Gå till innehåll

Uppstart av mitt 167L mycket förvirring


alf__

Rekommenderade inlägg

Hallå Allihopa! Ny här på forumet!

Har i flera år gått i tankarna på att sätta upp ett akvarium på en spot i min lägenhet. Har länge funderat påhur jag vill att de skall se ut, och har alltid velat ha en simpel look.

Så jag har bestämt mig för denna "ramen": (mycket simpel) Ett clownpar + 167l kar, plus levande sten.

Alltså enbart två fiskar och levande sten till detta!

Jag har nu byggt min bänk och en DIY LED belysning som jag blev mycket, mycket nöjd med! Postar lite bilder längre ned tänkte jag.

Iaf. Jag har nu fyllt vatten(OSMOS), sand och levande sten. Har även installerat ett powerhead (aquaclear 30) och en värmare. Dessutom tyckte min akvariehandlare att jag skulle ha ett innefilter med. Det är ett Fluval 3plus.

Men nu börjar de riktiga problemen. Jag får så väldigt olika svar överallt, hängt mycket på RC, där man får olika information och även från akvariehandlaren.

Först och främst, handlaren är mycket motvillig till att jag ville köpa tester. Jag tyckte ju att de basiska testerna måste jag ju ha. Tex ammonia, nitrit och nitrat.

Detta tyckte han var onödigt i nuläget. och jag kunde köpa tester senare och då börja med ett KH test.

Jag har alltså köpt 10kg levande sten som har varit inkörd i butiken. cirka 5kg från deras visningsakvarie, och cirka 5kg från deras "stenakvarie".

Detta som jag har förstått det är mycket väsentligt för att få en snabb start på akvariet. Men jag vill ju kunna se när karet är färdigt för att ta emot sina clowner!

Alltså när cykeln är färdig. Men eftersom jag inte har tillräckligt med kött på benen känner man ju sig dum att stå å berätta för handlaren hur man vill ha de när det är han som ska vara proffset!

Han säger nu att redan efter en vecka kan jag lägga i clownerna. men detta förstår jag ju är alldeles för tidigt, och strider emot ALLT vad som man kan läsa. Men han hänvisar till att jag kör levande sten. Och jag tycker att jag måste fortfarande på något sett veta till 100% att allt fungerar som det ska. Och detta är ju tester, eller hur?

Nu ska jag försöka att inte bli så långrandig, sammanfattning:

Vilka tester behöver jag ha för ett sådanthär akvarium? Jag har såklart redan saltmätare (DOH)

Vad tycker ni om handlarens påståenden?

Många anser att det är fel att ha ett innerfilter, varför får jag aldrig någon klarhet i?

Har nu även hittat den underbara vattenkemiguiden här på forumet som jag skall lägga mig å läsa! Har redan hittat ett sakfel. Handlaren sa till mig att lägga mig på 1.020, guiden säger 1.021 minimum? Sånthär gör mig ju väldigt osäker, alla olika påståenden åt alla håll.

Och posta en fråga på RC är ju jättebra. Det tar ju 10 minuter så har man 5 olika svar, som pekar åt olika håll! :)

Hoppas att någon här kan ta tiden att hjälpa mig med mina specifika problem! :)

Bifogar lite bilder på min progress sålänge!

post-6135-14468922791358_thumb.jpg

post-6135-14468922791565_thumb.jpg

post-6135-14468922791631_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, välkommen till SG, hoppas du ska trivas här :)

Ja, det ska inte vara lätt att börja med saltvatten, åsikter har alla och det finns inga hårda fakta. Det finns många sätt att starta upp ett kar på och vilket som är bäst är inte lätt att säga. Personligen var jag väldigt mätintensiv i börja, det är ju lite som att ha säkerhetsbältet på, man känner sig trygg att värdena är som de "ska" vara.

Och känner man den oron så tycker jag att man ska ha ett test, nitrit-test är väl det enda man egentligen behöver för att ha koll på cyklingen av karet.

