Gå till innehåll

Sumpen elektrifierad


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Jag vill väcka frågan igen angående jordprober. Använder man det i akvariet så får man ett elkriskt fält vilket kan påverka det levande som finns i vattnet - har man det inte så kan det killa i fingrarna och vid allvarligare fel ge en ordentlig kyss eller värre ändå. Jag vill inte använda jordprob eftersom det är svårt att förutse den biologiska betydelsen av ett elektriskt fält i akvariet. Försöker i stället använda lågspänning i och ovanför akvariet.

Sen till Dannys mätningar. För mig känns det helt otroligt att mätproberna skulle tillföra 17 V till akvariet! Det är inga aktiva element att räkna med utan arbetar i mV området. Dvs potentialskillnaderna är i mV området. Enda möjligheten för mig - men även den verkar overklig är att det skall ligga 17 V i probernas chassi, dvs nollan hos profiluxen är 17 V. Testa med att jorda profiluxen och testa med en och en av proberna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De flesta mätinstrument för vattenkemi mäter likspänning i området mv (tusendels volt). Om man har en störspänning på t.ex 17 volt växelspänning brukar de visa fel. Därför står det i bruksanvisningen till många handhållna pHmätare att man skall ta vattnet i ett glas och mäta där. (Men om man stoppar den andra handen i karet när man mäter brukar de visa rätt ändå). Och jag har sett jordprobar i tillbehörslistorna till akvariedatorerna.

När det gäller elektriska fält i saltvatten är saltvattnet så god ledare att den spänning som bildas inte spelar någon roll. Strömmen kan spela roll om den löser metall som t.ex från lindningen i en pump eller värmare. Men när det är små strömmar är det kapacitivt överfört genom plasten och då löses inte metaller ut. Och sådan överföring kan bilda betydligt högre spänning än 17 volt. Men mäter man strömmen till jord är den ändå bara något tiotal mikroampere. Det räcker till för att det skall killa i ett sår i nagelbandet men lägger man i hela handen känns inget.

Jag vet inte hur Danny bor men är det ojordade eluttag borde det vara ungefär 100 volt mot jord. (Överförs av EMC-skyddet i en switchad nätdel till akvariedatorn).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag sett ett klipp på YouTube där de tillför en svag ström på ett underlag där koraller satt fast och att detta skulle få korallerna att öka i tillväxt. Är inte helt säker på detta men vill minnas att det var så
Jag har läst lite om sånt där med. De planterade ut koraller på metallstrukturer som av någon anledning gav galvaniska reaktioner och fungerade som batterier. Tillväxten gjorde dem förbryllade, och man började undersöka det hela. Slutade med att man provade med stora galler av armeringsjärn, och matade dem med el, tror jag. Riktigt vad man kom fram till vet jag inte. De hade tidigt dragit positiva slutsatser, men de var inte färdiga med sin forskning så de hade inget resultat då. Måste vara ett par år sedan jag läste något om det. Vet inte vad det blev av det. Men oavsett så pratade man om mV som stimulans.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur Danny bor men är det ojordade eluttag borde det vara ungefär 100 volt mot jord. (Överförs av EMC-skyddet i en switchad nätdel till akvariedatorn).

Kör med jordade uttag i hela källaren. Akvarierummet ligger på en egen grupp i skåpet med nya kablar dragna.

Finns det någon fara för oss som kladdar i vattnet med att jorda karet?

Det var PH proben som gav mest ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teoretiskt skulle ett jordfel kunna hamna i karet och när man sen pelar i baljan får man uppleva följderna, men sannolikheten för att något ska försöka mata spänning mot jord, samtidigt som utgående jord är frånkopplad känns jäkligt avlägsen. En jordprob kopplad mot naturlig jord vore det bästa, tror jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med jordade uttag i hela källaren. Akvarierummet ligger på en egen grupp i skåpet med nya kablar dragna.

Finns det någon fara för oss som kladdar i vattnet med att jorda karet?

Det var PH proben som gav mest ström.

Får fortfarande inte ihop detta. En prob som mäter en potenial på ungefär - 56 mV (pH 8 för de flesta bra elektroder) skall inte ge en potential överhuvud taget. Det finns inte någon spänning där som skall kunna ge någon potentialskillnad.

Nej - tvärtom - jordar du med en jordprob så skyddar du från stötar. Men det ger fält och fält - även svaga påverkar biologiska varelser som lever i fälten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Lasse om att jordningsprob inte är en bra lösning, för istället för att ha en potential-skillnad (vilket det ju är vi egentligen talar om här) mellan akvariet och Jord, potential-skillnaden är ingenting som djuren känner av i akvariet, då allting i karet har samma potential, när sen än människa tassar in med sina fötter jordade till den potential som finns i marken så genereras en ström som leds ifrån karet genom kroppen ner till jord, det är det vi känner som en obehaglig kittlande känsla. Placerar man i en jordningsprob så blir det så kommer potentialskillnaden att utjämnas mellan karet och jorden, det genom att en ström går ifrån proben till jord, låter ju jättebra, eller hur...

MEEEN, om det konstant finns en spänningsskillnad i karet så måste den uppkomma nånstans ifrån, det betyder att nånting läcker ström in i karet, när jordningsproben är i karet så kommer det att leda till att spänningen ifrån läckan kommer att gå genom vattnet till jordningsproben, genom djur och allt, inte det man kanske vill, att alla saker i karet har en liten ström som går igenom dem, speciellt när många djur i akvariet är väldigt känsliga för elektriska fält genom sina sinnesorgan.

