Gå till innehåll

Sump Eller Inte?


jocke_ahl

Rekommenderade inlägg

Hej..

Jag har precis bestämt mig för att gå över från sötvatten till saltvatten. Jag har under en längre tid läst mycket info på olika webbplatser (svenska & utländska men den mesta infon kommer här från SG!!) och har efter det äntligen fått tummen ur och har tänkt komma till skott..

Men nu till den stora frågan..

Sump eller inte?

Karet som jag har tänkt att använda är ett 250L ram-kar med måtten 100*50*50..

Behöver så mkt hjälp som möjligt!!

Hur mkt LS ska man ha? (tycker ni då)

Hur ska man göra för att lyckas på bästa sätt?

kanske är lite dumma frågor men jag har inte kunskapen som jag önskar att jag hade.. Så med eran hjälp så kanske det här kan gå vägen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har du möjlighet att ha en sump är det alltid att rekomendera, större vattenvolym vilket ger dig mer utrymme för misstag. Plats för att gömma pumpar etc etc.

Ang. hur mycket sten man skall ha i karet, Börja med minst 10% levande sten av karets totala volym, så 250liter skulle jag rekomendera minst 25kg till att börja med.

För att lyckas bäst, ta det lungt och läs på innan allt du gör. Räkna ordentligt på vad du har råd med etc och snåla inte om du tror att det är en hobby du kommer fortsätta med. Titta efter kvalitativa saker på begagnatmarknaden här. :)

//RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump helt klart, när jag ska pilla i utrustningen i huvudkaren brukar jag alltid reta mig ordentligt på att ha lister med på insidan av karet, speciellt då jag har min skummarkopp under listen. Gör inte skummaren oanvändbar men gör att det förknippas lite surhet med att tömma koppen på skummaren.

Då ditt kar är alu så har du list, sump utan är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara instämma i kören av "kör med sump!". Jag uppgraderade nyligen till kar med sump. I en sump på 80x35x40 cm lxbxh har jag 5 kilo sten, en reaktor för kol och fosfatremover, en rejäl skummare, returpump, och fortfarande gott om plats. Det är underbart att slippa ha påhängsskummare, kunna ha ljudisolering, extrautrymme etc etc.

Vad gäller stenen så har Reuben redan fått med de där 10%, och det är en bra ände att börja i. Oftast kommer det dock se ganska lite ut, rent inredningsmässigt. I min smak (rent estetiskt) så ser det lite 'öde' ut med mindre än 15-20%, beroende på hur man möblerar med stenen, men det går ju alltid att utöka med efter hand.

Mina bästa tips för framgång är;

Bestäm dig för vilken typ av system du vill ha från början (Fish only, eller korallrev (mjukkoraller, LPS eller SPS, osv)). Det är oftast jobbigt att ändra efter hand.

Snåla på rätt sätt = köp begagnat (den mesta tekniken slits minimalt, men priset sänks rejält i förhållande till nyköp), men köp saker av god kvalitet. Billigt är inte alltid bättre, men dyrare är inte alltid bättre heller... lagom knivigt.

Se till att ha all teknik i fungerande drift innan du stoppar i levande.

Skynda långsamt. Väldigt långsamt. Någon hade en mycket bra signatur på något forum; "in this hobby, only bad things happen fast".

Läs på och/eller fråga här innan du köper levande; impulsköp har en tendens att vara skitsvåra, garanterade dödsfall, eller farliga för övriga invånare.

Har du fru eller sambo, låt inte henne se några kvitton. Det här är dyrare än att shoppa kläder, och det ses inte med blida ögon att bräcka sin quinna på utgiftsfronten! (Detta bör tas med glimten i ögat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fru eller sambo, låt inte henne se några kvitton. Det här är dyrare än att shoppa kläder, och det ses inte med blida ögon att bräcka sin quinna på utgiftsfronten! (Detta bör tas med glimten i ögat)

jag skulle påstå att det är dödligt alvar! :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Troll skriver så skynda långsamt.

Du kan ofta göra klipp begagnat här på guiden.

Själv samlade jag saker i 3-4 månader innan jag fick vatten i baljan.

Välj hellre lite överdimentionerad teknik och kvalitet än att välja nytt och "på gränsen" av vad specen säger.

Betalar man rätt pris på begagnade saker så går de med att sälja igen, och förlusten blir mindre.

Bland annonserna hittar du nu bla annat et par stycken Deltec APF-600 som både jag och Troll kör med.

Overdimentionerad även för min 350+170L, men jag är helnöjd och detta är bara ett exempel på klipp du kan göra till 1/3 av nypriset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump it is!!