När karet är nytt mäter man inget nitrit (då nitrifikationsbakterierna ännu inte satt i gång) och då har man (eventuellt) ammoniak i karet, efter några dagar börjar bakterierna komma igång och nitriten stiger (detta sker inte alltid med "tvättad"/cyklad LS, då bakterierna redan är igång och det som ska brytas ner redan är nedbrutet), efter ytterligare några dagar så börjar nitriten sjunka då andra steget i nitrifikationen satt igång, då kan man säga att karet gått igenom en cykel och alla bakteriestammarna är på plats (denitrifikation (nitrat till kväve) tar ännu ett tag, men nitrat är inte giftigt för djuren så det spelar ingen större roll)...

Så det jobbiga svaret är att alla har rätt :), man måste inte mäta, men det är en trygghet, speciellt när man är ny (har man cyklat några gånger så ser man, och luktar på vattnet vilket stadium det är i) är det bara fin sten så kommer det att komma igång på en vecka eller så, men ibland kan det ta lite längre. Man kan också säga att clownfiskar nog klarar sig i ett kar under en cykling så länge som inte ammoniaken stiger allt för mycket (det känner man på lukten, ett cyklat kar luktar inte illa, utan det luktar helt enkelt hav :))...

Om du som sagt har oron tycker jag du ska köpa ett nitrit-test, men håller till viss del med handlaren om att det inte behövs med "tvättad" sten, efter en eller två veckor är karet stabilt nog för några tåliga fiskar, som clownfiskar. kH är väl det man kan behöva ha koll på när man inte har så mycket stenkoraller/kalkalger som förbrukar kalcium, magnesium och karbonater, är kH bra kan man sluta sig till att kalcium, magnesium och pH är vettiga.

Så jag skulle väl säga att basic-paket är nitrit för att kolla cyklingen, och kH för att hålla reda på de övriga värdena, själv hade jag nog ett 15 tal tester när jag var som värst, nu kollar jag kH då och då, kalcium, magnesium, nitrat och fosfat nån gång om året (när det känns som nåt är fel). That's it. Övriga tester var en trygghet det första året eller så, nu ser man på karet när nånting inte stämmer. Men startar jag upp ett kar så måste jag erkänna att jag mäter, ammoniak, nitrit och senare nitrat, skulle klara mig med bara nitrittestet, men har ju testerna hemma så lika bra att mäta..

Vet inte om jag hjälpte eller förvirrade dig ännu mer, men det är bara att fråga på, vi är ett snällt gäng här som gärna hjälper till :)

Och igen, välkommen till guiden, hoppas du ska trivas och bli en långvarig saltis som hänger här på forumet i åratal.

P.S. Ser trevligt ut i karet, har du sett nåt liv i det än? D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om din akvariehandlare inte har kläm på det här med salt. I Mörbylånga har du Johan radiohandlaren och i Kalmar du ett helt gäng som håller på med salt. Gör en förfinad sökning i medlems listan på Kalmar hittar du namn. Sedan PM och du är säkert välkommen till några av dem. Så kommer du in i hur vi brukar sköta saltkar numer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, välkommen till SG, hoppas du ska trivas här :)

Ja, det ska inte vara lätt att börja med saltvatten, åsikter har alla och det finns inga hårda fakta. Det finns många sätt att starta upp ett kar på och vilket som är bäst är inte lätt att säga. Personligen var jag väldigt mätintensiv i börja, det är ju lite som att ha säkerhetsbältet på, man känner sig trygg att värdena är som de "ska" vara.

Och känner man den oron så tycker jag att man ska ha ett test, nitrit-test är väl det enda man egentligen behöver för att ha koll på cyklingen av karet.

När karet är nytt mäter man inget nitrit (då nitrifikationsbakterierna ännu inte satt i gång) och då har man (eventuellt) ammoniak i karet, efter några dagar börjar bakterierna komma igång och nitriten stiger (detta sker inte alltid med "tvättad"/cyklad LS, då bakterierna redan är igång och det som ska brytas ner redan är nedbrutet), efter ytterligare några dagar så börjar nitriten sjunka då andra steget i nitrifikationen satt igång, då kan man säga att karet gått igenom en cykel och alla bakteriestammarna är på plats (denitrifikation (nitrat till kväve) tar ännu ett tag, men nitrat är inte giftigt för djuren så det spelar ingen större roll)...

