Gå till innehåll

Sumpen elektrifierad


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har fått värre smällar av antennkablar, så någon dödlig dos har jag svårt att tro att det är, men jag är ju idiot som du redan belyst.

Dog jag inte av första kyssen lär jag inte dö av andra eller tredje heller var min tanke, så fortsatte dra ut teknik tills det slutade, och här är jag högst levande och förmögen att ta emot dödshjälp via ett forum om saltvattensfisk av någon jävla internetmänniska som hellre hycklar än hjälper.

Jag kommer plugga in en jordfelsbrytare innan jag fortsätter, så oroa dig inte för det.

Forumet innehåller en del trådar om krypström där en kittlande känsla verkar vara högst normalt. Jag undrar varför det övergick från att ge stötar till att kittla? Är det för att det inte blev jordat med kontakten åt andra hållet förut?

Om man säger som så att dom som jobbar med el ska oavsett smäll uppsöka sjukhus för EKG efter stötar från kablar eller liknande. Det kanske sätter det i perspektiv om det inte redan fastnat. Kroppen har inte några starka elektriska signaler i jämförelse med vad du nu då utsatte dig frivilligt för. Krävs egentligen bara att det går tvärs genom bröstet så kan det lätt ge vissa biverkningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok.

Anledningen att jag frågade som jag gjorde, var för att jag misstänker* att alla grejer du har är dubbeljordade(platta eurokontakterna som inte behöver jord), utom ljuset.

Om man då får salt i någon grej så att strömmen leder över till annan sida(tex glimlampan i din brytare), kan strömmen via vattnet gå "ut" genom någon annan grej som har en jordad kontakt. Och oftast är det bara ljuset som har en jordad kontakt, och då spelar det ingen roll att den sitter i ett annat uttag.

Enklast att felsöka, är nog att köpa en jordfelsbrytare för sladd/uttag, tex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155158683 , och pröva en i taget, precis alla grejer, även sladdar och brytare.

* Det är en "halv" kortslutning, dvs strömmen går genom någon elektronik som begränsar den. Hade det varit en ren kortslutning hade säkringen gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du mätte med din (troligtvis inte så exakta multimeter) 20 mA. Jordfelsbrytare för personskydd skall lösa ut vi 30 mA. Dock så redan vid 10 mA så får man kramptillstånd. se detta dokument och ta lärdom. Du skall ha en jordfelsbrytare i det uttag som går till sumpen. Allvarligheten beror lite på hur strömmen gått. Har den gått mellan höger och vänster hand så har du fått den direkt genom hjärtat och då talar vi om strömstyrkor kring 10 - 15 mA som farliga (direkt) om de varar en tid. Har strömmen gått genom ena handen och fötterna så är det fortfarande farligt. Har dock strömmen gått in i handen och ut ur samma arm exempelvis så är livsfaran inte så stor men du kan få rätt så jäkliga brännsår. Jag lyckades på handen mellan tummen och pekfingret att beröra 2 faser (400 V och säkrat på 20 A). en natt på sjukhus och två hål i handen blev resultatet. Tror inte sjukhuspersonalen skrattat så någonsin som när de fick svaret på vad det orangefärgade massan som jag stoppat handen i (massan fanns i en plastpåse). Det var Mango - den enda frysta varan de hade på kafeet. det är viktigt att snabbt kyla ner en sådan skada annars brinner du upp innuti.

Du skall (observera inte bör) kolla upp hjärtat med EKG. Du kan ha haft sådan otur att du ändrat rytm eller takt. Detta kan ge sig till känna efter mycket lång tid.

Gratullera dig själv till att ditt namn inte var på lappen den här gången!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provar med jordfelsbrytare nu. Sitter i kontakten i väggen.

Har provat ha polerna så man får stötar och så att det bara kittlar.

Den löser inte ut.

Inte dödligt mao, men högst obehagligt.

Den enda kabel som befinner sig i vatten är den till skummaren och jag kan ej finna några brott på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den löser inte ut.

Nej, där var jag ute och seglade, den är som Lasse säger gjord för att lösa ut vid 0,03A, och du har ju mätt upp 20mA(fel 0,02mA).

Men kan du mäta så kan du ju göra så, ta bort en grej i taget och se om det ändrar sig. Börja med de som du misstänker mest, som skummare och brytare.

Den enda kabel som befinner sig i vatten är den till skummaren och jag kan ej finna några brott på den.

Fast du kan ha saltstänk på grejer ovan vatten.

(Vad som är farligt beror på bland annat hur bra hjärta man har och hur torr man är på hud där strömmen går in och ut. Vad som kittlar lite när man är torr om fötterna, kan en annan gång vara så illa att man måste gå och lägga sig en stund.)

