Gå till innehåll

Vad är de som händer med min Discosoma/Euphyllia?


Dregs

Rekommenderade inlägg

(Osäker vars jag ska lägga tråden så flytta vi behov)

Vad är det som händer med min Discosoma Sp - Skivanemoner

De höll sig fina och glad i ca3 dar sen började en av dem som att skrumpna ihop och tappa färg.

Så gick det en dag eller så och en till skrumpnade osv osv

Nu nästan 1månad senare ser de riktigt gräsliga ut

Dag1

post-5941-14468922464417_thumb.jpg

Dag4

post-5941-14468922464606_thumb.jpg

Dag25

post-5941-14468922465003_thumb.jpg

Jag tycker jag har sökt efter tips så gott jag kan Mindre ljus. så flyttade den ned till sanden i en vecka, ingen förändring

Provat flytta den lång från de andra korallerna Sarcophyton / Euphyllian, ingen förändring

Provat ändra cirkulation så den skulle blåsa mindre/mera på Discosoma, ingen förändring

Extra vattenbyten, ingen förändring

Använder Red Sea's NO3:PO4-X för att bli av med skräp algerna <---- kan detta vara boven ?

Akvariet är ett JAD 128liter (inbyggd Sump med skummare. nitratfilter, biobollar etc)

1400l/h pump med uvc

2st 600l/h cirkulationspumpar

Inevånare

2st Amphiprion ocellaris Verkar må bra, doc så verkar de gilla att simma i hörnen mycket vid ytan

1st Blåbent erimit verkar må bra

1st Rödbent erimit verkar må bra

5st Bumble Bee Snails ...de är sniglar de rör på sig mera vet jag ej :P

1st Sarcophyton

1st Euphyllia

1st Discosoma Sp

Testat vattnet ofta men jag kan inte se nån direkt orsak kankse högt Ca och lågt PH som gör det ?

Vad tror ni =)?

Tester från idag

(Tester gjorda med vipparms saltmätare och Tetra marine 5in1 test sticks)

Temp: 26.5 brukar ligga mellan 25-28

Salt: 1,023

NO3: 0

NO2: 0

Ca: 500+mg (tror jag testet blir rött men detta finns ej på skalan högsta är brun hmmm) tips?

KH 10•d

PH 7,8 kanske lite väl lågt ? tips ?

Då jag skriver detta så har inte heller Euphyllian "blommat" ut, utan dragit ihop sina tentakler och ser sur ut

den enda som verkar må bra av mina koraller är svampen Sarcophyton.

post-5941-14468922464199_thumb.jpg

post-5941-14468922464802_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa Po4 /No3 removers kan vara riktigt hemska. Exakt det märket vet jag inte, red sea brukar inte göra riktig skit, men kan vara att du överdoserar eftersom du är nere på nollvärden...

Testa att sluta med att dosera det några veckor Nitrat/fosfat går inte ur kontroll så snabbt.

Hur ofta byter du vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad som kan vara problemet, men kolla så inte sniglarna är på dem. Det finns rapporter ute om Bumble bee sniglar och att vissa inte är säkra. Kan ta sniglar polyper m.m. Behöver inte vara dem men håll lite koll.

//Danielj

Oj det var snabba svar :D

Ok ska hålla koll på sniglarna om de så mye som sneglar på Discosoman så blir de Escargot med vitlök av dem

Dessa Po4 /No3 removers kan vara riktigt hemska. Exakt det märket vet jag inte, red sea brukar inte göra riktig skit, men kan vara att du överdoserar eftersom du är nere på nollvärden...

Testa att sluta med att dosera det några veckor Nitrat/fosfat går inte ur kontroll så snabbt.

Hur ofta byter du vatten?

Aj då 2ml kör jag på atm men ska prova sluta i en vecka eller mera ?

20% Varannan vecka byter jag vatten + fyller på avdunstat vatten var 3e dag ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några reflektioner bara. Jag har inbillat mig att skivor går sämre när kalciumet och KH ligger högt - bara en fundering som inte behöver betyda något. Väldigt (extremt) låga näringsvärden kan påverka skivor har jag tyckt mig märka också.

