Gå till innehåll

Hur transportera komplett akvarium?


frno

Rekommenderade inlägg

Då kommer mitt andra inlägg här på forumet!

Tur att denna forumdel finns för nybörjare så man slipper skämmas för vissa banala frågor såhär i början :smiley9:

Ponera att jag köper ett komplett RSM 130 via forumet med fiskar, LS, vatten, utrustning och allt. Hur transporterat man detta då?

Kan man göra som med sötvattensakvarier att man sänker vattennivån till hälften eller 1/3, drar ur alla sladdar och sedan kör hem det vilket varken fiskar eller växter tar någon större skada av? Hur länge kan man isf ha akvariet i detta tillstånd (vilket bestämmer hur långt bort jag kan köpa mitt akvarium)? Eller ska man tömma akvariet helt och köra på "hinktekniken" (ha fiskar, växter och sten i olika hinkar med vatten i från akvariet)?

Tack!

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag 3 gånger tidigare kört hinktekniken. Stenen behöver inte vara under vattnet, det fungerar bra att bara ha den i en tom hink och täcka över med vått tidningspapper.

jag skulle inte rekommendera att ha kvar vattnet i karet när man kör då vattnet som går fram och tillbaka när man kör skulle kunna bilda ganska mycket tryck och skada karet.

Planerar du att ta med vattnet så kan du ha fiskarna i hinkarna med vatten du har, när jag och farsan körde 40 mil för att hämta upp ett kar hade vi alla hans fiskar i 25liters dunkar som vi sedan skar av locket på när vi var framme och lade ner i karet, vi tappade ingenting på vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 25 liters dunkar och hinkar för transport.

Var det sten med koraller så lade vi det i plastbackar.

Dunkarna kan man ha nytta av sedan för osmos vatten mm, 25 liters hinkar är perfekt att blanda till saltet eller div rengörning.

Hade inte transporterat vatten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde kunna låna ett par frigolitlådor hos din lokala handlare att köra sten och djur i. Vissa fiskar bör singelpackas i plastpåsar. Vilka vet nog den du köper karet av. Vatten kör du bäst i dunkar. Sanden kan vara kvar i karet om det bara är på ungefär 100 liter. Skölj den värsta skiten ur sanden med saltvatten. Gör 50% nytt vatten en eller två dagar innan som du förvarar hemma.

När du kommit hem är det bar att fylla karet halvvägs med vatten lägga i stenarna och se till så att de understa ligger på botten och inte ovanpå sanden. Det är många saltvattensdjur djur som gräver i sanden och vi vill ju inte att inredningen skall välta. Sedan är det bara att fylla upp, starta pumpar mm och lägga i djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för era svar! Då återstår det bara att fundera över hur komplett akvariet ska vara när jag köper det. Känner nu att jag helst bara skulle vilja ha med LS som det enda levande för att sakta utveckla det med levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips kan vara att be att få en ev osmos av den tilltänkta köparen skickad på Posten nån vecka i förväg och tillverka fräscht saltvatten med rätt temp att kompletera med, eller till och med starta upp ett tillfälligt kar att släppa ner fisk å annat i tills du fått i ordning i det rätta karet. En flytt brukar ta längre tid än man räknat med. Välkommen till en kanonhobby föresten /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips kan vara att be att få en ev osmos av den tilltänkta köparen skickad på Posten nån vecka i förväg och tillverka fräscht saltvatten med rätt temp att kompletera med, eller till och med starta upp ett tillfälligt kar att släppa ner fisk å annat i tills du fått i ordning i det rätta karet. En flytt brukar ta längre tid än man räknat med. Välkommen till en kanonhobby föresten /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag skulle dock rekomendera en helt ny osmos, efter något år börjar de läcka igenom metaler i dem flesta så i vanliga fall är det inget att hänga i julgranen :)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle dock rekomendera en helt ny osmos, efter något år börjar de läcka igenom metaler i dem flesta så i vanliga fall är det inget att hänga i julgranen :)..

Referens?

MVH Lasse

Jag har transporterat ett Clownhotell i bil ca 40 mil genom att tömma det på halva vattenmängden - bära ner det i bilen. Fylla på nästan fullt och täta med plastfilm så inget vatten stänkte ut. Sedan tappade jag ut mer än halva mängden bar in det på sin nya plats och fyllde på meed nyblandat vatten. inga koraller flyttades, lite sten flyttades, inga fiskar flyttades och det gick galant. Clownhotel är på 58 liter men är ni starka så kan ni nog göra detta med ett RSM också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...