du också göra ett sötvattensdopp i kranvatten (ej osmos) under ca 3 -4 minuter. upprepa detta vid varje omflyttning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara Zanders 50mg/h ozonisator som jag kör fullt på och det blir inte så kraftfullt eftersom det rekomenderas minst 10mg/h för 100l vatten.

Skulle behövt en 100-150mg/h pryl.

Sen kör jag nytt aquamedic 55w uvc,men den är kopplad i sumpen och ej i visningsakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att ta pricken så behövs lite mer än det enligt min erfarenhet. Jag har legat på 15 - 20 mg/timmen och kanske mer när jag plockat den.

Får du upp fisken så skulle jag faktiskt köra "hinkmetoden" om jag var du - konstigt nog så funkar det. Parasiterna brukar vara borta från fisken på 3 - 4 dagar och du får bort smitthärden från akvariet. Skall det gå bra så får du ta bort de fiskar som är angripna men gör man det tidigt så brukar det hjälpa med att plocka upp den som blev först angripen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tog 3 klyftor i en 50cl pet-flaska. pressade i dem och fyllde på med vatten. lät stå över natten. sedan hände jag försiktigt (så inga bitar kom med) i så det täckte pelletsen i ett glas och lät stå i en ca timma. sedan hällde jag bort vätskan och la maten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tog 3 klyftor i en 50cl pet-flaska. pressade i dem och fyllde på med vatten. lät stå över natten. sedan hände jag försiktigt (så inga bitar kom med) i så det täckte pelletsen i ett glas och lät stå i en ca timma. sedan hällde jag bort vätskan och la maten i karet.

kan du verkligen säga att du märkt några resultat från detta? har tidigare länkats till några studier som skriver att man behöver komma upp i flera procent halt av Vitlök innan man börjar se någon effekt och att den enda anledningen till att man lägger till vitlök är för att det ökar matlusten hos fiskarna.

Fast det kanske skiljer på sötvatten och saltvatten här, minns jag rätt var studierna på sötvattensfisk men blev länkad till på 3reef om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen jag börjat med vitlöken skiter kejsaren långa strängar av "garn" ser ut som om skiten är helt inkapslad av någon vit hinna och dessa hänger efter ett bra tag tills fisken rycker till,då går det av.

Säkerligen någon tarmparasit,finns det någon medicin att blöta pelletsen i som är effektiv mot detta eller räcker det med vitkök?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du verkligen säga att du märkt några resultat från detta? har tidigare länkats till några studier som skriver att man behöver komma upp i flera procent halt av Vitlök innan man börjar se någon effekt och att den enda anledningen till att man lägger till vitlök är för att det ökar matlusten hos fiskarna.

Fast det kanske skiljer på sötvatten och saltvatten här, minns jag rätt var studierna på sötvattensfisk men blev länkad till på 3reef om jag minns rätt.

min prick kom och gick lite och tillslut blev jag av med den (med enbart vitlök), men det kan vara tillfälligheter också.....

kanske mitt recept är för dåligt!.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påstår inte att det är dåligt :) Skulle bara vara kul och få höra lite erfarenheter och hur mycket olika folk kör. har en polare som kört på några vitlöksdroppar som han köpt i någon hälsobutik som skall innehålla väldigt koncentrerade mängder vitlök som han kör några droppar i varje gång han matar.

Många skriver om hur de doserar Vitlök, men är fortfarande ett ganska luddigt begrepp, själv körde jag en klyfta per måltid när jag körde med det innan jag gick över till Selcon som många svär vid i USA... kan inte påstå att jag sett några fantastiska resultat men sen jag började har inget dött och allt är friskt och prickfritt.

post-5317-14468922304278_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Ett par funderingar om hink metoden då min ena clown nu drabbats av vita prick. (Hoppas det är ok jag följer upp på denna tråd då det är exakt samma ämne)

- är det risk för syrebrist för en liten 5 cm clown på 10 liter vatten om den får vara där i, låt säga 12 timmar (med cirkulationspump då)?

- är det positivt med salthalt som ligger neråt 1.018 - 1.020?

- något i övrigt att tänka på? (Temperatur, något för fisken att gömma sig i?

- när bör man mata clownen?

Med vänlig hälsning

/Clownägaren Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha gärna något som clownen kan gömma sig i så den inte är helt öppen, ett gammalt PVC rör eller likanade fungerar utmärkt. Lägre salthalt är bättre än högre när man skall göra sig av med pricken. men en lite högre temperatur kan vara bra då det skyndar på processen det tar för pricken att släppa från fisken och lägga ägg(?, eller om det är larver... parasiter hur som helst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev lite problem vid byte av hink idag tyvärr!

Clownen simmade i en cirkel uppåt i hinken då jag skulle ha tag i han. Slutade med att han hoppade ur hinken och ner på bordet (25 cm). Snabbt i håven, kort bad i sötvatten och ner i nya hinken.

Lärdom till nästa gång är att halvera vattennivån i hinken innan man försöker fånga han! alternativt tömma hinken genom håven.

Stressad stackare just nu men förhoppningsvis ingen skada.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppföljning!

Allt har gått bra. Han fick byta hink 3 gånger. Inga nya missöden och utan onödig stress.

Han är nu tillbaka med sin kompis i akvariet, så här långt utan att jag kan se några prickar alls på någon fisk.

UV får tuffa på någon vecka till.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Som tidigare inlägg, är jag helt såld ¨på vitlöksmix till mina fiskar. Jag har en liten 3dl burk i kylen där jag pressat ner en hel vitlök. Den står alltid där och sedan kan du ta artemia, mysis, räkbitar, som du marinerar 15min i ett litet snapsglas innan du häller ner allt till fiskarna. Burken kan du sedan fylla på med nytt vatten var tredje dag eller så. Vitlök behöver du bara byta kanske var tredje månad eller så. Om du matar dina fiskar med detta 1-2ggr per vecka så behöver du inte UVC eller annan medicin..... De bygger upp ett naturligt skydd mot infektioner. Sjuka fiskar matar du med detta varje dag tills de verkar symtomfria.

Mvh Per..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Reuben inte sannolikt att vitlök hjälper mot prick. Att ta ur fisken och låta den gå i karantän eller köra ett sötvattensdopp kan hjälpa en fisk med mkt parasiter men för att verkligen bli av med prick i karet (enligt vad jag har läst) så är den enda 100%-iga lösningen att karet måste stå fisktomt i minst 6 veckor samtidigt som du behandlar fisken i karantänskaret.

Med starka fiskar och bra vattenvärden så kan pricken hållas under kontroll på ett sätt så att den inte syns och fiskar mår ok men har man väl fått in parasiten så finns den kvar.

Bra länk:

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Reuben inte sannolikt att vitlök hjälper mot prick. Att ta ur fisken och låta den gå i karantän eller köra ett sötvattensdopp kan hjälpa en fisk med mkt parasiter men för att verkligen bli av med prick i karet (enligt vad jag har läst) så är den enda 100%-iga lösningen att karet måste stå fisktomt i minst 6 veckor samtidigt som du behandlar fisken i karantänskaret.

Med starka fiskar och bra vattenvärden så kan pricken hållas under kontroll på ett sätt så att den inte syns och fiskar mår ok men har man väl fått in parasiten så finns den kvar.

Bra länk:

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

Mycket informativ länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

Jag ser att det börjar återvända lite prickar på clownen igen.

På det jag läst i tråden så behöver alla fiskar genomgå samma behandling, även om dom inte visar symptom.

Och för att få rent akvariet från parasiter behöver således behöver mina 6 fiskar i akvariet bo på annat ställe under ca 8 veckor?

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...