Jag fick ordentlig ordning på mina när jag började med Fauna Marins Ultra Organics och Ultra Min. Det kan vara värt att prova men observera - de innehåller organisk kolkälla så det kan riskera ännu lägre näringsvärde. Jag skulle börja med Ultra min (1 ml varannan dag om du har ett akv på 130 liter) eftersom den även har en kvävekälla vilket kan vara värt och prova om du skulle ha nollat nitraten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några reflektioner bara. Jag har inbillat mig att skivor går sämre när kalciumet och KH ligger högt - bara en fundering som inte behöver betyda något. Väldigt (extremt) låga näringsvärden kan påverka skivor har jag tyckt mig märka också.

Jag fick ordentlig ordning på mina när jag började med Fauna Marins Ultra Organics och Ultra Min. Det kan vara värt att prova men observera - de innehåller organisk kolkälla så det kan riskera ännu lägre näringsvärde. Jag skulle börja med Ultra min (1 ml varannan dag om du har ett akv på 130 liter) eftersom den även har en kvävekälla vilket kan vara värt och prova om du skulle ha nollat nitraten.

MVH Lasse

Okej så en beställning från Triton då kanske =) Ultra Min s eller f ? antar s

och vad är skillnaden på Fauna Marins Ultra Organics och Ultra Min btw ?

Jag har samma sort skivanemoner som du har. När jag mäter nitrat 2,5 eller mindre så ser de vissna och ledsna ut. Jag försöker hålla mitt nitrat på 5 och som max upp till 10, det mår mitt kar bäst av.

Och jag som trodde det var bra att ha 0 Nitrat, men antar då att 0.01-10 är ok helt enkelt =)

Tackar så mycket för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så en beställning från Triton då kanske =) Ultra Min s eller f ? antar s

och vad är skillnaden på Fauna Marins Ultra Organics och Ultra Min btw ?

Och jag som trodde det var bra att ha 0 Nitrat, men antar då att 0.01-10 är ok helt enkelt =)

Tackar så mycket för alla svar

Beror på vad du vill ha för koraller, för de flesta korallerna vill man värden under 1 nitrat men det finns några undantag som gillar lite sämre vattenvärden.

Jag tror dock att de mår bättre med lite nitrat för att något annat mår bättre av nitraten. Dessa koraller klarar sig fint med låga värden i havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket salt använder du?

Och hur mäter du salthalten?

Tropic Marin PRO-REEF

Och trodde jag sa det Instant Ocean Hydrometer ( vipparm )

Beror på vad du vill ha för koraller, för de flesta korallerna vill man värden under 1 nitrat men det finns några undantag som gillar lite sämre vattenvärden.

Jag tror dock att de mår bättre med lite nitrat för att något annat mår bättre av nitraten. Dessa koraller klarar sig fint med låga värden i havet.

Aaah ok.

Hehe ang koraller jag tänkte först börja med de riktigt färggranna koraller typ stenkoraller osv osv men de verkade lite väl svåra att börja med som första korall så jag valde mjukisar då de sa de var lättast :D lol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog alldeles för hög salthalt. Nyblandat Tropic Marin Pro Reef håller ungefär Ca 420 och kH 8 som nyblandat.

Vipparmmätare brukar visa fel. Förhoppningsvis har du någon i närheten där du kan kolla med en refraktometer.

Var rädd att du skulle säga det ^^

Får lägga en Refraktrometer optisk på köp listan då

Tur det varit löning nyligt (idag) :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för de flesta korallerna vill man värden under 1 nitrat

Om detta råder det ganska så olika uppfattningar. De som kör så lågt måste istället gå in med aminosyror för att inte kvävebegränsa karet. Att ha något i fångenskap jämfört med samma organism i naturen kan faktiskt kräva lite annorlunda hantering eftersom ett akvarium är en så begränsad miljö. Om en organism står i en fullständig flod av vatten (tusentals kubikmeter per timme) med ett lågt värde ( i haven räknas kvävet som den tillväxtbegränsande faktorn) så blir fluxen väldigt hög jämfört med i ett akvarium där organismen utsätts för några 10 tal kubik i timmen med mycket låga värden. Det går inte att ta efter naturen helt och hållet när man försöker anpassa en organism till fångenskap. Tro det eller ej men kvävebegränsade kar är troligtvis det vanligaste problemet idag jämfört med för ett tiotals år sedan. Kraftfulla, enkla metoder har tagits fram vilket gör att vem som helst kan idag ganska enkelt nolla fosfor och kväve. I naturen anse fosfatvärden på 0,08 ppm som ganska låga - många strävar idag under detta.

