Gå till innehåll

550l


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Länge sedan man skrev något här men nu när man börjar komma igång får man väl börja dokumentera igen!

Va igår o hämtade några bitar LS med skivanemoner och ett par småkoraller och det är i stort sett det enda som har hänt.

Men i oktober händer det grejer! Har lagt en rejäl inköpslista till nästa de jong-leverans:

Gymnothorax miliaris

Pholidichthys leucotaenia

Premnas epigramma (par)

Chelmon rostratus

Chrysiptera parasema

Neoglyphidodon oxyodon

Pomacanthus semicirculatus

Heteractis crispa

Blastomussa Wellsi

Fromia monilis

Rhizotrochus typus

Bursatella leachi

Aplysia dactylomela

Sabellastarte magnifica

Paguristes

Lysmata amboinensis

Cypraea annulus

Strombus sp.

Ett tips är att titta på reeflex.net vad det är för odjur man beställer. Så du inte blir "olyckligt gift" i framtiden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har läst på mer eller mindre om allt, har ändrat listan fram-och tillbaka ett par gånger och nu ändrar jag igen. Heteractis crispa var tydligen absolut inte den "bästa" anemonen även om den var vanligast^^ så det blir en Entacmaea quadricolor istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anemon behöver bra vattenvärden och ett väl inkört akvarium. Vet inte hur dina vattenvärde ser ut idag men ditt kar har inte varit igång jättelänge. Detta är bara ett litet tips till dig för de kan gå åt skogen helt enkelt. Sök lite på hur man anemon säkrar ett kar också om du inte redan gjort de. Inte så roligt om någon pump skulle strimla din nya anemon och ta dö på de mesta i karet.

För övrigt får jag välkomna dig till forumet och även som hässleholmssaltis. :) Tror jag har missat de.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite olika det där med inkört akvarie och icke inkört,

Jag har flyttat med mina BTA från nedgraderingen och då var det ganska mycket nytt vatten och de trivdes direkt, men är säkert olika beroende på anemon sort

Tror att så länge karet har stabila värde och inte svängningar upp och ner som de kan ha till en början så ska de nog fungera bra.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat över det rätt bra o skippar nog anemonen, huvudsakliga anledningen till att jag ville ha en var för att clownerna skulle trivas(sen är det är väl inte säkert dom hade fastnat för anemonen heller)- men klarar dom sig lika lika bra i en euphyllia finns ingen anledning o riskera något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterad inköpslista:

Gymnothorax miliaris

Pholidichthys leucotaenia

2xChelmon rostratus

Lysmata amboinensis

Astropecten polyacanthus

Blastomussa Wellsi

Sabellastarte magnifica

Duncanopsammia axifuga

+ lite sniglar och eremiter..

Sen blir det ev. ett par clowner, en Paracanthurus Hepatus och en Zebrasoma Veliferum nästa vecka..

Ändrat av Husvagn
Får skära ner rätt bra då pengar behövs till Japan-resa i vinter...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på scapen, bildkvalité=mobilkamera, kommer bättre när jag får tummen ur röven o laddar kameran..

Edit; Så lång tid tog det:

post-6053-1446892304488_thumb.jpg

Och min andra(En Salarias fasciatus var den första) invånare:

post-6053-14468923045131_thumb.jpg

post-6053-14468923043356_thumb.jpg

post-6053-14468923043582_thumb.jpg

post-6053-14468923043792_thumb.jpg

post-6053-14468923043996_thumb.jpg

post-6053-14468923044337_thumb.jpg

post-6053-14468923044614_thumb.jpg

Ändrat av Husvagn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget är limmat i scapen, men det står riktigt bra där det står. Alla "flak"-formade stenar står på minst 3 andra stenar..

Va o hämtade lite till koraller hos Jonas(Spindelmannen) en gata bort för ett par groggar sen, kommer bilder imorgon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget är limmat i scapen, men det står riktigt bra där det står. Alla "flak"-formade stenar står på minst 3 andra stenar..

Va o hämtade lite till koraller hos Jonas(Spindelmannen) en gata bort för ett par groggar sen, kommer bilder imorgon!

Ok, man får hoppas att den fortsätter att stå stadigt då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt huvud är lite tungt idag så bilderna får minsann vänta- halva korallerna är täckta med gummiband nu endå så där är inte mycket o se :P

Ok, man får hoppas att den fortsätter att stå stadigt då :)

Mjo, får väll känna på det med jämna mellanrum.. Höll på o pula med korallenzucht speedglue, men skiten bara löste sig i vattnet- fick inte rätt på det efter en burk så det fick bli o stapla istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...