Gå till innehåll

Äntligen färdigt! Magnus 576liter


Magnus

Rekommenderade inlägg

Hej Magnus, snyggt men jag blir ej klok på ditt ljus, har du rosa rör bak och blå fram? Om man titta på din helbild så är stenen rosa bak och blå fram. Har du bytt ut LS mot reefkeramik, isåfall varför? Kör du bara med Korallen-Zuchts spårämnen eller kör du med Stylo-Pocci-Glow och ZeoSpur2 också?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus, snyggt men jag blir ej klok på ditt ljus, har du rosa rör bak och blå fram? Om man titta på din helbild så är stenen rosa bak och blå fram. Har du bytt ut LS mot reefkeramik, isåfall varför? Kör du bara med Korallen-Zuchts spårämnen eller kör du med Stylo-Pocci-Glow och ZeoSpur2 också?

/Janne

1. Ja, för tillfället sitter det två Aqua Blue+ rätt långt bak i armaturen och fram Aqua Connects 15.000k. Att det blir så rosa beror nog på koraller och kalkalger (jag upplever ljuset under Aqua blue+ mest som starkare och vitare). Sedan är bilden/bilderna kass... Blårören är uppblandade med de andra, typ varannan med start innifrån med blått rör (har 9 st 80w totalt). Men jag ska nog pröva lite olika rör för att se vilket som ger korallerna bäst färg. Starkast ljus ger tveklöst Deltecrören så en gissning är nog att det blir 4 eller fem Aquablue+ men faktum är att några av korallerna längst fram har bäst färg.... Blårören ska jag testa lite olika innan jag bestämmer mig - Osram 67, Actinic +, Arctinic pure, Aqua Medics blårör - vi får se! Nu har jag arctic+ och osram 67.

2. Riffkeramiken har jag som en "bakgrund" (fast i akvariet). Det är rätt smala plattor. De gör att akvariet ser ut att vara fullt med sten fast det i själva verket inte är det. Allt för att jag ska få en bra cirkulation och gott om plats för korallerna att växa. Sedan blev det otroligt mycket billigare då jag fick ett mycket bra pris på keramiken. Skulle jag bygga en ny burk så skulle jag definitivt ha keramiken som grund - då kunde jag bygga mycket kul innan vattnet fylldes på.

3. Spårämnen. Jag använder stylo-pocci-glow, kalium-jodid-fluor, järnkoncentratet, kaliummixet (Korallenzucht). Som grund Grotech ABC + Saliferts jod. Grunden (ABC) har jag i stället för det som kalkreaktorn skulle tillsätta akvariet och för att jag inte hinner byta vatten i den utsträckning jag vill. Zeuspur2 ska jag tillsätta när jag kör fullt ljus och alla koraller ser ut att ha vant sig med låga näringsvärden - den belastar korallerna för hårt. Man får skynda långsamt. Men risken är nog stor att även jag hakar på hela zeovithkonceptet - efter nästa besök hos "Greken"!

4. Omstarten. Jag hade en halvkrasch i somras då mina finaste sps strök med och jag tröttnade lite. Sålde av all sten och fisk (hade 140kg Ls förut). Jag tänkte ställa ut de koraller som blev kvar hos kompisar och avvakta en flytt som kommer här framöver. Men av olika anledningar kunde ingen ta emot korallerna så det var bara att behålla allt hemma. Det som finns på bilderna är med andra ord en "lågbudget", temporär lösning.... Fast jag är ändå väldigt nöjd med den.

Jag kanske ska tillägga att jag fortfarande kör min skummare (Deltec AP850 - superskummare) + osmos med jonbytarfilter. 6 st gula kirurger simmar i burken ihop med en Salarias, en Hexatenia och en mandarin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow kul att läsa Magnus!!

Har du testat detta T5 lysrör?

JBL Solar Ultra Marin Day. (15.000 kelvin, 400-500 nm )

När jag körde med T5 så hadde jag ett sådant här tyckte att de gav mer kräm än deltecs Aquablue+ Var ett snyggt Vitt sken tyckte jag

Finns även ett blått rör som heter NARVA blue

Vad har du för ljusramp(er) och hur bred är den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ja, för tillfället sitter det två Aqua Blue+ rätt långt bak i armaturen och fram Aqua Connects 15.000k. Att det blir så rosa beror nog på koraller och kalkalger (jag upplever ljuset under Aqua blue+ mest som starkare och vitare). Sedan är bilden/bilderna kass... Blårören är uppblandade med de andra, typ varannan med start innifrån med blått rör (har 9 st 80w totalt). Men jag ska nog pröva lite olika rör för att se vilket som ger korallerna bäst färg. Starkast ljus ger tveklöst Deltecrören så en gissning är nog att det blir 4 eller fem Aquablue+ men faktum är att några av korallerna längst fram har bäst färg.... Blårören ska jag testa lite olika innan jag bestämmer mig - Osram 67, Actinic +, Arctinic pure, Aqua Medics blårör - vi får se! Nu har jag arctic+ och osram 67.