Så vad ska man göra, ja, leta upp vad som är fel, en klassiker är att belysningsrampen har nån slags kontakt med karet, då de använder en relativt hög spänning som kan inducera en spänning på närliggande metallföremål, så är inte t.ex. aluminiumreflektorer jordade så kan de ge en betydande spänningspotential om de via nånting (t.ex.) saltavlagringar kommer i elektrisk förbindelse med karet. Det enda sättet är ju precis som du gjort att koppla ur allt, se att jordningspotentialen är noll, koppla in en sak, mät igen, både spänning och ström över jordningsledaren, när nånting får strömmen att öka är det nånting som är fel med prylen skulle jag säga, vissa saker kanske kan höja spänningen nån volt kanske, men inte ge nån ström att tala om, dessa är inte så farliga. Det första man kan testa när en sak visar att den läcker ström till karet är att testa att vända på kontakten till den och se om det gör nån skillnad, våra dåliga svenska uttag gör ingen skillnad på fas och nolla fast det är en STOR skillnad på dem i verkligheten, en brytare kopplad så den bryter nollan gör inget för att minska risken att få en stöt ifrån en kontakt när man kommer åt en jord osv.. Prober ska enligt mig vara galvaniskt skilda ifrån jord så de ska inte ge upphov till några läckströmmar till jord om de inte är feldesignade....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man sätter vilken akvariepump som helst i en liten välisolerad plasthink som helst mäter man en växelspänning på mer än 70 volt mot jord. (Det kan vara smart att ta ur impellern om man inte vill bli blöt). Det är kapacitivt överförd spänning från lindningen i pumpen och inget indikation på att något är fel. Vänder man på stickproppen får man högre eller lägre spänning och det beror bara på att tråden är lindad inifrån och utåt. Så alla pumpar, doppvärmare eller andra överför kapacitivt en liten ström till karet. Strömmen är så liten att i saltvatten får hela karet samma spänning. Men karet är isolerat från omgivningen så av medeltalet av strömmarna bildas den spänning vi mäter. Den spänningen ger mätfel i de probar vi har till akvariedatorerna. Tänk! Vi har en växelspänning i karet på vanligtvis mer än 70 volt i karet och skall mäta likspänningar i mv- området. Det är klart att det lätt kan bli mätfel. Jag vidhåller att en jordprob är ett måste om man vill ha pålitliga mätvärden. Strömmarna från de olika komponenterna i karet är så små att spänningen blir så låg att de allra flesta akvariedjur inte kan uppfatta dem. De som tvekar tycker jag skall mäta strömmarna och det spänningsfall de orsakar med en jordprob i karet. Vanliga nervceller ger spänningspulser på runt 300 mv och den överföringen är digital så det är antalet impulser som ger effekten inte om de är starkare eller svagare.

Hajar, Mormyrider och andra släkten har arter med speciella sensorer som tar upp svagare signaler men det gäller verkligen inte de flesta djur vi har i akvarier.

Off topic: I industrisammanhang är man mycket noga med hur man kopplar jordsystemen för att inte få mätfel. Det finns ett installationsdirektiv om hur man skall koppla jordledningar med mer för att undvika störningar. (Förutom säkerheten som en vanlig elektriker sätter främst).

Och naturligtvis EMC direktivet som bestämmer vilka störningar som grejorna skall tåla eller max får avge. Men för att det skall stämma skall allt kopplas in enligt installationsdirektivet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är märkligt att du fick utslag över huvud taget på pH proben. Egentligen skall den vara kopplad mot jord via profiluxen. Det tyder på att:

1. Profiluxen inte är jordad. (Skall var fixad genom jorden i nätsladden).

2. Jord är inte jord. Mätes med en multimeter mellan jordklämman i eluttaget i ena rummet mot jordklämman i eluttaget i andra rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses va ni skriver :-)

I mitt huvudkar finns inget som kan generera nån ström. Rampen hänger i taket (även på sump)och jag har 2 MP40, det enda som kan generera nåt där är mina 3 prober, temp,ph och konduktivitet. Kopplade in jordningen med en titanplåt ner i sumpen. Skall försöka mäta mer i helgen, har inte haft nån tid över till det än.

Tack för alla ingående svar!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

När jag jobbar med sumpen och råkar nrör i en rostfribänk jämte så känner jag ett svagt kill, klart mindra än

djurstängsel. Kopplar jag bort stavvärmaren i sumpen så känner jag inget kill.

Jag har en ny modern jorfelsbrytare i mitt elskåp. Den har löst ut vid andra fel.

Jag skall byta värmaren men jag undrar om det finns något sätt att mäta så att jag säkert vet att sumpen är säker???

Anders

Jisses va ni skriver :-)

I mitt huvudkar finns inget som kan generera nån ström. Rampen hänger i taket (även på sump)och jag har 2 MP40, det enda som kan generera nåt där är mina 3 prober, temp,ph och konduktivitet. Kopplade in jordningen med en titanplåt ner i sumpen. Skall försöka mäta mer i helgen, har inte haft nån tid över till det än.

Tack för alla ingående svar!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en jordfelsbrytare!! och all elektronik borde vara jordad. Konstigt att allt är på 220V... det borde vara 12V så ingen dör.

Pumpens kabel har spruckit bara efter ca ett år och det har lekt in vatten det flammade på men proppen gick så tur det var.... Jag var med båda händerna i karet.

Så el är ingeting man leker med!!

Lycka till!!/A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...