Gå till innehåll

550l


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Får väl starta en nybörjar-tråd jag med då, ny i saltvattensvärlden och ny här på forumet. Inhandlade för ca. 3 veckor sedan ett 550L kar med ca. 200l sump, har bara haft sötvatten innan så detta kommer bli spännande!

Systemet står nu o går med 75kg ls(varav 25kg ilagt idag- nytt), 6-7 eremiter, 6-7 sniglar, 1 putsarräka, en Thor ambionensis(Sexy shrimp), en Rhynchocinetes durbanensis (uritai, camel shrimp), en dolksvans(Limulus polyphemus), en sjöstjärna och en jävla massa glasrosor^^

Såhär ser karet ut:

post-6053-14468922662567_thumb.jpg

Och lite ny LS:

post-6053-14468922662724_thumb.jpg

Kommer roligare(och förhoppningsvis av bättre bildkvalité) bilder så fort det händer något!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En Hässleholmare till! Trevligt.

Härligt att du tagit till lite storlek direkt på karet.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Har hört att det finns en del saltisar hem-omkring ja, rätt bra det!:)

Jo, tänkte det så slipper man börja om sen när tröttnar på litet:p Har ett 500l sötvatten brevid, så det hade nog blivit tråkigt snabbt med ett mindre..

Jajemän Robin!:D

Tänkte på brunalgerna, borde inte dom komma snart? Jag är inte hemma själv, men bilden på den nya ls-en är från idag, ock det ser ju väldigt klart ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att det finns en del saltisar hem-omkring ja, rätt bra det!:)

Jo, tänkte det så slipper man börja om sen när tröttnar på litet:p Har ett 500l sötvatten brevid, så det hade nog blivit tråkigt snabbt med ett mindre..

Jajemän Robin!:D

Tänkte på brunalgerna, borde inte dom komma snart? Jag är inte hemma själv, men bilden på den nya ls-en är från idag, ock det ser ju väldigt klart ut..

Ja här är ju en del gamla rävar du borde besöka ;) Härligt! Ja men du har ju en ganska trevlig städpatrull därhemma och detta är ju inget man ska eftersträva att få så var enbart tacksam om de inte dyker upp :smiley20: Då längtar du hem för att utforska eventuella nykomlingar i karet nu då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min "matare"(hon som sköter matandet när jag är iväg och jobbar) ringde idag och sa att akvariumet börjar bli brunt, så jag antar att det är dags för kiselalgerna nu- som jag har förstått kan va vanligt vid uppstarten. Borde jag hälla i något medel för att ta bort det? Eller det är bara o låta det försvinna av sig själv? Finns det i så fall något sätt o skynda på? Ser ju inte så trevligt ut :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.deepoceanshop.dk/dejong/rejer-krabber-hummer/limulus-polyphemus-3295.html

Det lilla jag har sett när jag har varit hemma så har han rusat runt som en tätting över hela akvariumet, simmat en runda(mer glidit, med strömmarna från pumparna), sen fortsatt rusa runt. Till slut "grävde" han ner sig i sanden(mer pressade ner "fronten" o gled ner).. Jag har inte läst annat än att dom ska va lätta o hålla i akvarium, men min största bekymran var ju vad han ska äta? Finns det verkligen så mycket dött i sanden så han klarar sig på detta? Såg någonstans också att man kan mata dem någon gång då-och då med en räkbit eller något åt det hållet, så det får man väl testa.. Jag köpte absolut inte min för att den skulle göra någon nytta, och jag har haft den i snart 2 veckor- så hur pass bra den är på o "hålla ordning" i sanden vet jag inte, men tycker det är ett riktigt coolt djur!=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi är inne på kiselalger vilket är de bästa sättet att minimera dom så mycket som möjligt vid uppstart? Om man kör inkörd sten men nytt vatten + ny sand

Är de osmos med silikatfilter? Nått mer?

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Länge sedan man skrev något här men nu när man börjar komma igång får man väl börja dokumentera igen!

Va igår o hämtade några bitar LS med skivanemoner och ett par småkoraller och det är i stort sett det enda som har hänt.

Men i oktober händer det grejer! Har lagt en rejäl inköpslista till nästa de jong-leverans:

Gymnothorax miliaris

Pholidichthys leucotaenia

Premnas epigramma (par)

Chelmon rostratus

Chrysiptera parasema

Neoglyphidodon oxyodon

Pomacanthus semicirculatus

Entacmaea quadricolor

Blastomussa Wellsi

Fromia monilis

Rhizotrochus typus

Bursatella leachi

Aplysia dactylomela

Sabellastarte magnifica

Paguristes

Lysmata amboinensis

Cypraea annulus

Strombus sp.

Edit: Bytte Heteractis Crispa mot Entacmaea quadricolor.

Ändrat av Husvagn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mindre grummel i vattnet så här kommer ett par bilder, är relativt nöjd med högersidan, men vänstra halvan kommer antaligen lavas om helt.

post-6053-14468922964206_thumb.jpg

Det var förvånansvärt lätt o få till "hyllor", vet inte hur bra det syns på bilden, men där är bra med plats till koraller!

post-6053-144689229644_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...