2. Riffkeramiken har jag som en "bakgrund" (fast i akvariet). Det är rätt smala plattor. De gör att akvariet ser ut att vara fullt med sten fast det i själva verket inte är det. Allt för att jag ska få en bra cirkulation och gott om plats för korallerna att växa. Sedan blev det otroligt mycket billigare då jag fick ett mycket bra pris på keramiken. Skulle jag bygga en ny burk så skulle jag definitivt ha keramiken som grund - då kunde jag bygga mycket kul innan vattnet fylldes på.

3. Spårämnen. Jag använder stylo-pocci-glow, kalium-jodid-fluor, järnkoncentratet, kaliummixet (Korallenzucht). Som grund Grotech ABC + Saliferts jod. Grunden (ABC) har jag i stället för det som kalkreaktorn skulle tillsätta akvariet och för att jag inte hinner byta vatten i den utsträckning jag vill. Zeuspur2 ska jag tillsätta när jag kör fullt ljus och alla koraller ser ut att ha vant sig med låga näringsvärden - den belastar korallerna för hårt. Man får skynda långsamt. Men risken är nog stor att även jag hakar på hela zeovithkonceptet - efter nästa besök hos "Greken"!

Okay då förstår jag, du vet väl att stylo-pocci-glow har samma funktion som ZeoSpur2 fast för poccilipora, stylophora och seriatopora. Men så länge topparna inte går sönder så är det ingen fara. För er som inte vet så får båda preparaten ner tjockleken(densiteten och antalet) på "zooxanthellae"(heter det zooanteller på svenska?), så färgen framträder ännu mer.
Var har du köpt dessa spårämnen?

Jag skulle rekomendera aquapro2000, de leverera fort och har bra service.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow kul att läsa Magnus!!

Har du testat detta T5 lysrör?

JBL Solar Ultra Marin Day. (15.000 kelvin, 400-500 nm )

När jag körde med T5 så hadde jag ett sådant här tyckte att de gav mer kräm än deltecs Aquablue+ Var ett snyggt Vitt sken tyckte jag

Finns även ett blått rör som heter NARVA blue

Vad har du för ljusramp(er) och hur bred är den?

Skulle tro JBL och Aqua Connects rör är samma fast det är en gissning. Snyggt vitt sken har de i alla fall!

Narva blue trodde jag var samma som Arctinc +?

Armaturerna är 2 st Aqua Connect 4x80W (bygger 22cm typ inkl reflektorer) + 1 st Deltec 1x80w

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay då förstår jag, du vet väl att stylo-pocci-glow har samma funktion som ZeoSpur2 fast för poccilipora, stylophora och seriatopora. Men så länge topparna inte går sönder så är det ingen fara. För er som inte vet så får båda preparaten ner tjockleken(densiteten och antalet) på "zooxanthellae"(heter det zooanteller på svenska?), så färgen framträder ännu mer.

Jag skulle rekomendera aquapro2000, de leverera fort och har bra service.

/Janne

Ja, att det har samma effekt har jag förstått. Polarna med Ephyllia har uppmärksammat mig på det då dessa koraller drar ihop sig när man doserar. Sen tror jag de innehåller lite vanliga spårämnen typ kalium också. Det är i alla fall ett viktigt spårämne för Stylopora och Posillopora. De olika produkterna verkar innehålla mycket samma sak - många av produkterna luktar misstänkt mycket vinäger exempelvis. Men allt jag prövat fungerar så vad spelar det för roll!

