litetsmultron Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 (ändrat) Bytta 20L vatten igår då med nytt salt (Red sea Coral pro salt) Har användt Reef Crystals innan. Men så till idag så har alla hårda koraller börjat dö. ser ut så här:Igår va dom fullt utslagna ock fina!Mina värden ligger påPH 8,2MG 1240CA 470KH 14Po4 Mellan 0,1 och 0,25 Närmre 0,1No3 2,5Temp 27Salt 1,0028 Då mätt innan jag hällt på det avdunstade vattnet.Någon som Har nått tips?Mvh David Ändrat 27 augusti 2011 av litetsmultron Citera
DaTrucka Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 1.0028?På tok för lågt om det stämmer. Antar du menar 1.028.Dock tycker jag det är lite högt, 1.024-1.026 är betydligt skonsammare och närmare reven i naturen.Vad mäter du salthalten med? Citera
Wiking Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Vad mäter du salthalten med? Kan det vara som så att saltet inte var ordentligt löst i det nya vattnet, så att saltet lagt sig över korallerna och fräter? Citera
stigigemla Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Steg ett är att gå ner i salthalt. Om du mäter med en kalibrerad refraktometer bör den visa 1.025.Aktivt kol motverkar gifter som avsöndras av döende koraller så det bör också i.Byt mycket vatten men inte med Red sea saltet utan gå tillbaka till Reef Crystals eller ett syntetsalt som t. ex Tropic marin pro reef.Kolla med snickarn om du kan låna salt av honom i dag. Du kan lägga i 10 liter sötvatten i timmen och sedan byta 20 liter saltvatten i timmen. Hinner inte osmosen med så ta kallt vattenledningsvatten som du värmer med doppvärmare.Jag tror inte att den höga salthalten är orsaken till problemet utan bara att den gör det hela lite sämre. Det finns koraller i röda havet i lika hög salthalt. Citera
per.w Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Du behöver inte oroa dig för att de drar ihop sig när man byter vatten, är det vanligt. Det som man kan reflektera över är att ditt KH är litet högt, men det behöver du inte oroa dig för alltför mycket. Jag skulle minska vattenbytena så du inte tillför en massa nytt vatten som buffrar innehållet i akvariet, samtidigt skulle jag sänka saltnivån genom att tillföra litet färskvatten. Tänk på att KH ska ligga mellan 8-12 och salt runt 1,025... Mina koraller kan vara ihopdragna i flera veckor för att sedan blomma ut igen.... Citera
litetsmultron Postat 27 augusti 2011 Författare Postat 27 augusti 2011 Jo va hemma hos snickarn och mätte salthalten då min egen mätare balla ur igår och den ja köpte idag va fel. akvariumet ligger på 220 liter så byta 30-50 liter totalt då? eller mer? Är det för att det nya saltet är dåligt då eller att jag inte ska blanda dessa två? Citera
NiXoN Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Det hela beror lite på hur bra ditt instrument är för mätning av salinitet 1.028 skall inte i sig orsaka såna reaktioner men dina höga värden(kh ca) skulle kunna antyda att du har betydligt mer än 1.028.Sen underlättar inte Red Sea Coral Poison de hela heller då dom har haft lite överraskningar i sina paket till o från så jag håller med Stig, försök få tag på nåt annat.De saltet hjälper inte heller dina fosfatvärden i längden (som du nog bör ta en titt på efter att du stabiliserat karet).Nu kan det vara så att vissa koraller fått för mycket stryk och dom kommer inte att återhämta sig även om du får ordning på allt, så ta det metodiskt och lugnt även om det känns jobbigt.//NiXoN Citera
Genne Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Jag körde med Red Sea saltet det första halvåret i mitt kar och hade stora problem md mina koraller sedan bytte jag sort och det mesta började fungera betydligt bättre (så för min del aldrig mer Red Sea) Citera
litetsmultron Postat 27 augusti 2011 Författare Postat 27 augusti 2011 Ok ok. Gött att man bunkrade upp med 22Kg red sea häromdagen då Men ska kolla med snickarn med salt idag då så ska ja byta en 30L nu på en gång eller avakta någon dag? Och Aktivt kol kör jag med hela tiden och bytte påsar för två veckor sen. Citera
Ricke Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Inte så att de fått olöst salt på sej som frätt? vad var det för temp på vattnet du hällde i? Citera
litetsmultron Postat 27 augusti 2011 Författare Postat 27 augusti 2011 25 gradigt va de som ja hällde i och då låg akvariumet på 26.Och tror inte att de va nått oupplöst salt då de stått ett dygn med cirk pump. såg iaf inga klumpar eller dyl Citera
turboadde Postat 27 augusti 2011 Postat 27 augusti 2011 Usch fan vad tråkit. har aldrig vart med om att det blivit så efter vattenbyte. Hoppas du hittar på felet och att dom återhämtar sig. Citera
litetsmultron Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Bytte 50L vatten igår med reef crystals och sänkte salt halten men verkade inte göra nån förändring. inte mätt idag men ca 20 huvuden med ephyllia samt hård korallerna gick åt helvete. knappar, anemoner, montiporan, ricordea, kenyaträd, sjärnpolyper, xenia och flera mjuk koraller lever och ser fina ut än så länge så vetifan vad som kan ha hänt. Citera
litetsmultron Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 All fisk ser också välmående ut, Citera
nike83 Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 vartför tror du de har dött för? ofta drar de ihop sig när de inte gillar "läget"..... Citera
litetsmultron Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Allt som går att lossna från dom har lossnat om man säger så. Citera
NiXoN Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 På vissa bilder ser man RTN vilket är en indikator på ett katastrofal händelse i karet som en förgiftning eller skiftning i värden.Använder du osmos?//NiXoN Citera
litetsmultron Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Vad är RTN? Yes använder osmos. Citera
NiXoN Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Rapid Tissue Necrosis, Dvs snabb vävnadsdöd.Utan osmos så hade man kunnat misstänka att du fått in nåt via statsvattnet, det hade även förklarat ditt höga kh.Du råkar inte använda saliferts Kh test? Det är en klassiker att man har i 5ml vatten istället för 4 och får väldigt höga värden...Väldigt tråkigt när sånthär händer, hoppas du/ni orkar kämpa upp er igen...//NiXoN Citera
litetsmultron Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Okey. Nej använder Red sea tester utom fosfat då ja lånade snickarns salifert.Jo riktigt tråkigt med detta och att vårat vanliga kar sprack i bakrutan för ett tag sen också. Men skam den som ger sig. blir 720 i oktober. Citera
NiXoN Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Då skulle jag säga att ni har rätt bra med fosfat, saliferts test för fosfat är inget jag tex kan använda då mina värden inte märks på de testet.Ett tipps är att testa kh på osmosen, det skall i princip visa 0 om allt är som det skall...//NiXoN Citera
DSB Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Jag skulle kolla osmosen om den fungerar som den skall.Edit: Det tog en stund att skicka inlägget, ser att du redan fått det rådet. Citera
Guest Mickius Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Någon koll på hur mycket ni producerat med osmosen? O hur gammal är den?Edit: Får allt bli snabbare på o trycka sänd! ---- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
litetsmultron Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Kollade den precis för att vara säker. Den är ca 2 månader gammal och den mäter 0 skulle ja tro. kan bara mäta ner till 5,3 Men iaf färgade den till rätt färg på första droppen, Citera
akvarium123 Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Hur länge har du haft karet igång? Hur tjock botten har du? Tänkt bara om det skulle har virvlat upp nått gojs ifrån en eventuell syrefattig botten i samband med vattenbytet... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.