stigigemla Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 MH-lampor håller inte mer än ett år ungefär. BLV säljer att de håller 8000 timmar men de behöver bytas efter ett år ungefär om man gillar det blåa. En del andra lampor åldras ännu fortare.Nya BLV tycker jag har ett snyggt ljus men det finns andra som kan vara värda att prova. Aqualight t.ex eller Reeflux om du gillar ett ljus lite mer åt det rosa hållet.
Henric Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Tjena Anton.Du ska nog fundera mer än en gång när du väljer lampor. Den bästa reflektionen från korallerna får du säkert om du väljer en BLV 20000K. Men de finns de som säger att det ljuset är för blått. Jag tycker att du ska titta på PWIN:s tråd. HAn kör en setup av både Mh och T5 med olika Kelvin-tal. Det kan vara bra att kunna stänga av Mh ibland när det blir för varmt i akvariet.
Trollsvans Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Läckert bygge!Dvärgkejsaren var riktigt najs. Hur är den i beteendet? Korallätare, bufflig etc?
Ted Camenius Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Testa marinelux 14000 k de är mer blå än blv utan att vara så blå som en 20000k. Jag skulle inte köra blv 14000 utan blårör som komplement. Vet att triton säljer dem.
shreek Postat 6 september 2011 Författare Postat 6 september 2011 tack alla för era tips har beställt en reeflux1200 till att börja med som jag tänkt sätta i min dimmbara sfiligoi . Marinlux har jag kört förut fast i 400w och den va ja faktiskt mycket nöjd med så sånna blir det nog i dem andra 2 ramperna . Glömde skriva förut att jag har 4*80w t5 3blå och ett fiji purpel rören e dock gammla så ja ska byta ut dem så småning om till 1 fiji 1 actnick och 2 super blå. Vad tror ni om det?Ang Multicolorn vågar jag inte riktigt uttala mig ennu då den är ny och inte gått in sig i karet ennu . Men den äter och mår bra så snart kan jag nog förhoppningsvis svara på din fråga Trollsvans
Henric Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Bra val Anton. Jag är nöjd med reeflux-lampan. Bra att du tänkte på T5-rören också. Du har koll på läget som vanligt.Jag hörde av Andreas att ni skulle till Göteborg på lördag.
hansson_1985 Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Käns som att jag och Hulda får ta en tripp till Nyköping nån dag och se ditt kar i värkligheten.. Du värkar ha en hel den intresant i karet!
shreek Postat 7 september 2011 Författare Postat 7 september 2011 Bra val Anton. Jag är nöjd med reeflux-lampan. Bra att du tänkte på T5-rören också. Du har koll på läget som vanligt.Jag hörde av Andreas att ni skulle till Göteborg på lördag.Stämmer bra det sesvi hos ted eller ska du va med o dukaframm kräftskivan eller ?
shreek Postat 7 september 2011 Författare Postat 7 september 2011 Käns som att jag och Hulda får ta en tripp till Nyköping nån dag och se ditt kar i värkligheten.. Du värkar ha en hel den intresant i karet!ni är välkommna bara slå en signal innan .
Henric Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 Stämmer bra det sesvi hos ted eller ska du va med o dukaframm kräftskivan eller ?Vi ska på två olika fester jag och Andreas. Vi får så mycket hugg av andra när vi börjar tjöta salt. Det hade varit kul om vi kunde ha träffats men det verkar bli besvärligt.Jag hade lite planer för erat besök men det kom så snabbt på så vi får ta det en annan gång. Jag hade tänkt att ni skulle komma på fredagen och så kunde vi haft lite trevligt på kvällen. På lördagen skulle vi skulle besöka två akvarister i Göteborg och åka till Ted, Marinakvariet och Ciklidhuset. Men vi får ta det en annan gång.
shreek Postat 11 september 2011 Författare Postat 11 september 2011 Va iväg på shopping tur igår och fick med mig lite levande hem .* 2st Maxima Multicolor* 1st Apolemichthys trimaculatus* 1st Centropyge eibliså här kommer lite :nya bilder:( va bara tvungen o ta en bild på min favorit wrasse oxå )
Andreas N Postat 11 september 2011 Postat 11 september 2011 Grymmes fin mussla du köpt dig! Hoppas den slår ut fullt snart så du kan lägga in en bild på hur den ser i sitt esse.Fina och intressanta val av firrar du klämmt till med också.
Henric Postat 12 september 2011 Postat 12 september 2011 Härligt Anton. Visst är det gött att shoppa!
shreek Postat 12 september 2011 Författare Postat 12 september 2011 Henric ja de e kul när man hittar nå fint .ozric Näe måste få ihopp ett gäng till innan de e nån ide.
hansson_1985 Postat 21 september 2011 Postat 21 september 2011 Snygga firar! Och mussla! När ska vi få se en helbild på karet?
shreek Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Passar på att lägga ut en hel bild på begäran + nåra till tagna igår kväll. Är inte helt nöjd med reefscape och plasering av koraller men det börjar ta sig.tog lite värden i dag och det ser ju bra ut . kör balling ca 4.5 dl om dagensalt 1,024 (lite lågt) Mg 1280 Ca 420kh 8bytte fosfat remover och kol idag oxåfosfat omätbart (salifert) och nitratet mäter jag aldig brukar dra i några kryddmåt kalium nitrat nån gång i veckan
shreek Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Tack .tror de kan bli bra när karet fått mogna nått år eller två
Sunny Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Tycker det är bra redan nu Riktigt trevligt Anton, dina anthias ger verkligen effekt till karet.MvhSunny
shreek Postat 28 september 2011 Författare Postat 28 september 2011 ja anthias eller fisken överlag tycker jag är viktigt i ett kar för att få rätt känsla.Solkkorallen lever fortfarande om du är intresserad av den ?
Sunny Postat 28 september 2011 Postat 28 september 2011 Instämmer ska själv inhandla lite fler Anthias så fort de dyker upp. Jo solkorallen kan nog fortfarande vara intressant har dessvärre inte så mycket sps kvar i karet. Men skicka ett pm om vad du vill ha för den eller vad du kan tänka dig byta den mot.Bor dessvärre i stockholm numera så blir väl om du svänger förbi här någon gång ?Mvh
Henric Postat 30 september 2011 Postat 30 september 2011 på måndag vill vi se bilder... på du vet vad... Ett kap... (Andreas har skvallrat)...
shreek Postat 2 oktober 2011 Författare Postat 2 oktober 2011 Här kommer lite bilder på min nya Moorish tyvärr är han mycket mager. Antagligen pga av att han tidigare fått aledeles för lite mat för han äter av det mesta som man stoppar ner i karet så som Noori flinger pellets och cyklops. Så jag hoppas att om några v kunna visa upp bilder på en rund och fin Moorish Idol
shreek Postat 3 oktober 2011 Författare Postat 3 oktober 2011 Har för lite o göra så jag bjuder på lite bilder ,bilderna är tagna under dem senaste veckorna blanda kvalite
Rekommenderade inlägg