Gå till innehåll

Lera till akvarium


Slanten

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på hur man skulle kunna sätta upp ett akvarium med en mjukbottensbiotop. Det är kallt vatten vi pratar om, men min fråga är av lite allmän karraktär ändå. Det behövs antagligen en hel del lera för att fylla botten på akvariet och man kan väl ta med sig ett antal spänner och en spade till en grund vik och börja gräva. Men det känns inte helt rätt/lagligt att göra så.

Kan man använda keramiklera istället? Det är inte så dyrt, men frågan är om det finns nått giftigt i leran. Nån som har synpunkter eller kanske vet?

http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHLSTROM.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/IBWAHLSTROM/Products/532212

http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=168383&visible=2

(Bilden är lånad från Göteborgs universitets hemsida)

post-2834-14468922397735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det känns inte helt rätt/lagligt att göra så.

Vem ska berätta att du har tagit sanden då? Om du inte äger marken kan det vara snyggt om du frågar markägaren om det är ok att ta ett par hinkar med hem.

Jag kan inte se något bekymmer ur miljösynpunkt om du åker ner och tar ett par hinkar sand i den lokala viken, iaf inte större än de 60km/h du åker på 50-sträckan ned till viken. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem ska berätta att du har tagit sanden då?

Tänker man så så är det lika "rätt" att ta andra saker utan att be om lov eller att göra rätt för sig. Låter lite bakåtsträvande i mina öron.

Bortsett från det så om man går efter lagen som Joakim skriver så är det ju inte att förändra levnadsvillkoren väsentligt om man tar en hink eller två från ett hav som har hur mycket lera/gyttja som helst (nåja). Sen vad det kan följa med för andra saker hem det får man fundera på kanske (oljespill tex).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker man så så är det lika "rätt" att ta andra saker utan att be om lov eller att göra rätt för sig. Låter lite bakåtsträvande i mina öron.

Det beror ju på hur man citerar Lagge. Drar man ut en mening ur ett inlägg ser det väldigt illa ut, ungefär som att be Beelzebub läsa Bibeln.

Citerar man en annan del av mitt inlägg ser det helt annorlunda ut...

Om du inte äger marken kan det vara snyggt om du frågar markägaren om det är ok att ta ett par hinkar med hem.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, kul att sätta igång en diskussion.

Eftersom mjukbottenlevande djur kräver ordentlig tjocklek på lerskiktet bör jag ha minst 20 cm lera i akvariet. Och för att få till nått kul vill jag nog ha en kvadratmeter bottenyta vilket ger 200 liter lera. Det är inget jag vill gräva upp i en vik, ens om jag frågade markägaren om lov...

Så tillbaka till huvudfrågan. Är det möjligt att använda keramiklera?

Lerlagren som denna lera hämtas från är ju gammal havsbotten, så det borde gå att använda i ett akvarium. Får nog testa i ett litet kar nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, då känns det som att man kan testa vid tillfälle. I så fall tar jag nog keramiklera i botten och toppar med havslera för att få in lite liv. Den leran tar jag från djupare vatten, typ 30 meter, för att få in rätt småkryp och bakterieflora.

Börjar faktiskt bli rätt sugen att testa. Detta som bara började som en flyktig tanke... Hur ska man övertyga frugan om att vi behöver nog ett akvarium med lera i -ger upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att börja med det lagliga: I princip så får man inte rota i stränder och vatten alls utan att ha tillstånd men det tillämpas med någorlunda vett, ingen drar igång ett miljöbrottsåtal för att man skaffar bottenmaterial till akvariet. Så länge det inte är i reservat, uppenbart ställer till det, är känslig miljö eller nåt sånt i alla fall. Det finns dock vissa stränder med särskilt lämpligt grus där man nog inte skall tro att det blir uppskattat om man tar.

Mer relevant är 12:2 2 st Brottsbalken: Den som i skog eller mark olovligen tager ... sten grus, torv eller annat sådant, som ej ej är berett till bruk, dömes för åverkan...

Det som står där med tillägg av lite annat är att om man tar sten, lera och liknande och markägaren surnar till så blir man dömd för det. Därför är det lämpligt att fråga om lov.

När det sen gäller det praktiska, krukmakarlera brukar vara rätt hård och det är ju lite frågan hur man får dit den. Gör man sörja av den är ju risken att det stelnar till ett hårt skikt och särskilt lyckat är det ju inte heller med att lägga i stora bitar. Bäst vore ju om den är rätt torr så den går att krossa i småbitar. Går det att lösa så finns det ju ett par frågetecken. Det ena är risken för syrebrist i botten, kompakt material i tjocka lager kan ha sina sidor. Lagom syrebrist må så vara, det fungerar som nitratreducering. Med stark syrebrist kan det börja bildas svavelväte och det vill man absolut inte. Med mer lättgenomträngligt material så går det ju att pumpa vatten genom botten men med lera så är risken uppenbar att vattnet bara kommer att söka sig fram i vissa sprickor. Å andra sidan så är det ju inte så lätt för gaser och elände att hitta ut heller. Hur stor risken är kan diskuteras men det finns ju en potential för elände i alla fall. Rejäl cirkulation/utluftning är nog en bra säkerhet.

Nästa problem är att hålla vattnet rent. En lerpartikel som kommer lös i vattnet kan sväva där länge, med cirkulation betänkligt länge. Även gyttja och liknande som rörs upp kan hålla sig flytande länge. Med löst bottenmaterial så får man ta med i beräkningarna att det kan visa sig nödvändigt med ordentlig filtrering om man skall se nåt.

