Gå till innehåll

Shreeks Uppdatering


shreek

Rekommenderade inlägg

MH-lampor håller inte mer än ett år ungefär. BLV säljer att de håller 8000 timmar men de behöver bytas efter ett år ungefär om man gillar det blåa. En del andra lampor åldras ännu fortare.

Nya BLV tycker jag har ett snyggt ljus men det finns andra som kan vara värda att prova. Aqualight t.ex eller Reeflux om du gillar ett ljus lite mer åt det rosa hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjena Anton.

Du ska nog fundera mer än en gång när du väljer lampor. Den bästa reflektionen från korallerna får du säkert om du väljer en BLV 20000K. Men de finns de som säger att det ljuset är för blått. Jag tycker att du ska titta på PWIN:s tråd. HAn kör en setup av både Mh och T5 med olika Kelvin-tal. Det kan vara bra att kunna stänga av Mh ibland när det blir för varmt i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack alla för era tips har beställt en reeflux1200 till att börja med som jag tänkt sätta i min dimmbara sfiligoi . Marinlux har jag kört förut fast i 400w och den va ja faktiskt mycket nöjd med så sånna blir det nog i dem andra 2 ramperna . Glömde skriva förut att jag har 4*80w t5 3blå och ett fiji purpel rören e dock gammla så ja ska byta ut dem så småning om till 1 fiji 1 actnick och 2 super blå. Vad tror ni om det?

Ang Multicolorn vågar jag inte riktigt uttala mig ennu då den är ny och inte gått in sig i karet ennu . Men den äter och mår bra så snart kan jag nog förhoppningsvis svara på din fråga Trollsvans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra val Anton. Jag är nöjd med reeflux-lampan. Bra att du tänkte på T5-rören också.;) Du har koll på läget som vanligt.

Jag hörde av Andreas att ni skulle till Göteborg på lördag.

Stämmer bra det sesvi hos ted eller ska du va med o dukaframm kräftskivan eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra det sesvi hos ted eller ska du va med o dukaframm kräftskivan eller ?

Vi ska på två olika fester jag och Andreas. Vi får så mycket hugg av andra när vi börjar tjöta salt. Det hade varit kul om vi kunde ha träffats men det verkar bli besvärligt.

Jag hade lite planer för erat besök men det kom så snabbt på så vi får ta det en annan gång. Jag hade tänkt att ni skulle komma på fredagen och så kunde vi haft lite trevligt på kvällen. På lördagen skulle vi skulle besöka två akvarister i Göteborg och åka till Ted, Marinakvariet och Ciklidhuset. Men vi får ta det en annan gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Passar på att lägga ut en hel bild på begäran + nåra till tagna igår kväll. Är inte helt nöjd med reefscape och plasering av koraller men det börjar ta sig.

tog lite värden i dag och det ser ju bra ut . kör balling ca 4.5 dl om dagen

salt 1,024 (lite lågt)

post-3416-14468922970855_thumb.jpg

Mg 1280

Ca 420

kh 8

bytte fosfat remover och kol idag oxå

fosfat omätbart (salifert) och nitratet mäter jag aldig brukar dra i några kryddmåt kalium nitrat nån gång i veckan

post-3416-14468922971002_thumb.jpg

post-3416-14468922971164_thumb.jpg

post-3416-14468922971505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer ska själv inhandla lite fler Anthias så fort de dyker upp. Jo solkorallen kan nog fortfarande vara intressant har dessvärre inte så mycket sps kvar i karet.

Men skicka ett pm om vad du vill ha för den eller vad du kan tänka dig byta den mot.Bor dessvärre i stockholm numera så blir väl om du svänger förbi här någon gång ?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3416-14468923004719_thumb.jpgHär kommer lite bilder på min nya Moorish tyvärr är han mycket mager. Antagligen pga av att han tidigare fått aledeles för lite mat för han äter av det mesta som man stoppar ner i karet så som Noori flinger pellets och cyklops.

Så jag hoppas att om några v kunna visa upp bilder på en rund och fin Moorish Idol :)

post-3416-14468923004502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...