Gå till innehåll

Någon som kan hjälpa lite?


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

Bytta 20L vatten igår då med nytt salt (Red sea Coral pro salt) Har användt Reef Crystals innan.

Men så till idag så har alla hårda koraller börjat dö. ser ut så här:

post-5997-14468922723206_thumb.jpg

Igår va dom fullt utslagna ock fina!

Mina värden ligger på

PH 8,2

MG 1240

CA 470

KH 14

Po4 Mellan 0,1 och 0,25 Närmre 0,1

No3 2,5

Temp 27

Salt 1,0028 Då mätt innan jag hällt på det avdunstade vattnet.

Någon som Har nått tips?

Mvh David

post-5997-14468922722725_thumb.jpg

post-5997-14468922722886_thumb.jpg

post-5997-14468922723042_thumb.jpg

Ändrat av litetsmultron
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steg ett är att gå ner i salthalt. Om du mäter med en kalibrerad refraktometer bör den visa 1.025.

Aktivt kol motverkar gifter som avsöndras av döende koraller så det bör också i.

Byt mycket vatten men inte med Red sea saltet utan gå tillbaka till Reef Crystals eller ett syntetsalt som t. ex Tropic marin pro reef.

Kolla med snickarn om du kan låna salt av honom i dag. Du kan lägga i 10 liter sötvatten i timmen och sedan byta 20 liter saltvatten i timmen.

Hinner inte osmosen med så ta kallt vattenledningsvatten som du värmer med doppvärmare.

Jag tror inte att den höga salthalten är orsaken till problemet utan bara att den gör det hela lite sämre. Det finns koraller i röda havet i lika hög salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte oroa dig för att de drar ihop sig när man byter vatten, är det vanligt. Det som man kan reflektera över är att ditt KH är litet högt, men det behöver du inte oroa dig för alltför mycket. Jag skulle minska vattenbytena så du inte tillför en massa nytt vatten som buffrar innehållet i akvariet, samtidigt skulle jag sänka saltnivån genom att tillföra litet färskvatten. Tänk på att KH ska ligga mellan 8-12 och salt runt 1,025... Mina koraller kan vara ihopdragna i flera veckor för att sedan blomma ut igen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela beror lite på hur bra ditt instrument är för mätning av salinitet 1.028 skall inte i sig orsaka såna reaktioner men dina höga värden(kh ca) skulle kunna antyda att du har betydligt mer än 1.028.

Sen underlättar inte Red Sea Coral Poison de hela heller då dom har haft lite överraskningar i sina paket till o från så jag håller med Stig, försök få tag på nåt annat.

De saltet hjälper inte heller dina fosfatvärden i längden (som du nog bör ta en titt på efter att du stabiliserat karet).

Nu kan det vara så att vissa koraller fått för mycket stryk och dom kommer inte att återhämta sig även om du får ordning på allt, så ta det metodiskt och lugnt även om det känns jobbigt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 50L vatten igår med reef crystals och sänkte salt halten men verkade inte göra nån förändring. inte mätt idag men ca 20 huvuden med ephyllia samt hård korallerna gick åt helvete.

knappar, anemoner, montiporan, ricordea, kenyaträd, sjärnpolyper, xenia och flera mjuk koraller lever och ser fina ut än så länge så vetifan vad som kan ha hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rapid Tissue Necrosis, Dvs snabb vävnadsdöd.

Utan osmos så hade man kunnat misstänka att du fått in nåt via statsvattnet, det hade även förklarat ditt höga kh.

Du råkar inte använda saliferts Kh test? Det är en klassiker att man har i 5ml vatten istället för 4 och får väldigt höga värden...

Väldigt tråkigt när sånthär händer, hoppas du/ni orkar kämpa upp er igen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag säga att ni har rätt bra med fosfat, saliferts test för fosfat är inget jag tex kan använda då mina värden inte märks på de testet.

Ett tipps är att testa kh på osmosen, det skall i princip visa 0 om allt är som det skall...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon koll på hur mycket ni producerat med osmosen? O hur gammal är den?

Edit: Får allt bli snabbare på o trycka sänd! :D

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...