Gå till innehåll

Rengörning av UV kvartsglas


Jaken

Rekommenderade inlägg

Håller på att byta rör och göra rent mitt DeBary uv för första gången. Jobbig konstruktion, efter att skruva isär den så ska man försiktigt pilla bort packningen på ena sidanpå kvartsglaset, vilket i stort sett är omöjligt då de bränt fast i glaset. Detta lyckades jag med efter att försiktigt ha skurit loss den, mer eller mindre hel. Får nog byta den.

Sedan ska man "enkelt" kunna trycka ut hela kvartsglaset enligt instruktionen. Om det nu inte vore för att det "bränt" fast en millimeter sediment och kalk på insidan så att den kilar fast sig. Men efter två timmars trixande och "juckande" så fick jag ut det. Lagret är väldigt hårt och måste knackas bort.

Nu till min fråga. jag tror att detta lager kommer att byggas upp ganska fort igen. Och alla förstår ju att verkningsgraden på UVét minskas radikalt.

I framtiden tänkte jag att jag ska köra UVét i en hink med sötvatten och Ättiks syra, men finns det någon risk att packningar och annat ryker då?

Någon annan som gör rent sin UV på ett smart sätt utan att plocka isär den?

post-839-14468915805782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du ett partikelfilter på det uvt? Körde du cirkulationen igenom uvt även närröret var avstängd? Sådär vill man ju inte att det ska seut efter 3månader!! smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inget partickelfilter, Ja jag körde vatten igenom utan att ha på röret. Så tre månader var kanske inte helt sanning, vatten har nog strömmat igenom Uvét i fem månader, men röret har bara varit på i tre.

Kör ni andra med partickelfilter före era UV?

Jag kommer att göra som Svärd köra i Ättika en gång i månaden i framtiden. För att plocka isär den är uteslutet eftersom det är ett j*vl* meckande.

Svärd: det där ser lite farlig ut för ögonen, eller är det någon form av skydd över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kanske skulle funka att köra runt citronsyra i en loop,dvs en hink med vatten och citronsyra, och ett powerhead för att cirkulera lösningen-in i uvet-och tilbaka i hinken-typ nåra timmar-sen köra sköljprocess ett par tre gånger med sötvatten.

hede en gång ett vectron med liknande konstruktion,och när man knäckt ett sånt där quartsglas så undviker man att ta isär det i onödan.

Partikelfilter innan Uvet,höjer om inte annat verkningsgraden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som jag är lite fundersam på är om gummipackningar håller för syran, men det borde de väll göra..

En loop i en hink låter som en prima ide´, så bli pumpen avkalkad samtidigt.

Ja kvartsglaset var inte roligt att försöka få ut med all skit på. Skar mig ganska ordentligti tummen, vasst som satan i kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Partikelfilter innan Uvet,höjer om inte annat verkningsgraden.

Beror vad du menar. Jag hävdar motsatsen. Ett vaddfilter eller filtermatta ska inte Användas innan uv't. Parasiterna ska inte fastna i filtervadden eller dyligt. Raka rör in i uv't så blir det effektivast. Mitt uv är inte farligt att titta på då glaset stoppar uv-strålarna. man kan inte använda detsom ett solarium och tur är väl det för då skulle nog frugan ligga inkrypen under karetsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nae,jag tänkte väl närmast på en skummgummimudd,om parasiterna fastnade i partikelfiltret så skulle vi väl knappast ha några problem med cryptocarion i våra tankar smiley2.gif.(alltså dom med vatten i!)

Vaddfilter,är det förhoppningsvis ingen som har till saltvatten!?! eller?

.Jaken ,det är ingen fara med packningarna heller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en vaddtuss i en lådaefter ytavrinningen när jag inte använder uv't och där samlar jag upp all den äckliga feta hinna som bildas. Tycker att det är bättre att få bort den innan skummningen. en god vän till mig har även en turbelle med en vaddmatta den är jättebra när man har djur som rotar omkring i sanden och smutsar ner vattnet med en massa partiklar. I en skummgummimudd fastnar parasiterna och där kan de leva och göra mer parasiter som kan leta upp ett värddjur för den hindrar(Minskar)chansen att låta de små jäklarna att strålas så att deras cellstruktur förstörs och dör och då är ju uv't meningslöst. Parasiterna stannar kvar i karet och mudden är ett hinder för uv't.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger - "Vaddfilter,är det förhoppningsvis ingen som har till saltvatten!?! eller?"

Varför inte då? Jag kör som Svärd en bit vadd i ettutrymme i avrinningen som samlar upp lös skit i vattnet och det har fungerat skitfint smiley1.gifi snart ett år,men det är klart att jag byter det ofta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter underligt att parasiterna skulle fastna i ett filter, och om dom nu gjorde det hur skulle deras avkomma undvika att passera uvcn... Menar ni att dessa parasiter (kända för att vara dåliga simmare?) skulle "simma mot strömmen" och ut i akvariet igen? Menar ni att man kan filtrera bort parasiter? Nae jag vill nog hålla mig lite kritisk här ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag tänker på är klassisk filtervadd,som i mitt huvud inte ska användas i salt,pga ämnen i framställningsprocessen som kan lösa ut i saltvatten.

Men det kan som sagt ,vara ett järnspöke!smiley5.gif.

Igen då,om parasiterna skulle fastna i partikelfilter - så tror jag inte trådar om prick skulle dyka upp speciellt ofta på dessa sidor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
Någon annan som gör rent sin UV på ett smart sätt utan att plocka isär den?

attachment.php?attachmentid=24795

Hur går det Jaken. Gjort rent ditt UV på länge eller är det dax igen. ;)

Hittade denna tråd som är några år på nacken. Gamla goa tider de-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sedan länge slutat använda UV, det ligger i källaren och skrotar med allt annat skit.

Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att köra igång det igen om jag köper någon riktigt svår fisk och då bara under den första månaden. Jag har i dag två Acanthurus-kirurger och det har inte varit något problem utan UV i karet, någon enstaka prick i början men med bra mat och vatten så är det inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...