Gå till innehåll

Röd parasit?


Rekommenderade inlägg

Jag har fått röda prickar på lite allt möjligt i karet. Dem började att sitta på korallerna sedan såg jag några på min sjöstjärna och nu senast även på glaset och på en av mina sjöhästar. Jag petade på den på sjöhästen och då var det som att den flyttade på sig som en liten snigel. Dem är röda och 1-2 mm stora. Är det någon som vet vad det är? Hur man får bort det? om det är farligt? Än sålänge så verkar ingenting i karet att må dåligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det liknar dem där! Jag har inte prövat att trycka sönder någon men ska ta nästa som ger sig ut på glaset!

Vilka/vilken av dem där fiskarna funkar att stoppa i ett kar med ett par clowner, ett par sjöhästar och ett gäng räkor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska väll nämnas att dom släpper ut gift när dom dör med. Inte så farligt gift men skulle det vara jätte många och bli en mass-död så skulle det kunna krascha akvariet. Dom dras även till ljusa ytor så man kan också lägga ner ett vitt fat eller kopp så brukar dom dras dit som man sedan bara lyfter upp.

Dom dör även direkt av sötvatten (sprängs tror jag).

Fiskar som äter dom är helt sant men det är ganska olika från individ till individ så det är inte alltid säkert att dom försvinner om man köper en av dom fiskar som nämns i tråden. Men många har lyckats med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...