Gå till innehåll

Erfarenhet av tysta akvarium !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Hejsan !

Jag är på gång att skaffa ett nytt 700l akvaium och vill få en massa bra tips på hur man enkelt får akvariet att vara så tyst som möjligt.

Exempelvis:

- Hur kan man få avrinningen till sumpen att inte låta som ett vattenfall ?

- Hur får man returpumpen att vara tystare ? Några bra tips på tysta returpumpar ?

- Några bra tips på tysta skummare (inkl pumpar) ? Hur slipper man oljudet ifrån skummararens slang, som suger luft ?

m.m. alla tips som är "tysta" är välkommna !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan. Ja du det är många som vill det samma och här kommer lite tipps från mig.

Ytavrinning med borrat hål i botten eller sidan av karet:

DursoStandpipe

Returpumpen:

Att ha den hängande så den ej nuddar sumpen eller skaffa en Deltec eller RedDragon pump

Tipps på bra tysta skummare:

AquaCare

För att bli av med det där sugande ljudet. Bygg en ljuddämpare utav tex en filmrulle eller en PET flaska fylld med filtervadd

Finns många skummare på marknaden som funkar bra men jag tycker att AquaCares skummare är kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla på d i y sidorna hos akvariesajter, tex kingvinnie.com mfl- så finns det flera förslag på overflow silencers,jag har en själv som är kanon ,men jag vet inte om den är copyrightad eller var jag fick tag i den -så jag vågar inte lägga ut nån bild

en vanlig eheim 1060 är väl ändå hyfsat tyst,resten hänger mycket på hur och var den fästs/placeras- sitter den utanför sumpen så kan man fästa den med smältlim på tex en marmorplatta(bit av fönstebänk) som i sin tur står på skumgummiunderlägg (bodysafe knäskydd för arbetskläder) osv.

skummarens luftinsug,tystas effektiv genom att slangen helt sonika stoppas ner i skummarensuppsamlingskopp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummarens luftinsug,tystas effektiv genom att slangen helt sonika stoppas ner i skummarensuppsamlingskopp

Seratt det varmer än jag som tänkte på att använda uppsamlingskoppen som ljuddämpare...

Själv vill jag kalla min ytavrinning helt tyst. Istället för ett 50 rör ner som jag skulle behöva så satte jag 2st 25 istället. men i själva ytavrinnings kammaren så är det förstorat till 32 rör. Det lägre röret låter jag svälja så mycket det kan så att det inte blir luft i röret = inget plask i sumpen, och durostandpipen justerar jag sen höjden i ytavrinnings kammaren med. Sen kranar på båda för att kunna finjustera det hela oxo .Sen som till retur har jag en Deltec 4040 pump som jag kan rekomondera. Bifogar en liten bild.

dsc000837qd.jpg

Sen kjan jag tippsa om en sak på standpipen... Istället för att justera höjden med storleken på hålet i muffen, så kan du sätta dit en lång silicone slang, och så klipper du sen bit för bit av på den tills nivån är rätt . typ du använder motståndet som bildas i slangen. Så funkar även slangen som en ljuddämpare för det lilla hålet annars i muffen kan skapa lite ljud. Hoppas du kan få någon ide av detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummarens luftinsug,tystas effektiv genom att slangen helt sonika stoppas ner i skummarensuppsamlingskopp

Seratt det varmer än jag som tänkte på att använda uppsamlingskoppen som ljuddämpare...

Själv vill jag kalla min ytavrinning helt tyst. Istället för ett 50 rör ner som jag skulle behöva så satte jag 2st 25 istället. men i själva ytavrinnings kammaren så är det förstorat till 32 rör. Det lägre röret låter jag svälja så mycket det kan så att det inte blir luft i röret = inget plask i sumpen, och durostandpipen justerar jag sen höjden i ytavrinnings kammaren med. Sen kranar på båda för att kunna finjustera det hela oxo .Sen som till retur har jag en Deltec 4040 pump som jag kan rekomondera. Bifogar en liten bild.

dsc000837qd.jpg

Sen kjan jag tippsa om en sak på standpipen... Istället för att justera höjden med storleken på hålet i muffen, så kan du sätta dit en lång silicone slang, och så klipper du sen bit för bit av på den tills nivån är rätt . typ du använder motståndet som bildas i slangen. Så funkar även slangen som en ljuddämpare för det lilla hålet annars i muffen kan skapa lite ljud. Hoppas du kan få någon ide av detta...

