luppe Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Hej var några år sen jag var aktiv här på siten.Är MH ute ur hobbyn?Det säljs så billigt numera mot för ett par år sen....Först MH sen T5 och nu LED....äre bara LED som gäller/Mvh Bosse Citera
Laggeman Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Vad "som gäller" är nog mycket efter tycke och smak. Det som hänt på senaste tiden är att det kommit en hel del kompletta lösningar med LED, alltså färdiga plug-and-play paket. Utöver dessa så utvecklas led'arna snabbt och man ser hela tiden nya och förbättrade leds med mer och mer ljus/watt.Fördelarna med LED kontra T5/MH gör att fler och fler väljer dem fastän det fortfarande kostar lite grand.Vad du väljer är upp till dig. Har du nytta av den "gratisvärmen" som MH ger så kanske det är en lösning för dig. Nackdelen är dock fortfarande storlek och pris på armatur och lampor som ska bytas ut. JAg tror att det kommer vara så att de som köper en LED-ramp idag kommer inte att byta ut dioderna i den så småningom, utan istället köpa en ny ramp.Om du har kvar ditt gamla nick så är det bättre att vi löser så du behåller det istället för att skapa ett nytt användarnamn. Citera
Ricke Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Tror inte det då alla beg MH som säljs på guiden till bra pris blir sålda innan jag hinner köpa dem så de är poppis än Citera
Per/Haninge/ Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Jag tänkte uppgradera från T5:or och MH 150w till 3x250w MH, burken är 60cm hög.I butikerna snackas det nästan uteslutande led, mindre värmeutveckling o,s,vFunderar ändå på att skaffa beggade MH innan led, är ganska övertygad om att det kommer hända MYCKET både ljus och prismässigt.Problemet som nämns är att det är svårt att hinna med att köpa beggad MH som sjunker i pris och blir klart konkurrenskraftigt. Citera
_Manne_ Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Tror Mh kommer o finnas länge till. Absolut inget som är ute. LED är ännu ganska dyrt om man går på något känt märke med lite funktioner. Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
knabbuziak Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 "ingen värmeutveckling" är ju inte heller sant, då många av de diy-byggen som finns trådar om diskuterar vad man ska ha för kylflänsar och om det behövs fläktar för att leda bort värmen... Citera
Laggeman Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Med värmeutveckling i samband med MH menar jag då den som riktas ner i karet, som värmer vattnet i karet. Att det blir värmeutveckling från LEDs är helt klart, man kan inte klämma in flera hundra W ljus på en liten yta utan att få en värmeutveckling som måste tas om hand. Men det är mindre bekymmersamt än den man har med en MH som är instängd i ett skåp eller sitter väldigt nära ytan. Citera
Hirez Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 MH är nog inte ute, men LED har alltför många fördelar framför sig.Dock är priserna väl höga på armaturer som kan konkurera med MH. Det är ju som allt annat, det nya kostar.Så det finns säkerligen flera som har bättre resultat med MH.Men tittar man på kostnad av el, värmeutveckling etc. etc. så finns det säkerligen fall där det lönar sig med led ganska snart. Citera
phbubbla Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Ny teknik har alltid lurat av hobbyfolk på pengar, det hamnar nog snart i balans. Men MH kommer inte bli "ute". Citera
Lasse Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Att LED inte ger någon nedåtriktad värme är också en sanning med modifikation. Den "nedåtriktade" värmen som många ljuskällor ger är strålningsvärme, dvs fotoner i det infraröda våglängdsområdet. Blåa LED ger ingen sådan strålning - de vita däremot kan ge en begränsad IR strålning - lite beroende på vilket fosforpulver som används. Dock ger det betydligt mindre IR per watt insatt energi än MH.MVH Lasse Citera
Andreas N Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Något som inte nämnts är ju plasma. Det tror jag är något som kommer äta marknad snart främst från Mh användare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.