Nu till nästa dumma fråga...

Hur stor sump ska jag ha då tycker ni?? Och hur ska jag få vattnet från karet till sumpen och tillbaka? Ytavrining kan ju bli svårt eftersom jag har ram-kar..

Finns det någon bra skiss på en sump man kan få ta del av? Har letat runt en del och det finns ju lite olika varianter att välja på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du massvis med info att läsa in dig på:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?272-Sumpar

Angående storlek så är den vanliga rekommendationen att skaffa en så stor som du kan få plats med.

Att få vattnet ner i sumpen finns det ett par olika sätt att lösa det på.

Antingen så borrar du det och sätter en genomföring ner i sumpen, alternativt kör du med en överrinningsbox.

Upp igen så använder du en returpump. Detta är om du sätter sumpen under akvariet. Om du sätter sumpen ovanför akvariet (av vilken anledning det än må vara) så sätter du "returpumpen" i karet och pumpar upp vatten och sen får gravitationen lösa resten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kan ha sumpen ovanför akvariet känns väl det som den bästa lösningen man kan ha på många vis egentligen?

Det blir mindre vatten som rinner ned vid ett stopp pga avrinningen, du behöver inte borra ditt huvudkar utan kan limma in en liten glasbox med silikon som ytan rinner ned i som du har en slanggenomförning till. Om du har ett refugium med pods och liknande i med så behöver de inte ta vägen genom en pump till karet heller om de vill emigrera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats skaka fram ett 100l kar som jag tänkte använda som sump.. Räcker det eller ska jag leta efter större? Sumpen kommer vara plaserad under karet pga platsbrist.. Men med en överinningsbox så kan väl inte sumpen svämma över om returen skulle stanna? Eller tänker jag helt fel nu? :-S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats skaka fram ett 100l kar som jag tänkte använda som sump.. Räcker det eller ska jag leta efter större? Sumpen kommer vara plaserad under karet pga platsbrist.. Men med en överinningsbox så kan väl inte sumpen svämma över om returen skulle stanna? Eller tänker jag helt fel nu? :-S

Jo visst kan det svämma över :)

Men du måste bara se till att ha lite marginal i sumpen, så den rymmer det vattnet som rinner ner innan överrinningen går torr.

Samma sak om returpumpen stannar (strömavbrott), då blir det hävert ner tillbaka i returröret tills röret suger luft där uppe i karet, därför har man ett hål i utblåset nära ytan så¨den snabbt suger luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När returen stängs av så kommer det vatten från "ingenstans". Det är som magi. Så tyvärr så måste du räkna lite på vattnet som kommer när returen stannar och anpassa vattennivån i sumpen så den kan ta emot de extra vattnet när returen står still.

100 liter låter som en bra volym till ett 250 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 liter räcker till en hel del (med hänvisning till mitt tidigare inlägg, den sumpen är ju på 112 liter).

I de guider till sump och allt därikring som du fått länkat till, alternativt kommer hitta senare (finns massor, t ex www.melevsreef.com osv) så finns det information om hur man designar sitt system så att det tål strömavbrott och igenkorkade rör.

T ex så har jag mitt avrinningsfack i karet gjort så att om strömmen går eller returpumpen stannar, så rinner 12 liter vatten ner i sumpen (det i avrinningsfacket ned till det lägsta röret, och det som finns i karet över kanten på avrinningskammen), men sumpen har utrymme för 35 liter vatten utöver ordinarie driftnivåer. Skulle bägge nedlopp från akvariet täppas till, så höjs ytan i karet med 1½ cm, det är 4 cm till kanten, osv.

Jag har mitt utblås från returpumpen nästan en decimeter under ytan, dock har jag ett 5 mm hål i röret precis under ytan. Stannar returpumpen så börjar det omedelbart suga luft för att bryta häverten.

Sen får du beräkna storleken på returfacket i sumpen (det är där all avdunstning kommer märkas för hela systemet) utifrån hur mycket vatten som får plats i karet utöver ordinarie driftnivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det likna nått.. Karet står på plats och sumpen lika så.. Om en vecka så kommer LS och corallsand.. Även en Deltec MCE 600 Skummare kommer.. Känner mig som ett litet barn på julafton.. Men om jag har någon/några frågor under tidens gång så hjälper ni mig va?

Nu kom jag precis på en fråga... Hur gör jag för att lägga in bilder här i tråden? Tänkte så kan dom som vill följa utvecklingen... Och så är det lättare att förklara sina problem...:nya bilder:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...