Aquapro 2000, Mrutzek, eller Korallenzucht rekomenderar jag. Thomas på Korallenzucht är kanon att ha med att göra - ställ en fråga på hemsidan och han svarar direkt, samma med Aquapro (är de inte grannar?). Problemet där är att han inte tar visakort. Han skickar också koraller om man vill. Hur kul som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Armaturerna är 2 st Aqua Connect 4x80W (bygger 22cm typ inkl reflektorer) + 1 st Deltec 1x80w

Tack för svaret är du nöjd med detta ljus eller skulle du kunna döna på med mer ljus är lite skillnad med T5 då det ger ett bra ljus på alla håll i karet medans en MH ger mer just där den är och inge mer eller lite granna

Har för mig att jag läst att T5 ger mer ljus hela karet

Undra hur man skulle uppleva detta med att testa MH mot T5

720watt T5 vs 700watt MH

Är lite fundersam över detta här med de olika tillsattserna från korallenzuch så får skicka han ett mail och fråga. Vet ej vad man skall beställa finns ju så många olika tillsattser :x vill verkligen tillföra nått för mina koraller oxså mer än det vanliga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret är du nöjd med detta ljus eller skulle du kunna döna på med mer ljus är lite skillnad med T5 då det ger ett bra ljus på alla håll i karet medans en MH ger mer just där den är och inge mer eller lite granna

Har för mig att jag läst att T5 ger mer ljus hela karet

Undra hur man skulle uppleva detta med att testa MH mot T5

720watt T5 vs 700watt MH

Är lite fundersam över detta här med de olika tillsattserna från korallenzuch så får skicka han ett mail och fråga. Vet ej vad man skall beställa finns ju så många olika tillsattser :x vill verkligen tillföra nått för mina koraller oxså mer än det vanliga...

Ladda ner en zeovithguide från hemsidan så får du svar på allt (kanske inte Kalium-mixen som är ny)! OBS Maila inte Thomas utan fyll i formuläret på hemsidan - då svarar han snabbt! Du får säkert ungefär samma resultat med exempelvis Combisan men Thomas har delat upp tillsatserna så du får olika produkter för olika färger/arter. Sedan finns det som Janne skriver de tillsatser som får zooantel lagren att bli tunnare vilket är lite speciellt.

Skulle jag ha MH som motsvarar mitt ljus så skulle det nog vara 2 x 400w plus några T5 blårör. Mina polares burkar med den uppsättningen har visuellt samma ljusstyrka. Däremot verkar polarnas 400 wattare kunna ge lite andra typer av färger, framför allt lila och grön färg. Tror att det fattas ljus i fältet lila och UvA i mitt ljus. Å andra sidan har många koraller en klar, distinkt färg som inte polarna får. Men skulle jag köra med MH skulle jag nog satsa på MER ljus typ 4 x 400W plus alla T5 jag fick plats med!

Du har ingen bild på skillnaden mellan JBL-röret och Aqua blue+? Är fortfarande nyfiken på om det är samma rör som jag har (Aqua Connect 15.000k).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen bild på skillnaden mellan JBL-röret och Aqua blue+? Är fortfarande nyfiken på om det är samma rör som jag har (Aqua Connect 15.000k).

Nej inte dirket har bara ett spectra över JBL rör. Men då jag använde detta så tyckte jag att kollade man in på Deltecs AquaBlue+ så såg röret lite gult ut alltså själva glaset såg gult ut men JBL röret var klart vitt

Hittade ingen bättre spectra bild på detta rör

post-736-14468912338658_thumb.jpg

post-736-14468912338753_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej Jonas! De här bilderna är från min förra burk som jag la ner i vintras när jag flyttade till en ny lägenhet. Har aldrig blivit vän med min kamera så det blev bara de här bilderna...

För tillfället har jag en fraggburk på dryga 400l står i min hobbylokal där jag kan leka lite med mina SPS. Har haft fullt upp ett tag så min tt nya hemprojekt står lite still just nu.

Det är inte så långt från Enköping till Örebro så om du vill så får du gärna komma förbi och se dem i verkligheten. Ingen kamera gör korallerna rättvisa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hur går det med akvarier och fraggakvarier nu? :)

Din burk var riktigt tjusig ifjol när vi kikade förbi. Fint byggd, bra ljus och trevliga koraller!

Mvh Fredrik

Hemburkbygget står still - har en 2-åring som tar mycket tid... Kanske blir det vatten i den till jul...

Fraggburken står och puttrar i en källarlokal - där växer det så det knakar! Den är 180x90x35 inklusive en intern sump och den är full med SPS. 12x80w T5. Lite för lite vatten i förhållande till koraller så jag tittar på en ny lösning framöver. Nybygge eller docka på en tank till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...