Gå till innehåll

Levande sten


Azrael

Rekommenderade inlägg

Du kan köra en ren sötvattensteknik med skumgummi eller ytterfilter (utan LS) om du inte vill ha någon LS i karet. Dessa filter tar hand om nitrifikationen bättre än LS och eftersom du inte vill ha LS i karet så har du inte något behov av olika liftare heller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fungerar det verkligen så?

Jag trodde att den levande stenen även erbjöd "syrefri" nedbrytning av nitrat och att det var därför man kunde kosta på sig att göra färre vattenbyten än man normalt gör med sötvatten?

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får en stigande nitrathalt givetvis men det fungerar för nedbrytning av skiten från fiskar. Men hur korallrevsfiskar skulle må utan skyddet i sten är en annan sak.

Enligt lag skall akvarier ha en för fiskarna anpassad inredning. Du skulle alltså kunna löpa (en minimal) risk att bli anklagad för djurplågeri.

Det blir säkert svårt att hålla tillräckligt bra vattenkvalitet för koraller. De är betydligt finkänsligare än fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fungerar det verkligen så?

Jag trodde att den levande stenen även erbjöd "syrefri" nedbrytning av nitrat och att det var därför man kunde kosta på sig att göra färre vattenbyten än man normalt gör med sötvatten?

/Henrik

Det är många som tror så men tro och verklighet är ofta inte samma sak. Det som styr denitrifikationen och begränsar den är oftast tillgången på organiskt kol, inte syrefria förhållanden. Även om du har det syrefritt inne i stenes hålighet och har organiskt kol krävs också en cirkulation. "Levande sten" är ett mycket dåligt filtermaterial - endast gråsten är sämre. detta gäller både nitrifikation och denitrifikation. Hade det varit ett så bra filtermaterial som myterna säger så skulle knappt detta forum finnas för då skulle allt vara perfekt. Däremot är den bra eftersom den tillför en massa organismer till karet som är svåra att få in annars. då är det högre organismer som småräkor, borstmaskar, små sjöstjärnor och annat.

Gömställe kan man göra av gråsten Stig, jag har sett många korallrevsfiskar i rena "gråstensområden" ute i naturen. Dock fattade jag din fråga som att du inte ville ha Ls i karet och vill man inte det av olika orsaker så är det bara en återvändsgränd och dålig lösning att fylla ett ytterfilter med LS (gräver hårt i plånboken också). Man får en betydligt bättre funktion med ett optimerat filtermaterial i stället. Har man LS i en sump eller refugium så kan det vara bra eftersom man då kan låta alla mikrodjur göra arbetet där under ett visst ljus.

Sedan att koraller skulle behöva LS för att få en bra vattenkvalité tror jag också är en myt, det går att åstadkomma på annat sätt. Jag har idag bara ca 2-3 % LS i mitt stora kar och det funkar bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du utnyttjar hela bottenytan till en dsb, utan att lägga LS på bädden, så blir den tillräckligt effektiv (The reef Aquarium, volume 3 C. delbeck/J. Sprung 2005).

Du skulle kunna limma LS på bakrutan (ovanför grusbädden), finns speciellt fogskum till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du utnyttjar hela bottenytan till en dsb, utan att lägga LS på bädden, så blir den tillräckligt effektiv (The reef Aquarium, volume 3 C. delbeck/J. Sprung 2005).

Du skulle kunna limma LS på bakrutan (ovanför grusbädden), finns speciellt fogskum till detta.

Underbart med svar som har källhänvisning :D

Hur tjock måste en DSB vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...