Dock, intressant ide, vad är det för djur du tänker dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kraolinlera används av många växtakvarister med bra resultat vad jag vet. Annars håller jag med Bygert att det finns en fara med för kompakta material. I ett växtakvarium ligger man ju gärna på nitratnivåer kring 10 och över. Detta motverkar svavelvätebildningen. Det är nog klokt att i ett akvarium med så kompakt botten inte låta nitraten gå ner under 10 och för övrigt bra syresättning och genomströmning som Bygert säger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det sen gäller det praktiska, krukmakarlera brukar vara rätt hård och det är ju lite frågan hur man får dit den. Gör man sörja av den är ju risken att det stelnar till ett hårt skikt och särskilt lyckat är det ju inte heller med att lägga i stora bitar. Bäst vore ju om den är rätt torr så den går att krossa i småbitar. Går det att lösa så finns det ju ett par frågetecken. Det ena är risken för syrebrist i botten, kompakt material i tjocka lager kan ha sina sidor. Lagom syrebrist må så vara, det fungerar som nitratreducering. Med stark syrebrist kan det börja bildas svavelväte och det vill man absolut inte. Med mer lättgenomträngligt material så går det ju att pumpa vatten genom botten men med lera så är risken uppenbar att vattnet bara kommer att söka sig fram i vissa sprickor. Å andra sidan så är det ju inte så lätt för gaser och elände att hitta ut heller. Hur stor risken är kan diskuteras men det finns ju en potential för elände i alla fall. Rejäl cirkulation/utluftning är nog en bra säkerhet.

Nästa problem är att hålla vattnet rent. En lerpartikel som kommer lös i vattnet kan sväva där länge, med cirkulation betänkligt länge. Även gyttja och liknande som rörs upp kan hålla sig flytande länge. Med löst bottenmaterial så får man ta med i beräkningarna att det kan visa sig nödvändigt med ordentlig filtrering om man skall se nåt.

Dock, intressant ide, vad är det för djur du tänker dig?

Kraolinlera används av många växtakvarister med bra resultat vad jag vet. Annars håller jag med Bygert att det finns en fara med för kompakta material. I ett växtakvarium ligger man ju gärna på nitratnivåer kring 10 och över. Detta motverkar svavelvätebildningen. Det är nog klokt att i ett akvarium med så kompakt botten inte låta nitraten gå ner under 10 och för övrigt bra syresättning och genomströmning som Bygert säger.

MVH Lasse

Mycket intressanta inlägg från er sida!

@Bygert:

Nu spånar jag friskt, men om man tar upp lera från en vik och lägger det för att torka blir även den sorten rätt hård. Så jag gissar att om man löser upp krukmakarlera i vatten blir den nog rätt lös. Men risken för att bottenskiktet i akvariet blir kompakt efter ett tag nog överhängande, dock blir den nog inte ogenomtränglig.

Jag tänkte blanda ut leran med snäckgrus för att ge den en mer naturlig look. Om man gör en suspension i akvariet sjunker de tyngsta partiklarna först till botten och det finaste materialet hamnar högst upp. Allt naturligtvis utan cirkulation. Sen kan man dra igång pumperiet efter några dagar. Skummaren kommer att bli tokig i början och säkert även när djuren rör runt i sedimentet. Jon-Olav (Norskfisk här på SVG) upplevde det fenomenet när han fyllde upp sitt stora algakvarium.

Svavelväte är nog ett stort problem. Bottnen måste vara minst 20 cm för att djuren ska trivas och då är nog risken stor för H2S. Genomströmning av bottnen är nog inte möjlig. Då får man nog dimma som slaget vid Lutzen i akvariet på ett litet kick. Är aktivt kol eller ozon effektivt mot H2S?

Bra tips om nitrathalten. Det är ju lätt att dosera om det behövs justeras. Dock gissar jag att det inte kommer bli några som helst problem att hålla en hög halt.

Jag är helt såld på cylinderrosor och sjöpennor. Tänk att ha dessa majestätiska djur!

Här är min önskelista:

Sjökock

Knorrhane

Havskräfta

Cylinderros

Sjöpenna

Bläckfisk

Kammussla

Taggig hjärtmussla

Valthornsnäcka

Sjögurka

Massor med ormstjärnor och kamstjärnor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du grävande djur så kommer du att syresätta botten ganska bra. Havskräftan kommer att gräva en gång för att gömma sig, ett bra trick är att begrava ett rör (med en öppning uppåt) i leran så har den en början.

Svavelväte oxideras väldigt snabbt av syre om det kommer ut, därför rådet om kraftig syresättning och snabb vattenomsättning. Ozon hjälper på så sätt att det oxiderar också och att det håller upp syrehalten samt att syret "tränger" längre ner i botten. Varför nitrart motverkar svavelväte är att de bakterier som producerar svavelväte i sin cellmetabolism använder nitrat i stället för sulfat om nitrat finns tillgängligt. Nitrat ger kvävgas och vatten som restprodukt - sulfat ger svavelväte. Iofs så kan svavelväte ändå bildas i djupare delar av sedimentet om det är syrefritt och att nitraten tar slut där nere men försök att få med grävande djur som borstmaskar så får du lite omsättning ner i leran.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...