Så det jobbiga svaret är att alla har rätt :), man måste inte mäta, men det är en trygghet, speciellt när man är ny (har man cyklat några gånger så ser man, och luktar på vattnet vilket stadium det är i) är det bara fin sten så kommer det att komma igång på en vecka eller så, men ibland kan det ta lite längre. Man kan också säga att clownfiskar nog klarar sig i ett kar under en cykling så länge som inte ammoniaken stiger allt för mycket (det känner man på lukten, ett cyklat kar luktar inte illa, utan det luktar helt enkelt hav :))...

Om du som sagt har oron tycker jag du ska köpa ett nitrit-test, men håller till viss del med handlaren om att det inte behövs med "tvättad" sten, efter en eller två veckor är karet stabilt nog för några tåliga fiskar, som clownfiskar. kH är väl det man kan behöva ha koll på när man inte har så mycket stenkoraller/kalkalger som förbrukar kalcium, magnesium och karbonater, är kH bra kan man sluta sig till att kalcium, magnesium och pH är vettiga.

Så jag skulle väl säga att basic-paket är nitrit för att kolla cyklingen, och kH för att hålla reda på de övriga värdena, själv hade jag nog ett 15 tal tester när jag var som värst, nu kollar jag kH då och då, kalcium, magnesium, nitrat och fosfat nån gång om året (när det känns som nåt är fel). That's it. Övriga tester var en trygghet det första året eller så, nu ser man på karet när nånting inte stämmer. Men startar jag upp ett kar så måste jag erkänna att jag mäter, ammoniak, nitrit och senare nitrat, skulle klara mig med bara nitrittestet, men har ju testerna hemma så lika bra att mäta..

Vet inte om jag hjälpte eller förvirrade dig ännu mer, men det är bara att fråga på, vi är ett snällt gäng här som gärna hjälper till :)

Och igen, välkommen till guiden, hoppas du ska trivas och bli en långvarig saltis som hänger här på forumet i åratal.

P.S. Ser trevligt ut i karet, har du sett nåt liv i det än? D.S.

Wow! Tack för ditt jättesnabba och mycket informativa svar! Du har rett ut begreppen åt mig väldigt bra! Japp, jag kommer införskaffa mig ett nitrit-test då! Låter som en utmärkt idé, och tack för din förklaring över funktionen. Bara jag inte missar cyklingen nu när jag sitter här med karet igång sedan i lördags utan test! haha.

Angående doften som du beskriver så luktar verkligen inte karet illa på något sätt och det har det aldrig gjort. De doftar mest salt? saltvatten? ;)

Har du några funderingar om detta innerfilter som jag har är någon mening med. På en del ställen låter de nästan som om det kan ställa till med problem?

Kul att du gillar det! Har fått till min look som jag vill ha det iaf! Kommer snygga till elen lite, och sedan kommer baksidan och ena kortsidan kläs i svart. Gillar inte att se kablar och tapet igenom!

Jag har inte sett mycket liv. Jag såg precis timmarna efter jag la ned stenen, två stycken maskar i längd med en tumnagel kanske?, de var tunna som sytrådar. En försvann spårlöst, och en letade sig ned i stenen! Sen har jag även något växandes på en av stenen, som jag tror eventuellt kan vara skadligt? Bifogar även en bild på denna!

Tänkte också jag skulle lägga upp en byggtråd på min belysning när jag samlat alla bilder. Kanske är någon som är intresserad utav!

Tack igen för din hjälp!

Det verkar som om din akvariehandlare inte har kläm på det här med salt. I Mörbylånga har du Johan radiohandlaren och i Kalmar du ett helt gäng som håller på med salt. Gör en förfinad sökning i medlems listan på Kalmar hittar du namn. Sedan PM och du är säkert välkommen till några av dem. Så kommer du in i hur vi brukar sköta saltkar numer.

