Gå till innehåll

Frågor ang LED från rapidled.com


DAHLBERG

Rekommenderade inlägg

Sitter och blir allt mer sugen på att byta ut min 150w MH mot led till mitt 120-liters (75x40x40), men frågorna hopar sig!

Hur många leds bör jag ha om jag vill kunna hålla sps, lps? Räcker 12 st? Svårt att hitta hur starka de är jämfört med MH...

Hur stor/liten fläns skulle man behöva till en yta på 75x40 cm? Hur är spridningen på ljuset?

Hur tätt bör man sätta dem? Läste om nån här (kommer inte ihåg vem) som föreslog max 5 cm.

Kanske blev grötigt nu, men det kan inte hjälpas såhär dags :P

/Anton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skicka ett mail till Mike på rapidled så kan han ge dig svar på vad han tycker. Mycket trevlig kille.

Min åsikt är att det inte räcker med 12 dioder. Kanske det dubbla istället. Hänger mycket på hur man vill inreda i sitt kar med korallerna. Jag har valt o köra 5cm cc mellan chipen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att 12 st låter som det är i underkant. Vill du ha starkt ljus i mitten och mörkt på kanterna så kan nog 24 st vara ok. Vill du ha kraftigt ljus över hela ytan så ska det nog gärna vara 3x12 st (36 st) eller t o m 4x12 st (48 st).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jo det är 3w. Då får jag köra med minst 24 st då :D

Hur stor fläns/flänsar behövs? 2 st 15 x 20 cm typ? Jag tror jag har nog hakat upp mig på att LED är svaga små grejor och för att då få bra ljus så måste de täcka hela karetsyta, alltså 75x40 cm...

Ojojoj jag tror jag fått solsting :/ hjärnan funkar inte XD Får sätta mig och försöka räkna hur stor fläns som behövs för 12 led med 5 cm cc mellanrum.. Men då måste jag väl ha aktiv kylning va? skulle vara smarrigt att klara sig utan fläktar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper vanlig 4 kants profil i aluminium på något byggvaruhus så "gör" en fläns i stil med 15*55 så hat du en bra början .

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hur menar du? Bara en fyrkantsprofil, rektangulär då. 2-3 cm hög? Behövs inte fenor? Då måste jag väl köra med fläktar? Förklara gärna lite utförligare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag kidnappar tråden, men det är alltså inte så att 1w/per liter behövs? Jag har insett att det nog är det enda raka att bygga något till mitt 6kantiga kar (50cm) högt.

en watt/liter är väl egentligen inget bra mått på hur mycket belysning man ska ha? watten är väl bara hur mycket sås man puttar in? Det är det som kommer ut som är det viktiga :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag kidnappar tråden, men det är alltså inte så att 1w/per liter behövs? Jag har insett att det nog är det enda raka att bygga något till mitt 6kantiga kar (50cm) högt.

Beror helt och hållet på vad man ska ha, hur djupt karet är och en massa annat. ett djupare kar kräver starkare ljus om man skall ha krävande koraller på botten, sen beror det på typ av ljuskälla etc.

1w/l är ett hemskt mått som kommer från en tid man körde med t8 rär som inte är alls så effektiva som ljuset vi har nu, dock har vi nu mycket mer krävande koraller i våra kar och förväntar oss tillväxt och starka färger etc.

Kör man leds i ett kar som inte är allt för djupt klarar man sig nog bra med 0.75W per liter om man nu måste använda det måttet, men mer är sällan sämre. Men det är nog det minimala om du skall kunna ha musslor etc på botten-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt karet är 50 djupt, tanken är att ha zoantider och lite annat av samma typ. Men det är ju bättre att köpa vettiga saker från början än att sedan få problem med att inte kunna köpa de invånarna man vill ha pga ljuset. Kollar på 20 dioder 8vita och 12 blå (jag gillar väldigt blått ljus) från led groupbuy för jag tror inte det går att lösa en billigare ljuskälla. Tanken är att hitta en gammal lampskärm i plåt och fästa allt i.

En annan allmän fråga, hur många dioder får man plats på en flens som är 30 *30cm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt karet är 50 djupt, tanken är att ha zoantider och lite annat av samma typ. Men det är ju bättre att köpa vettiga saker från början än att sedan få problem med att inte kunna köpa de invånarna man vill ha pga ljuset. Kollar på 20 dioder 8vita och 12 blå (jag gillar väldigt blått ljus) från led groupbuy för jag tror inte det går att lösa en billigare ljuskälla. Tanken är att hitta en gammal lampskärm i plåt och fästa allt i.

En annan allmän fråga, hur många dioder får man plats på en flens som är 30 *30cm?

36 dioder på en 30*30 , blir väl ett mellanrum på 4-5 cm mellan varje.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...