Gå till innehåll

540l optiwhite projekt


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Då har jag börjat så smått med mitt nya projekt, mitt RSM 250 skall bytas ut mot ett 540l optiwhite akvarium i måtten 150x60x60

Men det återstår nästan allt, i dag blev det en tur till den lokala brädgården. Många snackar om Bauhaus osv men jag måste säga att hjälpen och servicen på den lokala firman är kanon. Det gick åt 3 st 16mm MDF skiva, jag fick betala för 1 1/2 samt att han kapade alla bitarna helt fritt på det fick jag 15% rabatt. Reglar, skruv och vinkeljärn inhandlades så det kommer att återstå lite färg och silikon innan bänken är komplett.

Hoppas att jag får tid att börja bygga snart men jag väntar hem ett gäng fönster och en altandörr till huset och det måste gå före när det dyker upp.

När bänken börjar bli klar kommer jag att beställa akvariet från Akvarielagret och så får det bli en tur till Bromma, men det är ju då det riktigt roliga börjar.

Tar tacksamt emot råd om skummare, belysning mm. Tänkte ha en t5 ramp upphängd över burken hur mycket ljus krävs? Tar gärna mot ideér på sumpen också jag har ett 100l akvarium står som jag funderar på att använda.

Återkommer när bygget är igång så får vi se hur det går, frugan har nog lite krav på bänken för att den ska få stå i vardagsrummet :) Skickar med en bild på kvittot så får ni indikationer på vad bänken kommer att kosta till slut.

post-5391-14468922742701_thumb.jpg

Benny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 390
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kom precis in från garaget efter ett par timmars bänkbyggande och kikade lite snabbt på din tråd Mats och fick direkt en bra lösning ( mellanstaget) ska läsa igenom nogare vid ett senare tillfälle, börjar bli sängdax och sedan väntar två dagar med jobb. Perfekt med lite tips och ideér och givetvis insperation. Ser med glädje fram mot läsningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5391-14468922748962_thumb.jpg

Som sagt så har bygget börjat, det största problemet var att få till golvyta i garaget, vik hädan vinterdäck, motorcyklar, gräsklippare, bilstolar mm mm mm.

Jag började att skruva ihop botten-ramen med vinkeljärn virke 45x70. Om ni ska göra något liknande så tänk på att ha stående virke då det blir starkare, en kap o gearsåg är att föredra men visst kan man ha en gearlåda eller liknande. Se till att virket ligger plant och använd vattenpasset ofta. Jag har monterat 3 sidor MDF 16mm tungt som stryk men oerhört hållbart samt monterat klart nästan hela ramen bilder kommer senare har inte funnits tid. Alla delar är limmade och skruvade, snåla inte på skruven vid montering av MDF skivorna. Det som saknas nu är 2 st dörrar ska inhandlas från IKEA 50x70cm samt att jag måste fundera ut hur jag ska göra med ventilation. Men det känns skönt att vara igång med bygget.

post-5391-14468922748725_thumb.jpg

post-5391-14468922748793_thumb.jpg

post-5391-1446892274886_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag kom en laddning med fönster och altandörr så nu lär bygget stå still några dagar men jag hoppas att jag får tillfälle att montera fönstrena denna helgen så jag kan fortsätta med bänken i nästa vecka. Lite mera inspireranda med akvariet än med fönster måsta jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar bänken ta form och snart är det dax att beställa akvariet och börja planera för tekniken. Men det återstår fortfarande en del arbete med bänken.

post-5391-14468922823_thumb.jpg

Fronten är utsågad och limmas innan jag skruvar dit den på plats, det var lite mickel med att såga ut dörrarna med en sticksåg och få det bra men tar man det lungt så funkar det. Planen var IKEA dörrar men jag använder mig av MDF skivan, det ska dit några lister för att få lite stil på det hela. I botten av bänken nöjer jag mig med osb skiva lite billigare och vikten på sumpen är inte så stor, dessutom rejält reglat.

post-5391-14468922823254_thumb.jpg

Fronten på plats, slipa på dörrar och frontens kanter sedan montera dörrarna. De ska tas bort sedan innan bänken målas. Nu återstår lister, spackling, slipning och målning innan jag är färdig med projektet. Ok rörigt i garaget skulle nog ha städat innan men suget efter att börja bygga var för stort.

Snart dax för nästa problem akvariet ska stå där mitt nuvarande RSM 250 står och tanken är att köra dubbelt i några veckor hur jag nu ska kunna flytta på RSM akvariet fullt med vatten och sten.