Ändrat av NULL
Läst fel, sorry
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du mätte med din (troligtvis inte så exakta multimeter) 20 mA. Jordfelsbrytare för personskydd skall lösa ut vi 30 mA. Dock så redan vid 10 mA så får man kramptillstånd. se detta dokument och ta lärdom. Du skall ha en jordfelsbrytare i det uttag som går till sumpen. Allvarligheten beror lite på hur strömmen gått. Har den gått mellan höger och vänster hand så har du fått den direkt genom hjärtat och då talar vi om strömstyrkor kring 10 - 15 mA som farliga (direkt) om de varar en tid. Har strömmen gått genom ena handen och fötterna så är det fortfarande farligt. Har dock strömmen gått in i handen och ut ur samma arm exempelvis så är livsfaran inte så stor men du kan få rätt så jäkliga brännsår. Jag lyckades på handen mellan tummen och pekfingret att beröra 2 faser (400 V och säkrat på 20 A). en natt på sjukhus och två hål i handen blev resultatet. Tror inte sjukhuspersonalen skrattat så någonsin som när de fick svaret på vad det orangefärgade massan som jag stoppat handen i (massan fanns i en plastpåse). Det var Mango - den enda frysta varan de hade på kafeet. det är viktigt att snabbt kyla ner en sådan skada annars brinner du upp innuti.

Du skall (observera inte bör) kolla upp hjärtat med EKG. Du kan ha haft sådan otur att du ändrat rytm eller takt. Detta kan ge sig till känna efter mycket lång tid.

Gratullera dig själv till att ditt namn inte var på lappen den här gången!

MVH Lasse

Nej, 0.02 mA, inte 20.

Mätte igen nu och och kom kanske upp i 0.06mA som mest och sen slutade det helt plötsligt, inget utslag alls..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du mätte med din (troligtvis inte så exakta multimeter)

Det brukar nog vara hyfsat, tom på billiga, men man ska naturligtvis kolla vad toleranserna är när man köper.

Här är manualen till en 99kr's på Biltema http://www.biltema.se/Documents/manualer/15/15-133.pdf

Den har mellan 0,5% och 2% beroende på mätområde, helt ok till vardags. Jag tycker så här för enkelhetens skull, har man tre siffror och försöker få den största längst till vänster att ha ett värde, sen inte tittar på vad den sista säger, då har man ett ok värde.

(Sen kan man få fel, för att man gör fel, men det är lite överkurs. Man kan tex på billiga multimetrar bara mäta sinusformad ström på deras "AC"-områden.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Multimetern ger fortfarande inget utslag, och det killar inte längre (jaaaa, jag körde ner fingrarna igen).

Jag har inte ändrat någonting, och inte flyttat några kablar. Satte igång endast skummaren precis som innan.

Jag borde kunna utesluta kabelbrott i karet då va? För det är ju inget som kan laga sig själv.

Spontant känns det som något kanske som tidigare varit fuktigt kanske torkat, men kan ej lista ut vad.

Golvet var rejält fuktigt innan, torkat lite nu. Det enda som vidrör golvet är förlängningskabeln men om den hade haft brott hade jag väl varit stekt för längesen.

Grenkontakterna har sett torra ut hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara har haft 0,02 - 0,06 mA så hade du inte känt någonting. Jag läste fel och trodde du läst 20 mA eftersom det mer stämmer med vad du berättat att du känt. Det är vanskligt att mäta rätt. Vi hade en elektriker inne för att mäta ett förmodat överslag. Han hittade det inte och vi stod och pratade. Det var inte jag som rapporterat felet utan en arbetskompis. Elektrikern undrade om han verkligen fått en stöt. jo sa jag - han vet vad det är med stötar och han tog antagligen här och här. Min vänstra pekfinger på en reflektor och min högra på en stålställning - och så hittade vi (eller jag :död:) felet och det var mer än 20 mA det lovar jag dig. Det var ett omöjligt fel och det var variabelt - men det gick ström där!

Tja - det finns några runt om mig som undrar varför jag har blivit 61 år :)

Jag hade nog tagit ett EKG i morgon om jag var dig. Det skadar inte att vara försiktigt med sådant här. Troligtvis är det ingen skada skedd men man vet aldrig vad man bär på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bara röra sig om induktion i saltvattnet från de roterande magnetfälten i pumparna? Det ligger ju nästan alltid en spänning mellan ett saltvattensakvarium och jord.

Det har varit slutsatsen på alla andra trådar på forumet där trådskaparen kännt att det "killar".