Hallå! Tack för ditt svar. Jag skall minsann söka upp dessa och prata lite med dem! :)

Jag vill inte smutskasta honom alls. Han har onekligen en ganska stor salt-del i sin butik själv. så helt ute och cyklar borde han inte vara heller tycker jag! Och föregående talare instämmer med mycket som han har sagt också!

Har du annars några reflektioner på de tipsen jag har fått? Något som låter helknas?

Tack!

post-6135-14468922792023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite så, hjälper gärna nån ny som uppenbarligen är genuint intresserad av saltvatten och har jobbat lite på hemläxan innan :)

finns en liten risk att du missar nitrit toppen, den kan vara liten och relativt kortvarig, men sen i lördags borde det inte ha försvunnit helt. Går det en vecka till 10 dagar utan att du får utslag på nitrat så kan du nog säga att det är grönt att ta i clownerna, annars så väntar du tills det sjunkit till nära 0 (man kan ibland få lite färg på nitrittestet (t.ex. tetras har jag sett det på) även om karet uppenbarligen är igång).

Innerfiltret, det handlar om att det fångar upp mycket detrius (rent ut sagt skit, ifrån diverse smådjur och senare när du får i fisk även från dem), det som då sker är att nitrifikationsbakterierna växer till kraftigt och oxiderar ammoniaken till nitrit och sen nitrat, däremot kommer inte denitrifikationsbakterierna leva i filtret då de kräver mer eller mindre syrefria miljöer för att fungera (enkelt uttryckt, de andas genom att bryta loss syre ifrån nitrat, och detta kräver avsevärt mer energi än att andas syret som är löst i vattnet, så de kan inte konkurrera med de andra bakterierna så länge det finns gott om syre). Så i det långa loppet kan man få en uppbyggnad av nitrat i karet som kan ge problem med alger i slutändan. Jag använde faktiskt ett innerfilter de första månaderna i mitt kar, och jag kan se det som en rätt vettig grej att ha i början (och i karantänskar) just för att det hjälper till med att oxidera bort ammoniaken och nitriten så snabbt som möjligt. I det långa loppet, kommer den att klägga igen om man inte rengör det några gånger i veckan. Men jag är ett stort fan av mekanisk filtrering, använder innerfilter när jag tar i levande sandt för att bli av med det fina dammet som frigörs då, och har en strumpa på utgången på skummaren för att ta bort det sista som skummaren missar (men där kan det ju bara bli en stor bajamaja om man inte sköter om att rengöra det då och då)..

Det lilla djuret du har på stenen är ditt första koralldjur :) närmare bestämt en knapp, skulle säga en Protopalythoa, när den får ljus så kommer den sannolikt att få en grön självlysande färg som är riktigt läcker i blåljus. En del ser dem som ogräs, då de kan i vissa fall växa lite för friskt, jag har personligen inte haft några problem med de som liftat med den levande stenen, så det är helt upp till dig, men jag tycker dom är trevliga att ha ett tag i.a.f. innan man får i annat liv, den visar ju att karet har helt okej livsvillkor då den ser pigg och glad ut.

Rekommenderar dig att fixa ficklampa med rött ljus (räcker med att ta nån röd plast över ficklampan) och smyga ner och titta på karet några timmar efter att ljuset har släkts, då kommer alla invånarna i den levande stenen fram, men de är otroligt skygga så man måste vara försiktig när man rör sig och använda det röda ljuset (som de har svårt att se) för att se dem.

Lägg gärna upp en byggtråd, tror att det kan intressera många, och det är alltid bra att se hur andra har gjort då det är många inom saltvatten som gillar att bygga ihop sakerna själv :)

Jag har blivit mer och mer förtjust i öppen aquascape utan allt för mycket sten, för när väl korallerna börjar växa till sig så blir det snabbt igenvuxet och ser inte alls bra ut, så det är bättre att ha det "luftigt" (vattnigt kanske det blir i akvarium, hmm :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på bilden är det en protopalythoa av nåt slag, inte farlig sålänge du inte tuggar på den ;)

trevlig kolonianemon som lätt sprider sig...