Ett problem i taget, bänken ska bli klar och så måste jag börja fundera på sumpen, det tänkta akvariet som ska bli sump står nu i förådet med sten som kureras, allt hopas litegrann känns det som.

post-5391-14468922822828_thumb.jpg

post-5391-14468922822913_thumb.jpg

post-5391-14468922823069_thumb.jpg

post-5391-14468922823153_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det en tur till Västerås för inköp av en sump. Wretling säljer sin och den verkar passa mig. På det sättet kan jag behålla mitt 100l akvarium som jag hade tänkt använda till sump och i stället ha det som reserv om ngt händer. Det funkar nu som ett kureringsakvarium för ls och står i förrådet. När det gäller bänken hoppas jag att jag kan börja måla i helgen.

SÖKES Belysningsramp passande till 150x60x60 akvarium, hör av er om ni har ngt passande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen hemma efter en tur till Västerås, liten miss dock reglarna i skåpet gör att den inte fick plats riktigt ,02cm som felade. Det var bara att börja om med snickerierna igen men nu så är det klart. Skåpet står för tillfället och väntar på att andra omgången spackel ska torka så sista slipningen blir i kväll, hade räknat med målning i helgen men det får bli under veckan som kommer. Så fort bänken står klar så beställer jag akvariet, funderar lite på belysning, skummare får se om de kan ordna några justa priser ute på pwss får åka ut och ta ett snack med dem så fort jag har bestämt mig för vad jag vill ha. Belysningsmässigt lutar det åt en ramp med 6x80w 150cm långt om det inte dyker upp något annat vettigt begagnat under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Belysningsrampen är inköpt och kommer i början på nästa månad, prisförfrågan skickades i dag på akvariet i två utföranden så fort jag får svar så ska jag lägga in en beställning. Så inom några veckor så borde saker falla på plats känns skönt att det börja röra på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

158x58x58 blev mitt slutliga val vilket betyder 531liter, med en avrinning och retur straxt til höger om bakrutans centrum då akvariet får tre synliga sidor så blir det lättare att hålla sidorutan ren om jag inte har avrinningen i ett hörn. Rätt eller fel? Vet inte men det har fungerat fint i mitt RSM 250 med avrinningen mot bakkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Flytt av RSM 250!!!!

Jag började med att tömma ut ca 160l vatten i två stora hinkar innan vi gav oss på att skjuta akvariet ut i hallen där det ska få stå tillfälligt.

post-5391-14468923122535_thumb.jpg

Väl på plas i hallen där golvet lutar lite ops.. så bar vi nya bänken på plats, akvariet hoppas jag få hämta i veckan som kommer. Tror inte att flytten påverkade fisk och koraller för mycket men det lär jag upptäcka.

post-5391-14468923122731_thumb.jpg

Nu återstår allt det roliga, städningen men vad är vell en lö utan saltvatten på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar väntan på det nya akvariet bli seg, så seg att frugan börjar snacka om att byta golv innan burken får komma på plats. Ok skulle va skönt för det lär ju ta ett tag innan vi kan göra det nästa gång. Funderar på att lägga golvet runt bänken i så fall så man kan byta det med ett fyllt akvarium. Men men med lite tur så blir det klart snart så jag kan lirka bort den tanken. Har hittat beg Giesemann belysningsramp, skummare, doserpump för balling, returpump samt uv. Jag gjorde bort mig med sumpen så jag byggde om ett akvarium som jag hade med sten i förrådet. Sand och salt är på plats men ska fortfarande beställa hem nya Tunze streamers och några andra småsaker.

Men som sagt nu vill jag ha hem akvariumet suget är stort......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Tomas!

Ska bli kul att få dra igång projektet, nu känns det mest som en massa halvfärdiga tankar men bara karet blir klart så får vi se om jag får ihop allt som jag har tänkt mig med rördragning, funktionen med sumpen osv.

Bänken blev ungefär som jag hade tänkt mig men jag funderar fortfarande på om jag ska sätta in lite ventilation och belysning i den vilket det förmodligen blir bara jag hittar de ventilations gallren som jag har tänkt mig. // Benny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde Bromma i dag men fick inga klara besked om leveranstiden, börjar kännas mindre bra för att vara ärlig. Snart tar jag min order till ngn annan. 2-3v var tiden från start nu har det gått en månad men inga klara svar. Lite surt att någon inte kan höra av sig tala om att det tar längre tid och ge en ny leveranstid, det tycker jag är det minsta man kan begära. Hoppas nu på en snabb vändning så jag får ta tillbaka allt jag skrivit i detta inlägg. :(

Nu har de hört av sig inte för att det fanns så mycket att säga, de hade inte fått tag på glaskillen men det borde vara klart. Han lovade att höra av sig så fort han fick tag på glaskillen.

Ändrat av loopmannen
Lite rättelse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...