Gå till innehåll

LED till RSM 130


mac_artur

Rekommenderade inlägg

hej,

det skiljer mycket mellan olika leds i stryka, färg och effektivitet. har du planerat köra på Maxaspect eller bygga ett eget kit med XP-G/XP-E leds så är ~100W att eftersträva i mina ögon.

Sen så beror det lite grann på om du vill ha SPSer i botten på karet eller bara högst upp etc...

Hårdrar man det så skulle du kunna ha ett par spots med starkt ljus där du skulle kunna ha SPSer men jag antar att du vill ha total täckning i karet.

Jag skulle rekomendera en maxaspect 110W med Semi leds alt. att bygga något eget med leds från rapidled.com tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

det skiljer mycket mellan olika leds i stryka, färg och effektivitet. har du planerat köra på Maxaspect eller bygga ett eget kit med XP-G/XP-E leds så är ~100W att eftersträva i mina ögon.

Sen så beror det lite grann på om du vill ha SPSer i botten på karet eller bara högst upp etc...

Hårdrar man det så skulle du kunna ha ett par spots med starkt ljus där du skulle kunna ha SPSer men jag antar att du vill ha total täckning i karet.

Jag skulle rekomendera en maxaspect 110W med Semi leds alt. att bygga något eget med leds från rapidled.com tex.

nu e det ju så att han inte vill byta ut allt utan komplettera orginallysrören med led's. Då passar väll knappast maxaspect in där då den inte går in i huven alls utan är formad som en komplett lösning...

lasse använde också en komplettish lösning och satte in 2 st aquarays där orginalrören satt men skulle kunna tänka mig att man kan få in dessa i framluckan eller bakom rampen också..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?15770-Lasses-Red-Sea-Max/page20

Han kompletterade också med fler LED's bakom

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40879-Heta-tips-till-DIY-LED-bygge.&p=401726&viewfull=1#post401726

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen.

Tänker nog inte köpa någon färdig ramp (vill kunna ha locket kvar) planen är att typ försöka få in ett antal 3W Cree eller alt 10W dioder på

kylflänsar och behålla originalrören, eller är dom så fruktans värt dåliga att det inte går ha kvar dem.

Har inte fått hem karet än men det kommer i veckan så jag har inte kunnat ta några mått än men såg i tråden som järv skickade att Lasse fått till någon lösning med 10W dioder. Frågan är om man kan behålla originalrören hur mycket belysning krävs för att ha möjlighet att det ska fungera

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis köpt ett rsm 130 är besviken på belysningen i det . Jag har lite planer på att bygga om locket så jag får in ett Maxspect LED 110W i locket för måste ha ett lock katten ska upp hela tiden på det :/ . Får se hur de kmr gå med det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fläkt hade jag tänkt ha då det är rätt enkellt att sätta in och som skydd antar jag vanligt plexi?

Sedan vart är det bäst att köpa dessa från? och ska man ha enbart vita LED's eller 2vita och en royalblue?

Är det Lasse modellen du är ute efter så är det en ebay store som gäller säljaren heter ac-rc typ.

Beroende på lite så hade jag hällre kört två blå o en vit.. Får du in en

Fjärde kör den vit . Dvs 2+2.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis köpt ett rsm 130 är besviken på belysningen i det . Jag har lite planer på att bygga om locket så jag får in ett Maxspect LED 110W i locket för måste ha ett lock katten ska upp hela tiden på det :/ . Får se hur de kmr gå med det :)

Mina katter badade bara en gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Lasse modellen du är ute efter så är det en ebay store som gäller säljaren heter ac-rc typ.

Beroende på lite så hade jag hällre kört två blå o en vit.. Får du in en

Fjärde kör den vit . Dvs 2+2.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

nu vet jag inte skillnaden mellan lasse modellen och modell annat men det låter väll vettigt iaf

http://cgi.ebay.com/10W-455nm-Royal-Blue-LED-Panel-Aquarium-/220767081767?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3366be5527#shId

http://cgi.ebay.com/10W-16000K-High-Power-800LM-LED-Lamp-Blub-Aquarium-/270693085458?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0690b112

http://cgi.ebay.com/3-x-10W-LED-driver-/220760250639?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336656190f

om jag förstått rätt så ska dessa 3 funkra bra isf? isf behövs bara plexi och balk med 4kantsprofil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv precis kört igång 8 av dom blå och 8 av dom 16000 samt en drös annat till mitt stora kar..

