GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vita prick

Featured Replies

Postat

DÄ var den tillbaka,tydligen hjÀlper inte ozon och uv för att hÄlla den stÄngen,vattenvÀrderna Àr ocksÄ bra nu för tiden.

PutsarrÀkorna ska tydligen inte Àta vita prick men en kejsare som Àr hÄrt besatt av prick stÄr ofta dÀr rÀkorna Àr och lÄter dessa springa runt pÄ henne och plocka för fullt,man ser att det kÀnns för fisken rycker ofta till nÀr de pickar och de kan hÄlla pÄ i 5-10 minuter innan den simmar ivÀg för att senare Äterkomma.

Och om det inte Àr pricken de försöker fÄ tag pÄ vad gör de dÄ? det Àr definitivt inte parning de sysslar med.

Pricken blir man tokig pÄ sÄ nu slutar man nÀstan bry sig utan lÄter allt ha sin gÄng,det blir vÀl tomt till slut och allt hamnar hÀr under sÀlj senare ;)

Postat

matar du med artemia, sÄ lös upp lite i en mugg och pressa ner lite vitlök i det lÄt det stÄ och dra lite sen öser du i allt.

hoppas det löser sig för dig

/Chrille

Postat
  • Författare

Doppar Àven pelletsen i vitlök nu,och allt fryst sÄ fÄ se om de repar sig,började i förrgÄr med det.Kejsaren Ät pellets som en tok innan den fick prick,efter det ratar den pellets men tar fryst,mÀrkligt.

Postat

tar nog en vecka innan det börja ge resultat, men det finns ju 2 skolor om detta, de som sÀger att det funkar och de som sÀger att det inte gör det, jag har provat med bra resultat och Àven en kompis som jag tipsade om detta har fÄtt bra resultat,

/chrille

Postat
matar du med artemia, sÄ lös upp lite i en mugg och pressa ner lite vitlök i det lÄt det stÄ och dra lite sen öser du i allt.

hoppas det löser sig för dig

/Chrille

Är bra att göra det i förebyggande syfte, men finns inget som visar att vitlök gör nĂ„gon pĂ„verkan i de smĂ„ mĂ€ngderna fiskarna fĂ„r i sig.

Jag skulle mer titta pÄ varför fisken har sÄ nersatt försvar mot dessa vita prick... Kör du bÄde Ozon och UV bör Prick befolkningen vara kraftigt nersatt (man dödar aldrig allt med uv men man brukar fÄ ner det sÄ lÄgt sÄ det inte tar över).

Äter fisken ordentligt? Är det andra fiskar som mobbar den kanske? Finns det stĂ€llen för den att gömma sig?

har du testat att sÀtta fisken i en karantÀn? jag hade kraftig prick pÄ min palettkirurg som försvann efter att jag satte fisken i karantÀn nÄgra veckor för att sedan lÀgga tillbaka fisken nÀr den ÄterhÀmtat sig och byggt upp ett tillrÀckligt bra försvar för att inte pricken skulle störa.

Förövrigt sÄ brukar det vara att rÀkorna pillar bort den lösa huden frÄn dÀr fisken skrapar mot stenar frÄn vad jag observerat och fisken tycker nog bara det Àr skönt att bli "kliad"

Postat

Hur mycket ozon har du kört?

I ditt lÀge nu med en fisk angripen sÄ skulle jag ta till "hinkmetoden". Fyll en hink med hÀlften nytt vatten, hÀlften gammalt vatten - helst 20 liter. LÀg i en liten cirkulationspump. Ta upp den angripna fisken och sÀtt den i hinken. Förbered en ny hink för morgondagen. dag tvÄ lyfter du upp fisken över till den hink du blandade dagen före och hÀller ut den gamla hinken och sÀtter en ny hink med nyblandat vatten. Byt pÄ det hÀr sÀttet i sju dagar ungefÀr. Avvakta och se om det Àr nÄgra nya utbrott i ditt akvarium. NÀr du lyfter över fisken frÄn akvariet i första hinken kan du ocksÄ göra ett sötvattensdopp i kranvatten (ej osmos) under ca 3 -4 minuter. upprepa detta vid varje omflyttning.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Har bara Zanders 50mg/h ozonisator som jag kör fullt pÄ och det blir inte sÄ kraftfullt eftersom det rekomenderas minst 10mg/h för 100l vatten.

Skulle behövt en 100-150mg/h pryl.

Sen kör jag nytt aquamedic 55w uvc,men den Àr kopplad i sumpen och ej i visningsakvariet.

Postat

För att ta pricken sÄ behövs lite mer Àn det enligt min erfarenhet. Jag har legat pÄ 15 - 20 mg/timmen och kanske mer nÀr jag plockat den.