Intressant förslag du kommer med, men jag har ändå lite svårt att förstå hur det hela fungerar.

Det är även svårt att se hur rören är dragna på bilden.

Kan du förtydliga lite mera, så är du bussig !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dessutom finns det flera skummare som är tysta & bra "så att vi inte bara propagerar för ett märke"

Jag vill helst attpersoner som har saltkar som hobby, kommer med konkreta råd (Fabrikat + modell) , baserad på deras egna erfarenheter.

Självklart tycker ju alla olika, men det är ändå värdefullt med en massa olika åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då får du mina erfarenheter här:

1, Turboflootor 1000 Multi, tyst skummare, funkar ok, tillverkaren uppger att den funkar upp till 1000L, kanske lite optimistiskt.. men till 700L går det nog bra. Hade en som jag tyckte var helt ok.

2, Topfathom 200A, Glöm den om du vill ha det tyst... Även om du ljudämpar ventrurin så låter det..

3, Deltec APF 600, kanonskummare dock så låter den lite.

4, AquaCare 1000V Bästa som jag haft! Tyst för att vara en venturi o skummar grymt.

Om du vill ha en riktigt tyst skummare så kan du ju köpa Mattias Aquacare 700A här på forumet, den lär vara tyst. Det är en syrestenskummare, lite omak med att byta träbiten då då men tyst är den o jag tror att den fungerar till 700L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft 3 olika top fathom,och gillar dom för att dom är okomplicerade,lätta att rengöra och mycket effektiva,men kräver en del "moddning" för att bli tysta: luftslangen/arna istoppade i uppsamlingskoppen och sånt där grönt plastnät ihoprullat och instoppat i utloppet,men sen tycker jag nog att det blir tyst!

Sen har jag för maj att Ratz -skummarna är ganska tysta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hur stoppar ni ner luftslangen i koppen? Vad jag förstår så får väl inte luft slangen hänga upponer, vilket den väl gör om man stoppar ner den i koppen?

Hur bygger man en ljuddämpare till luftslangen? Wrang kan inte du förklara hur man gör och vart på luftslangen den ska sättas för att slippa ljud men ändå suga luft.

Nya skummaren låter som en fabrik...Behöver hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musmattor under pumparna ska tydligen vara effektivt enligt folk på RC. Satte på en sån där slangdrippare.. elr va de nu heter i änden på luftinsugsslangen till skummaren o det blev betydligt tystare.. Men skulle gärna få det ännu lite tystare.. jaja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av skummarens största fördelar är att den ökar gasutbytet med atmosfären. Att då sätta luftintaget inuti skummarkoppen och på så sätt köra samma luft runt-runt är att ta bort en viktig fördel med skummaren!

/Klas

Själv har jag satt en gummi genomföring där slangen går ner, så det är helt tätt runt om slangen, sen har jag ett hål till i locket där den suger in luften. Tar man en bit tunnt papper så sugs det fast, så jag vet att den drar in ny luft hela tiden i koppen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har 50 rör till avrinningen. Om jag skulle sätta på en "förminsknings" muff med 50 i ena änden mot röret och 90 mot ytan. Därefter fylla muffenmed lämpligt filtermaterial.Tror ni att det skulle tysta ner avrinningen? Stoppar ju även nyfikna djur.

Känns lite osäkert att sätta något direkt i 50 röret. Börjar det slamma igen så lär ju akvariet flöda smiley5.gif. 90muff ger ju lite bättre marginaler men jag vill inte börja exprimentera innan "erfarna" har sagt sitt då det medför att jag måste korta 50 röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...