Christer T Postat 7 augusti 2011 Postat 7 augusti 2011 ....tro på när det är så här: Ca testat men JBL - 540 mg/lSalifert - 400 mg/lSuck! Detta med upprepade tester. Ska man behöva köpa ett tredje test för att hitta rätt..... Citera
greger Postat 7 augusti 2011 Postat 7 augusti 2011 salifert-testerna för Ca brukar vara spot-on, men det finns ju reference-vätskor, så du slipper få ett tredje resultat Citera
Christer T Postat 7 augusti 2011 Författare Postat 7 augusti 2011 Underbart tänkt Leffe! När du skrev det insåg jag att jag till och med hade en flaska hemma och salifert var klart närmast. Citera
greger Postat 7 augusti 2011 Postat 7 augusti 2011 Jo, jag misstänkte att du hade det - jag tycker de kan vara användbara också för att se vad som räknas som färgomslag - lättare med "facit i hand" Citera
nike83 Postat 8 augusti 2011 Postat 8 augusti 2011 jag och en polare jämförde JBL:s "stora väska" mot salifert, och det skilde sig, tyvärr, vädligt mycket på många, om inte alla tester (var 2 år sedan)! vi antog att det var Salifert som stämde, men som Leffe säger: refferensvätska är väl bra att kolla mot. om jag skulle vara Unibet eller motsvarande, så skulle jag ge 1.05 gånger pengarna på att Salifert stämmer Citera
Reuben Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 jag och en polare jämförde JBL:s "stora väska" mot salifert, och det skilde sig, tyvärr, vädligt mycket på många, om inte alla tester (var 2 år sedan)! vi antog att det var Salifert som stämde, men som Leffe säger: refferensvätska är väl bra att kolla mot. om jag skulle vara Unibet eller motsvarande, så skulle jag ge 1.05 gånger pengarna på att Salifert stämmer Salifert stämmer 99% av tiderna sålänge man bortser från PO4 som den är helt värdelös på. Citera
greger Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 Jag upplever nog att alla "enklare" Po4 tester lider av samma problem Citera
Christer T Postat 9 augusti 2011 Författare Postat 9 augusti 2011 Nu har jag gjort en lite nogrannare utvärdering:Referensvätska Fauna Marin: Ca 422 mg/lResultat JBL. 480 mg/l Salifert 395 mg/l---I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.374205,17.820720 Citera
Kjelle Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 När jag började med Rea Sea för Ca och Mg så blev mätandet bättre!För kH föredrar jag JBL dels för priset samt att jag tycker den funkar och stämmer bäst dessutom finns refill att köpa.Annars har Tetra bra tester. Citera
NiXoN Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 Tetra Elos och JBL har väl samma reagensvätska i sina Kh test så jag brukar köra med den som är billigast(brukar vara tetras stora refill).Red Sea har en del tester där det ingår flera olika i samma paket, något som är rätt intressant då dom är relativt rimligt prissatta blir nog ett sådant kitt snart.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.