@ Dregs Ultra Min s är det jag använt. skillnaden är bland annat att Ultra Marin S innehåller aminosyror. Jag mistänker samma sak som Wiking - att det kan vara kvävebrist - aminosyror tillför kväve det också. Jag undvek nitratspåret för det har jag tjötat om så mycket så jag tyckte någon annan kunde fylla in där :)

Ett recept för tusende gången :) Ta en 500 ml petflaska, ställ på vågen. Fyll med 40 gram kaliumnitrat ( salpeter) eller natriumnitrat (chilesalpeter) (finns troligtvis i din kryddhylla). Fyll sedan på med vatten upp till 500 gram. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter vatten med 0,5 ppm. Ge precis före ljuset tänds om möjligt och dosera så du får 3 - 5 ppm. Se hur dina koraller reagerar och så kommer du snabbt hitta rätt dosering.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett recept för tusende gången :) Ta en 500 ml petflaska, ställ på vågen. Fyll med 40 gram kaliumnitrat ( salpeter) eller natriumnitrat (chilesalpeter) (finns troligtvis i din kryddhylla). Fyll sedan på med vatten upp till 500 gram. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter vatten med 0,5 ppm. Ge precis före ljuset tänds om möjligt och dosera så du får 3 - 5 ppm. Se hur dina koraller reagerar och så kommer du snabbt hitta rätt dosering.

MVH Lasse

Aaah ok ok mycket att lära sig :D

Tackar för receptet ^^

Blir nog att lägga en best i på Ultra Min s iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ganska hårt på det med salthalten som Stig skriver om.

Funkar inget av ovanstående, så kan det bero på att du har något skit i vattnet, antagligen nässegift. Jag såg liknande beteende fö samma skivor, men det var pga att jag hade för många, men då hade jag ungefär 2 skivor per liter. Jag tyckte mig då se att det hjälpte med aktivt kol, alternativt stora vattenbyten. Men i långa loppet var det bara att rensa.

Så att, kolla salthalten, och alternativt överväg vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ganska hårt på det med salthalten som Stig skriver om.

Funkar inget av ovanstående, så kan det bero på att du har något skit i vattnet, antagligen nässegift. Jag såg liknande beteende fö samma skivor, men det var pga att jag hade för många, men då hade jag ungefär 2 skivor per liter. Jag tyckte mig då se att det hjälpte med aktivt kol, alternativt stora vattenbyten. Men i långa loppet var det bara att rensa.

Så att, kolla salthalten, och alternativt överväg vattenbyte.

En Refraktrometer

Samt Ultra Min s är beställda

Hoppas något av dem hjälper eller iaf ger lite mera klarhet på vad det är som händer

Tackar som alltid för alla svar/tip jag fått vilket toppen forum ! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om detta råder det ganska så olika uppfattningar. De som kör så lågt måste istället gå in med aminosyror för att inte kvävebegränsa karet. Att ha något i fångenskap jämfört med samma organism i naturen kan faktiskt kräva lite annorlunda hantering eftersom ett akvarium är en så begränsad miljö. Om en organism står i en fullständig flod av vatten (tusentals kubikmeter per timme) med ett lågt värde ( i haven räknas kvävet som den tillväxtbegränsande faktorn) så blir fluxen väldigt hög jämfört med i ett akvarium där organismen utsätts för några 10 tal kubik i timmen med mycket låga värden. Det går inte att ta efter naturen helt och hållet när man försöker anpassa en organism till fångenskap. Tro det eller ej men kvävebegränsade kar är troligtvis det vanligaste problemet idag jämfört med för ett tiotals år sedan. Kraftfulla, enkla metoder har tagits fram vilket gör att vem som helst kan idag ganska enkelt nolla fosfor och kväve. I naturen anse fosfatvärden på 0,08 ppm som ganska låga - många strävar idag under detta.

Hmm just det om hur man i naturen får flera tusen kubikmeter som strömmar igenom har jag aldrig tänkt på, Utsätts korallerna verkligen för så mycket flöde?

Jag tänker såhär nu har du din lilla acropora i karet, du har den framför din pump som blåser ut 10,000l i timman. i naturen kan väl inte denna utsättas för så mycket mer? Nu pratar jag vattnet som är precis runt korallen, det skulle behöva vara så mycket flöde för att det skulle hända, det känns som att det skulle bli som att ställa en kraftig streamer 5cm från en korall.

med det menar man även att korallerna i våra kar är begränsade av hur mycket flöde vi har (eller?).