Funkar fint.

Du är på rätt väg. Gäller bara att få till en stabil kylning så är du hemma.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske skulle dra ett medelande till lasse och kolla exakt hur han gjorde för att få in 4 :)

För att hur mkt kylning som behövs kanske han enklast kan svara på :P

Lasse har lagt it lite bilder på bygget så kolla lite i hans byggtråd så går du säkert tips o idéer.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle enkelt kunna bygga om framdelen för en LED belysning. Den är ihopskruvad av 3 skruvar tror jag att det var (sitter under täcklock). det finns utrymme att sätta en 50*20 aluminumprofil som går från kortsida till kortsida ca 60 cm. Den kyler man med en infälld 50 mm fläkt (eller 2) insugningshålen till fläkten/fläktarna borrar man i ovansida av locket - utgångshål i sidorna där profilen slutar. För att kunna dra ledningarna snyggt öppnade jag också huvudrampen och borrade hål mellan delarna. Sedan steloperarde jag fast den lilla huvdelen i den stora. Jag har tyvärr inga bilder på just denna lösning under bygge men på den bakre, anpassade lösningen har jag. Där har jag placerat de sk 10 wattarna olika beroende på att jag har min överrinningskammare vid högerkanten. Min framlösning ser likadan ut och har 4 LED chip i rad (sk 10 wattare men de körs på 700 mA så de ger ca 7 watt var).

Först bakre rampen

post-2331-14468922386932_thumb.jpg

Fraämre rampen utifrån

post-2331-14468922387409_thumb.jpg

Hela härligheten underifrån

post-2331-14468922387654_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468922386696_thumb.jpg

post-2331-14468922387164_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om man sätter 4x 10W fram och 4x10 baktill + originalrören så är man hemma?

Är det då bäst att köra 2 blå och 2 vita fram resp baktill ?

Ska man välja 10, 16 eller 20000k på de vita?

Tackar för all bra input.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet med att sätta 4 st baktill är att det sitter elektronik ivägen om du kör standard så då måste du antingen flytta elektroniken ut eller ta bort rören (kan säkert finnas nån lösning dock)

Lasse har så pga att han har bytt ut orginalrören mot led'er också så har har inte elektroniken där de som har lysrören kvar har den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt - jag bytte orginalrören i ett tidigt stadium mot 2 st TMC Aqua Ray 500 så jag har ingen elektronik i bakkanten. Jag är inte nöjd med det sätt jag gjorde bakkanten och skulle jag göra om allt från början så hade jag istället utnyttjat orginalutrymmet där lysrören nu sitter, där skulle man få plats med betrydligt fler både 10 wattare och cree. Det är nog så att man till och med skulle kunna göra 40*40 rör med utsugsfläktar i kanterna och ut i orginalgallret. Man skulle också kunna vrida dem lite så man fick lite bakåt. När jag får tid någon dag så skall jag såga upp hålen i bakkanten - nu förlorar jag en del ljus där. Jag kör mjukkoraller just nu och det funkar väldigt bra - bra tillväxt, bättre än innan. Skall se också om jag kan dra upp mina främre LED något mer senare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att du har för små hål i bakkant? Jag tänkte på det att det är nog bäst att ha en stor skiva plexi/fönster istället för att köra ett gäng små. så man förlorar så lite ljus som möjligt jag funderar just nu på att såga ut hörnet på långsidan och sätta ett vinklad bit plexi där (antingen bara rak i en vinkel eller böjd efter orginalformen) för att sedan kunna luta led'erna lite bakåt och få så stor vinkel täckt som möjligt...

Frågan är om det är bäst/enklast att böja plexi eller att ha en rak bit i lutning. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...