Kul att se att de inte bara är jag som sitter och nattugglar på forumen!;)

Nja tugga hade jag inga planer på att göra! Använder tillomed handskar när jag jobbar i burken! Haha:)

Tack för infon och skönt att höra att det inte var något skräp!

Kul att se hur mycket den växer och drar ihop sig med ljuset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite så, hjälper gärna nån ny som uppenbarligen är genuint intresserad av saltvatten och har jobbat lite på hemläxan innan :)

finns en liten risk att du missar nitrit toppen, den kan vara liten och relativt kortvarig, men sen i lördags borde det inte ha försvunnit helt. Går det en vecka till 10 dagar utan att du får utslag på nitrat så kan du nog säga att det är grönt att ta i clownerna, annars så väntar du tills det sjunkit till nära 0 (man kan ibland få lite färg på nitrittestet (t.ex. tetras har jag sett det på) även om karet uppenbarligen är igång).

Innerfiltret, det handlar om att det fångar upp mycket detrius (rent ut sagt skit, ifrån diverse smådjur och senare när du får i fisk även från dem), det som då sker är att nitrifikationsbakterierna växer till kraftigt och oxiderar ammoniaken till nitrit och sen nitrat, däremot kommer inte denitrifikationsbakterierna leva i filtret då de kräver mer eller mindre syrefria miljöer för att fungera (enkelt uttryckt, de andas genom att bryta loss syre ifrån nitrat, och detta kräver avsevärt mer energi än att andas syret som är löst i vattnet, så de kan inte konkurrera med de andra bakterierna så länge det finns gott om syre). Så i det långa loppet kan man få en uppbyggnad av nitrat i karet som kan ge problem med alger i slutändan. Jag använde faktiskt ett innerfilter de första månaderna i mitt kar, och jag kan se det som en rätt vettig grej att ha i början (och i karantänskar) just för att det hjälper till med att oxidera bort ammoniaken och nitriten så snabbt som möjligt. I det långa loppet, kommer den att klägga igen om man inte rengör det några gånger i veckan. Men jag är ett stort fan av mekanisk filtrering, använder innerfilter när jag tar i levande sandt för att bli av med det fina dammet som frigörs då, och har en strumpa på utgången på skummaren för att ta bort det sista som skummaren missar (men där kan det ju bara bli en stor bajamaja om man inte sköter om att rengöra det då och då)..

Det lilla djuret du har på stenen är ditt första koralldjur :) närmare bestämt en knapp, skulle säga en Protopalythoa, när den får ljus så kommer den sannolikt att få en grön självlysande färg som är riktigt läcker i blåljus. En del ser dem som ogräs, då de kan i vissa fall växa lite för friskt, jag har personligen inte haft några problem med de som liftat med den levande stenen, så det är helt upp till dig, men jag tycker dom är trevliga att ha ett tag i.a.f. innan man får i annat liv, den visar ju att karet har helt okej livsvillkor då den ser pigg och glad ut.

Rekommenderar dig att fixa ficklampa med rött ljus (räcker med att ta nån röd plast över ficklampan) och smyga ner och titta på karet några timmar efter att ljuset har släkts, då kommer alla invånarna i den levande stenen fram, men de är otroligt skygga så man måste vara försiktig när man rör sig och använda det röda ljuset (som de har svårt att se) för att se dem.

Lägg gärna upp en byggtråd, tror att det kan intressera många, och det är alltid bra att se hur andra har gjort då det är många inom saltvatten som gillar att bygga ihop sakerna själv :)

Jag har blivit mer och mer förtjust i öppen aquascape utan allt för mycket sten, för när väl korallerna börjar växa till sig så blir det snabbt igenvuxet och ser inte alls bra ut, så det är bättre att ha det "luftigt" (vattnigt kanske det blir i akvarium, hmm :))

Ännu en gång, jättetack! Du har tagit mig ur flera dagars förvirring! :)

Jag försöker läsa mig till så mycket jag kan för att lära mig vad och varför. Men ibland kör man fast!