FÄr du upp fisken sÄ skulle jag faktiskt köra "hinkmetoden" om jag var du - konstigt nog sÄ funkar det. Parasiterna brukar vara borta frÄn fisken pÄ 3 - 4 dagar och du fÄr bort smitthÀrden frÄn akvariet. Skall det gÄ bra sÄ fÄr du ta bort de fiskar som Àr angripna men gör man det tidigt sÄ brukar det hjÀlpa med att plocka upp den som blev först angripen.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Hur lÀnge lÄter ni det frysta dra i vitlöksvattnet? Och har nÄgon ett bra "blandningsrecept" pÄ vitlöksvattnet?

Postat

jag tog 3 klyftor i en 50cl pet-flaska. pressade i dem och fyllde pÄ med vatten. lÀt stÄ över natten. sedan hÀnde jag försiktigt (sÄ inga bitar kom med) i sÄ det tÀckte pelletsen i ett glas och lÀt stÄ i en ca timma. sedan hÀllde jag bort vÀtskan och la maten i karet.

Postat
jag tog 3 klyftor i en 50cl pet-flaska. pressade i dem och fyllde pÄ med vatten. lÀt stÄ över natten. sedan hÀnde jag försiktigt (sÄ inga bitar kom med) i sÄ det tÀckte pelletsen i ett glas och lÀt stÄ i en ca timma. sedan hÀllde jag bort vÀtskan och la maten i karet.

kan du verkligen sÀga att du mÀrkt nÄgra resultat frÄn detta? har tidigare lÀnkats till nÄgra studier som skriver att man behöver komma upp i flera procent halt av Vitlök innan man börjar se nÄgon effekt och att den enda anledningen till att man lÀgger till vitlök Àr för att det ökar matlusten hos fiskarna.

Fast det kanske skiljer pÄ sötvatten och saltvatten hÀr, minns jag rÀtt var studierna pÄ sötvattensfisk men blev lÀnkad till pÄ 3reef om jag minns rÀtt.

Postat
  • Författare

Sen jag börjat med vitlöken skiter kejsaren lÄnga strÀngar av "garn" ser ut som om skiten Àr helt inkapslad av nÄgon vit hinna och dessa hÀnger efter ett bra tag tills fisken rycker till,dÄ gÄr det av.

SÀkerligen nÄgon tarmparasit,finns det nÄgon medicin att blöta pelletsen i som Àr effektiv mot detta eller rÀcker det med vitkök?

Postat
kan du verkligen sÀga att du mÀrkt nÄgra resultat frÄn detta? har tidigare lÀnkats till nÄgra studier som skriver att man behöver komma upp i flera procent halt av Vitlök innan man börjar se nÄgon effekt och att den enda anledningen till att man lÀgger till vitlök Àr för att det ökar matlusten hos fiskarna.

Fast det kanske skiljer pÄ sötvatten och saltvatten hÀr, minns jag rÀtt var studierna pÄ sötvattensfisk men blev lÀnkad till pÄ 3reef om jag minns rÀtt.

min prick kom och gick lite och tillslut blev jag av med den (med enbart vitlök), men det kan vara tillfÀlligheter ocksÄ.....

kanske mitt recept Àr för dÄligt!.... :)

Postat

PÄstÄr inte att det Àr dÄligt :) Skulle bara vara kul och fÄ höra lite erfarenheter och hur mycket olika folk kör. har en polare som kört pÄ nÄgra vitlöksdroppar som han köpt i nÄgon hÀlsobutik som skall innehÄlla vÀldigt koncentrerade mÀngder vitlök som han kör nÄgra droppar i varje gÄng han matar.

MÄnga skriver om hur de doserar Vitlök, men Àr fortfarande ett ganska luddigt begrepp, sjÀlv körde jag en klyfta per mÄltid nÀr jag körde med det innan jag gick över till Selcon som mÄnga svÀr vid i USA... kan inte pÄstÄ att jag sett nÄgra fantastiska resultat men sen jag började har inget dött och allt Àr friskt och prickfritt.

post-5317-14468922304278_thumb.jpg

• 4 veckor senare...
Postat

Hej!

Ett par funderingar om hink metoden dÄ min ena clown nu drabbats av vita prick. (Hoppas det Àr ok jag följer upp pÄ denna trÄd dÄ det Àr exakt samma Àmne)

- Àr det risk för syrebrist för en liten 5 cm clown pÄ 10 liter vatten om den fÄr vara dÀr i, lÄt sÀga 12 timmar (med cirkulationspump dÄ)?

- Àr det positivt med salthalt som ligger nerÄt 1.018 - 1.020?

- nÄgot i övrigt att tÀnka pÄ? (Temperatur, nÄgot för fisken att gömma sig i?

- nÀr bör man mata clownen?

Med vÀnlig hÀlsning

/ClownÀgaren Fredrik

Postat

SÄ lÀnge du har cirkulation sÄ Àr det lugnt. En pump kan vÀrma ett litet kar mer Àn i ett stort kar, sÄ ha koll pÄ tempen ocksÄ.

