Gå till innehåll

Led ramp med elektrisk motor.


rickard598

Rekommenderade inlägg

Drar igång en tråd till kommande projekt nu. Tanken är att jag ska bygga en led ramp till mitt nya kar som förmodligen kommer ha måtten L130*H60*D70 tänkte göra som Thore att jag tar 2st alu plåtar och gör en U-balk av den ena och en nästan likadan U-balk och lägger över som jag kan sätta kylning med fläktar på. måtten jag tänkt på rampen är 120*50. Hur många led`s tycker Ni man ska ha till den? hade tänkt runt 130 3w till den.

En annan idè jag har för att man lätt ska kunna arbeta i karet och slippa ha vajrar upp i taket för att hissa "armaturen" är att jag gör den som ett gångjärn så jag sätter fast den i "huven" till karet och hissar upp den så den ställer sig rätt upp när jag ska arbeta i karet (tänkte ha den ca 20cm över ytan, är detta lagom eller ska man ha mera eller mindre?) och denna "hiss" tänkte jag försöka styra med någon sorts elmotor som får sitta i bakkant av "huven" till lyset och dra upp armaturen med en rostfri vajer. Frågan är då, vad tar man bäst för motor? och hur löser man detta med styrning för motor? det ska inte va jättekomplicerat, det jag vill ha är en knapp så jag kör upp motorn och en knapp för att köra ner detta. Är det någon här som är kunnig inom sådant och har lust att hjälpa till med tips är jag jätte tacksam. Jag tänkte försöka göra ett skydd runt motorn i plexiglas så den inte kan få saltstänk på sig och på så vis hålla längre.

Tacksam för alla tips och idèer.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drar igång en tråd till kommande projekt nu. Tanken är att jag ska bygga en led ramp till mitt nya kar som förmodligen kommer ha måtten L130*H60*D70 tänkte göra som Thore att jag tar 2st alu plåtar och gör en U-balk av den ena och en nästan likadan U-balk och lägger över som jag kan sätta kylning med fläktar på. måtten jag tänkt på rampen är 120*50. Hur många led`s tycker Ni man ska ha till den? hade tänkt runt 130 3w till den.

se min tråd så får du nog svar på det.

/patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade på den igår, tror att jag kommer köpa 3 st 48 kit från rapid led när ekonomin tillåter då får jag alltså 144 led`s vilket bör vara ganska så bra riktmärke vad jag räknat. Vad har ni som beställt fått betala i tull? antar att man bara behöver betala tull på det som överskrider 1700kr eller vad det är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posten tar 100kr för att förmedla paketet till dig, sen allt över 1400kr totalt får du betala tull och moms på.

Testa här vad påslaget blir:

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html

Att dela ett paket på två sändningar för att komma ner i pris är inget lagbrott, men ett utmärkt sätt att komma under tullgränsen. Fast momsen tillkommer så klart, även postens avgifter x2 så frågan är om det är lönt egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står nu i valet och kvalet att kanske Köpa 2st maxspect 160w cree ramper istället för att bygga eget, känns som att det kommer sluta på samma pengar i slutändan jag räknade på att köpa 3st 48w kit från rapidled som inte va dimmbara, det skulle kosta ca 10000 och 2st 160w maxspect lampor kostar ca 11900, så frågan är ju då, räcker det med 2st maxspec för ett kar som är 130l 60h 70d? Vad tycker ni? skulle ju kunna klämma in en tredje ramp efter ett tag för man får plats med 3st på längden. Tips tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utöver kitet från RL så tillkommer en hel del saker, du behöver någon form av kylfläns, kylning, kabel och lödstation, upphängningsanordning samt så tillkommer en massa smått som skruvar och sånt som man inte tänker på från början.

Du kan säkerligen börja på de två 160W från MS och sen bygga ut med en till om behovet finns senare.

En ramp täcker en yta på 60x60 utan större bekymmer, sen kan man alltid öka upp om man vill ha mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget vidare bra mått för att köra maxspect. :( Jag hade nog kört en tredje ramp. Känns som att de blir svårt och täcka all yta med 2 st.

som jag skrev tänkte jag kanske köpa till en extra ramp! Och enligt Triton skulle 2st 160w täcka upp karet utan problem, kikade på deras 170w idag på deras korallkar och det täcker upp en yta som är 1*1m utan problem.

/André

Utöver kitet från RL så tillkommer en hel del saker, du behöver någon form av kylfläns, kylning, kabel och lödstation, upphängningsanordning samt så tillkommer en massa smått som skruvar och sånt som man inte tänker på från början.

Du kan säkerligen börja på de två 160W från MS och sen bygga ut med en till om behovet finns senare.

En ramp täcker en yta på 60x60 utan större bekymmer, sen kan man alltid öka upp om man vill ha mer ljus.

jo precis, blir ju en heldel massa som tillkommer, sen tiden det tar att bygga. Visst är det kul att bygga själv och få precis som man vill ha det men sen är ju andrahandvärdet mycket bättre på en färdig ramp. höjden på karet är inget problem ifråga? hade du valt att göra som jag funderar, att börja med 2st ms ramper och sedan sätta dit en tredje? man kan ju ha dom mest ljuskrävande Sps ganska nära armaturen innan man har skaffat en till? Kommer starta upp burken med min nuvarande 6*54w T5. Linser, bör man köpa till linskitet till dom eller får man för lite spridning då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du på två ramper till att börja med och sätt de mest ljuskrävande lite högre upp bara.

Jag vet inte hur linskittet ser ut eller vad det gör för skillnad för spridningen, men är övertygad om att det ger mer ljus riktat mer neråt i burken istället för mer spritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...