Gå till innehåll

Äntligen färdigt! Magnus 576liter


Magnus

Rekommenderade inlägg

Nu är det äntligen klart - alla bitar på möbeln är på plats! Bilden blev lite konstig men kanske kan det ge en litenaning av hur det ser ut. Grunden är en Akvalux 576l med en Akvalux 112l som sump. Skivorna är beställda av en firma här i stan. Bänken är i grunden svetsade fyrkantsbalkar. Ljuset är 5x80wT5, Deltecs armaturer och reflektorer.

post-844-14468912098321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka återkomma med bilder.

Ljuset är 3 st Aquablue+(nya rören)och 2st Actinic+ (Deltec). Kanonljus!

Övrig utrustning: Skummare Deltec AP850, Kalkmixer Deltec, Nitratfilter Deltec, Rowaphosfilter Deltec, UVC DeBary 25W, Ozonator Red Sea med inbyggd redoxkontroll, 2st Tunze Stream 12.000l/t, Aqua Medic osmos+ ett Aquapur Jon-filter.

Har även en Kalkreaktor Aquamedic med PH-styrning som jag för tillfället inte använder!

Lite kul notering: matar akvariet med vodka, 6ml/dag +att jag använder Agua Connects bakteriekultur. Har även ett litet refugum med lite olika macroalger i sumpen.

Burken börjar ta sig efter en grym brunalgchock i somras!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka har länge används som "bakteriefoder" i nitratfilter i Tyskland sk vodkafilter. Det som hänt nu är att några testat att mata hela akvariet med vodka och därmed få en kraftig tillväxt av bakterier som samtidig lever på nitrat och fosfat. Sedan kan skummaren skumma bort bakterierna och vips är nitrat och fosfat ute ur burken. Som sidoeffekt blir bakterierna mat åt korallerna. Risken med denna metodär bla att man inte får kontroll över vilka bakterier som växer av vodkamatningen därav min tillförsel av Aqua Connects bakterier.

Fosfatet har jag fått bra kontroll över med denna metod - använder inte någon rowaphos längre. Nitratet får nitratfiltret ta han om. Matar gör jag som en galning.

Viktigt att tänka på är om man vill pröva är att starta med en mycket låg dos som man långsamt höjer efterhand. Följ de rekomendationer som tyskarna tagit fram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provad att hiva i lite vodka i mitt experiment kar ett nano på ca 30 liter hälde i lite i går kväll nu ikväll så va det ganska grumligt verkar inte om att skivanemonerna gillar det men rörmaskarna verkar inte ha något i mot de.

Jag väntar å se vad som händer ska bli spännande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur "Der Meerwasseraquarianer" 1/2005. Doseringsrekomendationer Vodka. Dag 1-3, 0,1ml/100l. Dag 4-6, 0,2ml/100l. Sedan höjer man dosen med 0,5ml var 3:e dag oberoende på vattenvolym. Man fortsätter sedan höja dosen. Sedan måste man mäta fosfat och nitrat ofta (var 3:e dag) eftersom halten kan sjunka ruskigt fort när det väl sjunker. När fosfat och nitrat sjunker ska man sänka vodkadosen. Hur mycket man doserar när halterna väl gått ner är olika och måste anpassas till respektive akvarie.Artikeln är skriven av Michael Mrutzek och Jörg Kokott.

OBS. Det finns faror med denna metod. Matar bakterier så vet man aldrig vilka bakterier som sätter fart att växa. Dessutom kan man få en snabb sänkning av något av fosfat eller nitrat men ingen sänkning av det andra vilket kan resutera i att korallerna vitnar (tappar vävnad).Eller att sänkningen går så fort att korallerna inte hinner med att anpassa sig till den näringsfattiga miljön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...

Några försök till bilder på burken några månader efter omstart! Numer ca 15 kg Ls och resten revkeramik. 9x80W T5 fast ännu har jag inte full belysning på. Korallerna börjar färga ut ändå.

Jag är inte vän med kamran (olympus C-765). Dålig skärpa och färgåtergivning. Komprimeringen blir också konstig men ändå.... Färgerna blir lite överdrivna vilket inte är meningen.

Ger kanske ändå en liten vink om statusen så här långt. Lite trådalger och caulerpa som jag inte hunnit göra något åt (har en 4 månader son!), detta trots omärbara fosfat och nitratvärden. Kör endast skummare + kalkmixer för tillfället i teknikväg. Samt 3 st Tunze stream. Aqua Connects bakterie system samt Saliferts aminosyror och Korallenzeuchts Pohl`s Koralvitalizer. Dessutom labbar jag med Korallenzeuchts spårämnen och Grotech ABC spårämnen.

Om ca 2 månader räknar jag med att köra full belysning!

post-844-14468912336039_thumb.jpg

post-844-14468912336453_thumb.jpg

post-844-14468912336754_thumb.jpg

post-844-14468912337021_thumb.jpg

post-844-14468912337139_thumb.jpg

post-844-1446891233735_thumb.jpg

post-844-14468912337605_thumb.jpg

post-844-14468912337845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...