Fiffe Postat 2 augusti 2011 Författare Postat 2 augusti 2011 Eftersom jag provade med två olika grenuttag så borde fukten då antingen varit i förlängningskabelns hona, vägguttaget/förlägningskabelns hane eller skummarens hane.Och om det var som jag trodde endast skummaren som bråkade (inte så säker längre), så borde det varit just dennes elkontakt som varit för fuktig. I andra kontakten i vägguttaget sitter en ojordad liten maxijet och blandar saltvatten, om den kan ha något med saken att göra, den har varit igång hela tiden. Citera
Ragman Postat 2 augusti 2011 Postat 2 augusti 2011 kolla upp den. jag hade en newjet pump som var till vattenpåfyllning. och när jag en dag skulle rengöra den efter kanske 1 års drift så märkte jag att pumphuset var sprucket och den börjat rosta i motorn. dock så funkade den och jag märkte aldrig om det blev el i karet men pumpen åkte ut direkt iaf. Citera
Bläckfisken Postat 2 augusti 2011 Postat 2 augusti 2011 tror att det är skummarpumpen, förstår inte hur läckström kan komma in i karet om kortslutning skett utanför. Citera
Fiffe Postat 3 augusti 2011 Författare Postat 3 augusti 2011 (ändrat) Kan kanske vandra utanpå ledningen om den är fuktig?Skummaren hade stannat imorse. Fick igång den igen genom att stänga av/sätta på den några gånger men så stannar den igen efter ett par minuter. Nåt skumt är det med den. Har lite otur med min begagnade köp verkar det.. Ändrat 3 augusti 2011 av Fiffe Citera
Ragman Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 inspektera pumpen noga o se om du ser några sprickor eller dyl. det låter ju onekligen som att den pumpen är kass. Citera
Fiffe Postat 3 augusti 2011 Författare Postat 3 augusti 2011 Är en del salt bakom luckan där kabeln går in, men kan inte se några sprickor eller liknande och där är gott om isolering in till motorn.Verkar inte som att det går att plocka isär pumpen värst mkt, får inte ens ut impellern.I vilket fall som helst ska jag inte använda pumpen mer då den verkar vilja ta livet av mig. Får försöka få tag i en ny. Citera
Fiffe Postat 3 augusti 2011 Författare Postat 3 augusti 2011 Det är en Bubble Magus NAC6, den använder sig av en Atman PH2500 pump med mesh impeller. Citera
stigigemla Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Då borde du kunna få dit en Aquabee 2000/1. Den levereras också med Bubble Magus.Men du har väl garanti? Citera
Edward Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Min Atman pump höll inte speciellt länge efter att jag skaffat min NAC6 så satte dit en aquabee2000/1 och sen har den fungerat utmärkt, om inte bättre. Citera
Bläckfisken Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Bör gå att ta isär.bilder från http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1335995 Citera
Fiffe Postat 3 augusti 2011 Författare Postat 3 augusti 2011 Nej, ingen garanti. Jag köpte denna skummaren begagnad för ca 6 månader sedan och har inte kört igång den på allvar förrän nu.Har haft lite otur med mina fynd, helt klart. Har mest varit strul med denna uppstarten tyvärr, men många lärdomar, och har fortfarande livet i behåll som tur är :-)En sak är säker, det är inte alltid billigare att handla begagnat, inte som nybörjare iaf.Tack för tipsen med Aquabeen, ska beställa en omgående. Det är alltså bara UP2000/1 och inte UP2000 som fungerar? Citera
Fiffe Postat 3 augusti 2011 Författare Postat 3 augusti 2011 Bör gå att ta isär.[ATTACH=CONFIG]60561[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60562[/ATTACH]bilder från http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1335995Jo, det gick tillslut, skyddet för impellern satt som gjutet bara. Citera
kimett Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Skulle tro att det räcker med en 2000? Är det som bla sitter i deras 180CS. Citera
stigigemla Postat 3 augusti 2011 Postat 3 augusti 2011 Kolla bara att du får skummarimpeller i pumpen. Citera
Fiffe Postat 3 augusti 2011 Författare Postat 3 augusti 2011 Aha, så det går inte med vilken 2000/1 som helst? Tack för tipset. Citera
Fiffe Postat 18 augusti 2011 Författare Postat 18 augusti 2011 Verkar fungera bra med Aquabeen.Atman pumpen är kasserad, har sparat mesh impellern om någon är intresserad. Citera
lynxen Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 Hoppar på denna tråd.(Hoppas det går bra annars får ni flytta till en egen)Haft lite småkillande i fingrar när man varit i med fingrarna i karet speciellt med sår på fingrar. Fick mig en liten knäpp idag och mätte mellan jord o vatten och multimetern visade otrevliga 34Vstängde av alla pumpar värmare mm och den visade 17V. Kopplade bort proberna från Profiluxen och fick 0V.Varje pump samt värmaren bygger upp ca 2V var. Vafan skall man göra för att eliminera detta? Har ca 17V i karet nu utan profiluxens prober i. De ligger i osmos och ättikslösning för sanering.Dags att ringa hit elektrikaren kanske. Citera
Laggeman Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 Sätt en jordprob i sumpen kopplad till ett jordat vägguttag? Citera
hansson_1985 Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 Förlåt Danny att jag avbryter dig lite.. Fredrik jag tror att dom där brytarna från biltema är dåliga.. Jag råkade ut för en litet misöde här hemma också.. Jag hade stänkt av brytaren men ändå så gick pumpen som satt i den.. Höl på att fylla på med nytt vatten till mitt nano.. Det svämade över... Citera
Fiffe Postat 5 januari 2012 Författare Postat 5 januari 2012 Förlåt Danny att jag avbryter dig lite.. Fredrik jag tror att dom där brytarna från biltema är dåliga.. Jag råkade ut för en litet misöde här hemma också.. Jag hade stänkt av brytaren men ändå så gick pumpen som satt i den.. Höl på att fylla på med nytt vatten till mitt nano.. Det svämade över...Tack för tipset Johan men det visade sig vara Atman pumpen till skummaren som ville ha ihjäl mig. Jag har nu bytt till en Aquabee och inga stötar.Lite kittlingar blir det ju i sår ibland, men det är normalt har jag förstått. Även lite kittlingar om jag rör ljusarmaturen och vattnet samtidigt, men det verkar heller inte vara särskilt ovanligt.Då menar jag en svag svag kittling, inte alls som stötarna jag beskrivit innan. Citera
lynxen Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Sätt en jordprob i sumpen kopplad till ett jordat vägguttag?Det vettigaste borde väl då att sätta en titanplåt i sumpen så att inga obra ämnen kommer i vattnet? Citera
Fiffe Postat 5 januari 2012 Författare Postat 5 januari 2012 Det vettigaste borde väl då att sätta en titanplåt i sumpen så att inga obra ämnen kommer i vattnet?Var det en riktig smäll du fick ? Citera
lynxen Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Njaa kändes som en kraftigare variant än de man får av en elektronisk tändare. Citera
stigigemla Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Jag trodde det ingick en jordprob i profiluxsatsen. Det finns i alla fall att köpa. (Titan) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.