Gå till innehåll

prick eller ej?


Rekommenderade inlägg

Jag vet att det finns flera pricktrådar men jag vill ändå gärna ha lite konkreta råd känner jag..

Köpte kar med fisk i söndags och offret, en Z. Xanthurus, fick åka i separat påse som var mörklagd. Skulle uppskatta att den låg i påse 4-5 timmar innan den flyttade ner i en balja med andra fiskar och sten. Sedan 2-3 timmar ytterligare innan de flyttade i stora karet.

Den var ruskigt medtagen och blek men det tog bara någon timme innan färgerna var i stort sett tillbaka. Igår var den ok men idag när jag varit hemma en stund så la jag märke till att den var prickig. Lite svårdefinerat först och jag tänkte att det kanske var partiklar då jag rotat runt skummaren lite, men sen ser jag att den kliar sig och ser besvärad ut.

Prickarna är inte direkt vita utan snarare gråa och 1-2mm stora.

Jag har läst en stund och hinkmetoden känns genomförbar (har ej tillgång till ozon eller uv omgående), men jag vill samtidigt inte göra något förhastat i panik.

Hur länge vill jag avvakta innan jag lyfter ur den? Ser inget på någon annan fisk ännu, har flavecens, clowner, mandarin och ett par till små bottenlevare.

Jag har ett 54L färdigt men där ligger sten i som bara körts kanske 2 veckor, dock ingen nitrit iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte affär, jag köpte ett helt kar med fisk och allt, vet inte hur länge den bott där men den och allt annat var friskt och välmående. Är hemma inom en timme och kan se hur det ser ut..nog inte värre i alla fall för då hade frugan ringt redan..

Redigerat; aha du hade ändrat lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rackarns att jag inte kollade här direkt när jag kom hem..det var varken bättre eller sämre idag så jag flyttade den till ett 54L som varit igång ett tag och tänkte skaffa ett uv imorgon att stoppa i där..är väl egentligen ingen skada skedd med en såpass liten flytt (tog 2 minuters fiskande hur man nu kan ha sån tur som jag hade), men lite störigt är det att jag var så snabb och nervig :/

Om vi säger såhär då, när man misstänker prick hos en ny fisk, eller att det brutit ut av stress, hur länge vågar man vänta innan smittorisken är överhängande?

Läste någonstans om vilka cykler parasiten lever i och egentligen är det väl helt ofarligt ett tag..

Micke, kolla id-forumet om en stund eller imorrn ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte Xanthurusen bara såg mer stressad ut i det lilla karet så jag flyttade tillbaks den till det stora.

Det tog en max två dar sen var den helt prickfri :)

Men, detta var alltså 4 dagar sen. Igår tyckte jag mig ana lite likadana prickar på den. Nu ikväll ser jag att det är en smärre explosion av små grå prickar/utslag på samma fisk och man anar även lite på Flavecensen, dock mycket svårare att se mot det gula.

Båda ser i övrigt pigga och glada ut och har ätit med god aptit. Båda två blir även putsade med täta mellanrum av räkor, inget kliande förekommer.

Försökte mig på att gå över lite vattenvärden men det var ju lättare sagt än gjort med mörker ute..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känns det som att mycket börjar gå åt helvete..

Symptom: kli, stressigt simsätt, gråvita 2-3mm prickar/utslag

Drabbade invånare: Zebrasoma Xanthurus, Z. Flavecens, 2 av 4 Ocellaris, Salaris Segmentatus.

Övriga invånare: 2 Ocellaris (större), Scooter Blenny, Mandarin. Samt diverse räkor, eremiter, sjöstjärnor, musslor och snäckor.

Första veckan på nytt jobb var ingen bra tajming, jag har inte orkat med karantän hinkbehandlingar och annat så nu får jag stå mitt kast. "Hålla tummarna", räckte inte den här gången.

Frågorna är vad i hela ska jag ta mig till nu...

Jag har egentligen inte råd att just nu införskaffa något kraftigt UV eller en ozon anläggning.

Medicinera med Salifert Parasite stop? (eller vad det nu heter)

Lyfta ur all fisk till 54L barbotten med låg temp, låg salinitet och medicinera koppar?

Om jag gör något av de ovanstående, hur ska jag följa upp det?

Salifert: inte mycket uppföljning antar jag, har dock inte läst på om hur man doserar ännu, vattenbyten o.s.v. Kan ett sådant allround/milt preparat verkligen fungera? Handlaren var nämligen mycket skeptisk..

Koppar: stora vb med jämna mellanrum under en period och upprepade behandlingar? Vad ska jag under tiden göra med det stora karet? Hur länge lever parasiterna där i innan jag kan betrakta det som sanerat?

Håller på att lära mig en hård läxa känner jag :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medicinera koppar brukar funka om man gör det i tid. Det brukar räcka med en eller två behandlingar.

Hur menar du mer exakt? Beskrivningen på medicinen beskriver hur man ska fortsätta dosera varje dag för att upprätthålla en lagom, behandlande, kopparnivå. Och att doserandet ska fortsätta i 2 veckor. Jag tolkade det som att koppar tas upp i vattnet på något sätt över tiden..

Anledningen till att jag frågar är att trots inga symptom, rent vatten osv så dog inatt en tredje ocellaris..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir så trött och förbannad vet inte om jag ska svära eller gråta. Tio dagar i koppar och inga som helst symptom. Under tiden har det stora karet behandlats med Saliferts stop parasite. Började med att flytta upp en flavecens och efter två dygn har den tydliga prickar på kropp och fenor, äter bra och är pigg. Vad i helvete ska jag göra? :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske dags att införskaffa en UVC / Ozon?

Jo och eftersom jag inte hade råd med ett nytt så chansade jag på ett begagnat av budgetmodell som jag tänker köra i karantänkar innan ny fisk införskaffas senare.

Det kom med posten idag och är det sämsta köpet jag någonsin gjort..det delade ut stötar, var vattenfyllt med spruckna packningar ärgade kontakter och t.o.m vatten i trafon.

Verkligen min dag idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen ska det ha lyst när han packade, och lyste gjorde det, svagt i ena änden. Troligtvis har säljaren aldrig öppnat det och sett hur illa det var inuti och sen blev det ännu värre under frakten när det läckte och verkar ha skadat drivdonet.

Bara bryta ihop och komma igen, hoppas jag kan få ordning på det med lite hempuleri på ett par dar innan resten av karet dör, pallar snart inte mer bakslag, har inte haft 3 lugna dagar i sträck sedan jag köpte det för nån månad sen :/

Johan: planen var ett som är tillräckligt för 54L karantän, detta är på 24W men antagligen inte optimerat för parasiter. Jag tänker mig då att får jag bara till ett flöde på kanske max 6-800l/h så funkar det för ett percula. Eller ja, i nuläget behöver jag ju ett till perculat eftersom det verkar fullständigt kontaminerat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...