Ne, jag står fast vid att de flesta korallerna mår bättre av låga värden, tänk bara efter på de färgladaste och friskaste karen du sett online. Hur många av dessa har haft "högre" nitrat / fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det Lasse menar är att i Naturen så är det nya kubikmeter med vatten som innehåller en massa bakterier och plankton och annat gott medans i akvariet är det samma halva kubik som roterar runt timme efter timme. Dessutom skummas det mesta goda bort rätt snabbt. Därför skiljer förutsättningarna.

Hur mycket vatten som passerar en enskild korall / timme har jag ingen aning om. Men jag har gjort lite strömdyk och då rör sig ordentligt i vattnet redan under 3 knop. Över tre knop är galet mycket, jag vågar inte dyka under såna förhållanden. Strömmar på vissa rev kan utan problem nå 10 knop. Vid 10 knop rör sig vattnet 1,8 mil på en timme, så det blir en del vatten som flyttar sig förbi korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Rueben.

Joo ett näringsfattigt SPS kar får färgglada koraller men är de glada? Vad är din måttstock på en glad korall maximal tillväxt? maximal utfärgning? Maximal PE?

Ps. Jag har hört att om du skall få en blomma att blomma så skall den ha bra eller urusla förhållande.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det Lasse menar är att i Naturen så är det nya kubikmeter med vatten som innehåller en massa bakterier och plankton och annat gott medans i akvariet är det samma halva kubik som roterar runt timme efter timme. Dessutom skummas det mesta goda bort rätt snabbt. Därför skiljer förutsättningarna.

Hur mycket vatten som passerar en enskild korall / timme har jag ingen aning om. Men jag har gjort lite strömdyk och då rör sig ordentligt i vattnet redan under 3 knop. Över tre knop är galet mycket, jag vågar inte dyka under såna förhållanden. Strömmar på vissa rev kan utan problem nå 10 knop. Vid 10 knop rör sig vattnet 1,8 mil på en timme, så det blir en del vatten som flyttar sig förbi korallen.

Jo, jag förstodd bara inte hur nitrat, gör det bättre ;) det är ju något hela annat :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Rueben.

Joo ett näringsfattigt SPS kar får färgglada koraller men är de glada? Vad är din måttstock på en glad korall maximal tillväxt? maximal utfärgning? Maximal PE?

Ps. Jag har hört att om du skall få en blomma att blomma så skall den ha bra eller urusla förhållande.

//Danielj

jojo, självklart, men har man färgglada koraller brukar allt det andra följa med per automatik :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstodd bara inte hur nitrat, gör det bättre ;) det är ju något hela annat :).

Som jag tolkar Lasse är det just det som är poängen. D.v.s när man har dessa djur i fångenskap kan man inte helt efterlikna naturen utan får göra något annorlunda ibland. D.v.s ett något högre nitratvärde kan kompensera att det inte kontinuerligt strömmar förbi en massa mat till korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus har rätt i sin tolkning av vad jag skrev men det är också så att kvävet är begränsat för tillväxt på ett korallrev, därför är tillskottet av rov delvis nödvändigt. finns inte rovet så måste korallen få kvävet någon annanstans ifrån. Läs också det jag skrev att med modern teknik har vi glidit över på andra halvan av vågskålen. Jag har också sett mycket färggranna koraller i kar där man försöker ligga just kring 5-10 ppm nitrat så näringsfattigheten är inte den enda orsaken till färggranna koraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medan jag väntar på mina grejor ska komma så delar jag med mig med lite mera bilder som nån from av terapi

Denna gång på min Euphyllia som inte alls är sig lik längre

En liten grej som jag blev glad över var på en av "kvistarna" såg jag en liten svart sjöstjärna på sig och den rör på sig !! :D

Skoj att se nått som lever iaf ^^

Har helt slutat dosera Red Sea's NO3:PO4-X .. vilket algerna verka vara glada över :P o well

post-5941-14468922478868_thumb.jpg

post-5941-14468922478052_thumb.jpg

post-5941-14468922478252_thumb.jpg

post-5941-14468922478452_thumb.jpg

post-5941-14468922478668_thumb.jpg

Ändrat av Dregs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...