Gå till innehåll

1900 liter med sump i källare.


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Snygga pelare! Det jag känner när ja ser dina pelare är att dom skiljer sig i utseende... Det är några som är helt plana upptill och dom andra mera naturliga.. Tycker att dom som vi sett närbilder på är riktigt snygga. Ett tips är att titta på reefcentral på det stora karet som är ifrån Thailand. Där fick jag lite inspiration. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1692183&page=28

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är systemet provkört med sötvatten för att testa flöde och kolla efter läckor.

Allt funkade kanon och speciellt ytavrinningen med hävert 32 mm + durson 40 mm som var helt knäpptyst trots att returpumpen ger 9000 liter/h.

Låter nog det hela gå några dagar med sött så stenarna släpper lite mer skit och slangar och diverse plastgrejer tvättas ur riktigt. Har tagit mått på vattenlinjen så i morgon bockar och bygger jag en ram som går 50mm ner på rutan och 120mm in över karet lätt uppåtlutande. (om nån förstod det) : ). Lister både uppe och nere kommer pulverlackas i offwhite.

Testade med 2 x 54 watt T5 men då får nog stenkorallerna i vänsterhörnet det lite svårt. ; )

post-2995-14468922787924_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt projekt du har där! Kommer att bli kalas när det är igång!

Ett litet tips då du tänkte köra sps på toppen/sidorna av pelarna. Då du byggt eller placerat ut pelarna klart behöver du minst räkna med att korallerna växer ut ca 20 cm runtomkring pelarna (Om du inte klipper ner dem regelbundet). Dvs när avståndet mellan stenarna ser ok ut utan koraller, så kan du dra isär dem nästan lika mycket till. Fast det kanske du redan planerat för! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt projekt du har där! Kommer att bli kalas när det är igång!

Ett litet tips då du tänkte köra sps på toppen/sidorna av pelarna. Då du byggt eller placerat ut pelarna klart behöver du minst räkna med att korallerna växer ut ca 20 cm runtomkring pelarna (Om du inte klipper ner dem regelbundet). Dvs när avståndet mellan stenarna ser ok ut utan koraller, så kan du dra isär dem nästan lika mycket till. Fast det kanske du redan planerat för! :-)

Ett mycket klokt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väl lite så jag tänkt, euphyllia och andra icke-stenisar kommer att få sidor och stenar på bottnen.

Blir 25 och 40 cm mellan dom tre "huvudpelarna" varav den sista kommer längst till vänster och är mer ett svävande flak på 80x40x20 cm (LxBxH).

Vad är lagom avstånd att sätta stenisarna? 15-20 cm blir dom ju med åren utan problem har man ju sett i mer mogna SPS-kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa växer ju långsamt medans andra kan växa 20 cm på ett år om det tar fart! Det är ju väldigt olika på olika kar också...

Vill du ha stora koraller eller vill du ha många koraller är nog det som styr mest hur tätt du ska sätta dem.

Hellre 15 riktigt bra sorter än 50 bara för att det skall bli fullt!

Ändrat av Norberg
Kom på en sak till!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller absolut med brukar vara snyggast med ett fåtag rejäla guldklimpar istället för massa smått. Dock så brukar det vara svårt att inte få med sig ett par småfraggar hem när man besöker en handlare finns tyvärr alldeles för mycket fint att välja på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hirez: Det är nog inte en tyst modell om man inte har källarsump tyvärr. Där nere låter det en hel del. Men ytavrinningen är helt tyst där uppe.

32 mm rör 10 cm under ytarinningen med kran i botten så man kan ta 95% av vattnet med den, 40 mm med durso på 2 cm under ytavrinningen som tar dom sista 5% samt fungerar som "reserv". Finns många bra beskrivningar på detta här på guiden och det rekommenderas verkligen.

Har svart glas i ytavrinningen oxå så det syns tyvärr inte mycket där men jag kan fota i eftermiddag det jag kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick i den sista stora stenen idag. Ska flytta om och vrida lite men i det stora hela är jag nöjd.

Både skummare och LED-belysning ligger i tullen nu så nästa vecka blir både trevlig och händelserik. : )

Lägger in en bild på tanken med tre stenar. Vill någon komma och hälsa på och komma med hjälpsam kritik är det väldigt välkommet.

post-2995-14468922805989_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...