Det killade för mig också med kontakten vriden på ett håll, medans det var kraftigare stöt med kontakten på andra hållet. Detta fenomen förstår jag fortfarande inte och kanske kan vara en ledtråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit slutsatsen på alla andra trådar på forumet där trådskaparen kännt att det "killar".

Det killade för mig också med kontakten vriden på ett håll, medans det var kraftigare stöt med kontakten på andra hållet. Detta fenomen förstår jag fortfarande inte och kanske kan vara en ledtråd?

Detta tyder på att du har en skada på en av dina kablar och att den skadan endast är på den ena ledaren i kabeln. Killningen (som då ligger någonstans mellan 0,5 och 1 mA) är "vanliga" överslag orsakad av dränkbara motorer, doppvärmare eller något annat. Vrider du på kontakten så får du fasen av växelströmmen i den skadade ledaren och då får du mer ordentliga smällar. Vrider du tillbaka kontakten så får du nollan i den skadade ledaren och mellan 0 och jord går ingen ström (normalt). Du kan alltså ha två "fel" - dels de mer obligatoriska killningarna och dels att någon sladd har en skadad part och det beror på hur du lägger fasen om du skall få en stöt eller inte. Du kan också ha vatten som trängt in i någon dosa och orsakar samma problem. Det att det beror på hur du har stickkontakten visar på att du har ett verkligt fel som kan bli värre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte försöka isolera felet till skummarpumpen genom att flytta den från akvariet och alla dess elkontakter till en tiolitershink med saltvatten. Anslut den sedan till nätet och mät spänning och ström mellan hinken och en ordentlig jord som t ex en vattenledning. Vänd kontakten och mät igen på samma sätt. Då borde du få lite kvantitativa data som gör det enklare att tolka.

(Ta det försiktigt!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta tyder på att du har en skada på en av dina kablar och att den skadan endast är på den ena ledaren i kabeln. Killningen (som då ligger någonstans mellan 0,5 och 1 mA) är "vanliga" överslag orsakad av dränkbara motorer, doppvärmare eller något annat. Vrider du på kontakten så får du fasen av växelströmmen i den skadade ledaren och då får du mer ordentliga smällar. Vrider du tillbaka kontakten så får du nollan i den skadade ledaren och mellan 0 och jord går ingen ström (normalt). Du kan alltså ha två "fel" - dels de mer obligatoriska killningarna och dels att någon sladd har en skadad part och det beror på hur du lägger fasen om du skall få en stöt eller inte. Du kan också ha vatten som trängt in i någon dosa och orsakar samma problem. Det att det beror på hur du har stickkontakten visar på att du har ett verkligt fel som kan bli värre.

MVH Lasse

Ja efter att läst dokumentet om personfara med ström så tyder det ju på att det varit mer ström än vad jag mätte upp.

Så en skada på kabeln kan inte skapa båda symtomen?

Det varken kittlar eller kommer stötar längre oavsett fas, och inga mätutslag. Så om eventuellt glapp nu försvunnit så borde det fortfarande finnas mätbar ström (kittla) på ena fasen?

Så felen är nog inte oberoende av varandra. Men hade det varit ett kabelbrott med 230V rakt ut i saltvatten hade det väl varit brutalare, och jordfelsbrytaren borde hejjat till?

Du säger att fukt i en kontakt kan skapa båda felen, så det kan ju vara så att det kommit fukt i en kontakt som nu försvunnit. Jag trodde dock att sådan skapade kortslutningar så att säkringen löser ut.

Kan du inte försöka isolera felet till skummarpumpen genom att flytta den från akvariet och alla dess elkontakter till en tiolitershink med saltvatten. Anslut den sedan till nätet och mät spänning och ström mellan hinken och en ordentlig jord som t ex en vattenledning. Vänd kontakten och mät igen på samma sätt. Då borde du få lite kvantitativa data som gör det enklare att tolka.

(Ta det försiktigt!)

Jag gör i princip så nu, fast sump istället för hink och grenuttagets jord, inget annat är inkopplat förutom skummare. Dock är inte vattnet strömförande längre så kan ej samla någon data.

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på någon kontakt som blivit fuktig. Det kan bli på det sätt att motståndet är så stort att säkringen inte går, dvs det kommer inte att gå över 10 A (om säkringen är på 10 A) men det går en krypström som är så kraftig att du får en stöt. Dessa typer av fel går inte att "ringa" ut heller eftersom "kontakten" blir så svag mellan fas och jord. För att hitta en sådant här fel så måste man skickka en väldig hög spänning genom systemet (när det är strömlöst). Det finns speciella mätmetoder för detta. Tyvärr glömt vad det heter (något dimmigt säger mig att det heter "megga" på elktrikerslang).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...