Matning behöver du inte tÀnka pÄ, den klarar sig utan mat i ett par dagar.

Postat

Tack Laggeman!

DÄ jag inte har nÄgon minimal pump hemma blev det en semi-liten. Har lagt i en mugg pÄ sidan för att skapa lite möjlighet för stackarn att slippa simma som en tok.

Med vÀnlig hÀlsning

/Fredrik

Postat

ha gÀrna nÄgot som clownen kan gömma sig i sÄ den inte Àr helt öppen, ett gammalt PVC rör eller likanade fungerar utmÀrkt. LÀgre salthalt Àr bÀttre Àn högre nÀr man skall göra sig av med pricken. men en lite högre temperatur kan vara bra dÄ det skyndar pÄ processen det tar för pricken att slÀppa frÄn fisken och lÀgga Àgg(?, eller om det Àr larver... parasiter hur som helst)

Postat

Det blev lite problem vid byte av hink idag tyvÀrr!

Clownen simmade i en cirkel uppÄt i hinken dÄ jag skulle ha tag i han. Slutade med att han hoppade ur hinken och ner pÄ bordet (25 cm). Snabbt i hÄven, kort bad i sötvatten och ner i nya hinken.

LÀrdom till nÀsta gÄng Àr att halvera vattennivÄn i hinken innan man försöker fÄnga han! alternativt tömma hinken genom hÄven.

Stressad stackare just nu men förhoppningsvis ingen skada.

Med vÀnlig hÀlsning

/Fredrik

Postat

Lite uppföljning!

Allt har gÄtt bra. Han fick byta hink 3 gÄnger. Inga nya missöden och utan onödig stress.

Han Àr nu tillbaka med sin kompis i akvariet, sÄ hÀr lÄngt utan att jag kan se nÄgra prickar alls pÄ nÄgon fisk.

UV fÄr tuffa pÄ nÄgon vecka till.

Med vÀnlig hÀlsning

/Fredrik

Postat

Hej!

Som tidigare inlÀgg, Àr jag helt sÄld špÄ vitlöksmix till mina fiskar. Jag har en liten 3dl burk i kylen dÀr jag pressat ner en hel vitlök. Den stÄr alltid dÀr och sedan kan du ta artemia, mysis, rÀkbitar, som du marinerar 15min i ett litet snapsglas innan du hÀller ner allt till fiskarna. Burken kan du sedan fylla pÄ med nytt vatten var tredje dag eller sÄ. Vitlök behöver du bara byta kanske var tredje mÄnad eller sÄ. Om du matar dina fiskar med detta 1-2ggr per vecka sÄ behöver du inte UVC eller annan medicin..... De bygger upp ett naturligt skydd mot infektioner. Sjuka fiskar matar du med detta varje dag tills de verkar symtomfria.

Mvh Per..

Postat

Kan bara hÄlla med Reuben inte sannolikt att vitlök hjÀlper mot prick. Att ta ur fisken och lÄta den gÄ i karantÀn eller köra ett sötvattensdopp kan hjÀlpa en fisk med mkt parasiter men för att verkligen bli av med prick i karet (enligt vad jag har lÀst) sÄ Àr den enda 100%-iga lösningen att karet mÄste stÄ fisktomt i minst 6 veckor samtidigt som du behandlar fisken i karantÀnskaret.

Med starka fiskar och bra vattenvÀrden sÄ kan pricken hÄllas under kontroll pÄ ett sÀtt sÄ att den inte syns och fiskar mÄr ok men har man vÀl fÄtt in parasiten sÄ finns den kvar.

Bra lÀnk:

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

Postat
Kan bara hÄlla med Reuben inte sannolikt att vitlök hjÀlper mot prick. Att ta ur fisken och lÄta den gÄ i karantÀn eller köra ett sötvattensdopp kan hjÀlpa en fisk med mkt parasiter men för att verkligen bli av med prick i karet (enligt vad jag har lÀst) sÄ Àr den enda 100%-iga lösningen att karet mÄste stÄ fisktomt i minst 6 veckor samtidigt som du behandlar fisken i karantÀnskaret.

Med starka fiskar och bra vattenvÀrden sÄ kan pricken hÄllas under kontroll pÄ ett sÀtt sÄ att den inte syns och fiskar mÄr ok men har man vÀl fÄtt in parasiten sÄ finns den kvar.

Bra lÀnk:

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

Mycket informativ lÀnk.

Postat

HallÄ!

Jag ser att det börjar ÄtervÀnda lite prickar pÄ clownen igen.

PÄ det jag lÀst i trÄden sÄ behöver alla fiskar genomgÄ samma behandling, Àven om dom inte visar symptom.

Och för att fÄ rent akvariet frÄn parasiter behöver sÄledes behöver mina 6 fiskar i akvariet bo pÄ annat stÀlle under ca 8 veckor?

Med vÀnlig hÀlsning

/Fredrik

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.