Du har givit mig tips och framförallt svar på saker jag bara vetat att jag "ska" innan, inte varför! Jag gillar att veta varför. :)

Ska försöka fåtag på testet så kvickt jag kan! (Förhoppningsvis kan jag fåtag på det redan imorgon!)

Och nu har du äntligen förklarat för och nackdelar med innerfiltret! Det är hopplöst annars när man får "gör såhär, gör inte så" helt utan förklaring! Men nu vet jag iaf att det inte är någon större nackdel med filtret! Och visar det sig att det bökar i framtiden får det väl bli ett karantänfilter som du säger. :)

Koralldjuret som du säger är det jag har att titta på från dag till dag nu, väldigt häftigt att se när den drar ihopsig och växer med ljuset! När karet är mörkt blir den väldigt liten, men när ljuset varit igång ett tag får den en jättestor "krona". Som sagt verkar vara ett tecken att något kan leva i karet iaf! ;)

Öppen aquascape valde jag efter att ha gott igenom 100-tals sidor på RC´s "minimalist aquascape" och detta är det jag faller tillbaka till hela tiden. Dock är ju koraller otroligt vackra att se på i alla dess former. Men samtidigt som denna scape kommer framhäva mina clowner mycket mer. De kommer ju bli själva huvudnumret i karet!

Kommer def. lägga upp byggtråd på min belysning! Har även börjat konstruera ett litet eget styrkort till den, som skall sköta belysningen automatiskt. Inklusive soluppgång och solnedgång. Programmeringen och användargränssnittet är färdigt. skall bara monteras i en liten box!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att jag ibland kan bli lite långrandig, men jag är precis som du, man vill inte bara höra att gör si eller gör så, utan varför, därför jag brukar försöka ge de svar jag själv skulle velat ha, även om det blir en mindre uppsats :)

Kul med en till elektroniknörd på SG vi är ju redan ett gäng här :). Ser fram emot att läsa om belysningen och styrningen av den, ska själv i framtiden ha dimbara Royal-Blue LED för blåljus samt vita lysrör med DALI-gränssnitt för dagbelysnigen, och allt ska styras av en PIC eller ARM processor, blir som sagt kul att se vad du kommit fram med :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bilderna och i texten ser jag ingen skummare. Är det så att du tänker köra utan skummare så är ett biologiskt snabbverkande filter nödvändigt enligt mitt synsätt. Typ innerfilter. Det gäller att optimera nitrifikationen som Jani så bra understryker. För att slippa för mycket ihopgeggning och rengöring för ofta så är ett kvalitetsfilter med bra cirkulation. I din uppställning hade jag satsat på det bästa av innerfilter (fortfarande efter nästan 30 år) - ett EHEIM kraftpaket 1200 liter.

Uppstarten går att göra på många sätt men det är viktigt att understryka att du sköter hela uppstarten med hjälp av hur mycket mat du doserar. Jag har i flera trådar beskrivit en uppstartningsmetod som innebär att du börjar med någon fisk redan i början. Se mina trådar om mitt RSM och mollyhotellet eller artikeln om clownhotellet. Clownhotellet finns som månadens kar under December för några år sedan.

För övrigt är det kloka ord från Jani.

Du skriver att du skall nöja dig med clowner och levande sten, pyttsan - det kommer inte dröja länge förrän du vill ha lite koraller. Mjuk och skivkoraller är en bra början - relativt lätta och självgående.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att jag ibland kan bli lite långrandig, men jag är precis som du, man vill inte bara höra att gör si eller gör så, utan varför, därför jag brukar försöka ge de svar jag själv skulle velat ha, även om det blir en mindre uppsats :)

Kul med en till elektroniknörd på SG vi är ju redan ett gäng här :). Ser fram emot att läsa om belysningen och styrningen av den, ska själv i framtiden ha dimbara Royal-Blue LED för blåljus samt vita lysrör med DALI-gränssnitt för dagbelysnigen, och allt ska styras av en PIC eller ARM processor, blir som sagt kul att se vad du kommit fram med :D

Haha, ja men sådana svar är de bästa att få! :)

Japp, det har varit ett litet projekt i sig! Det fina är att den enbart består utav LED, och på maxläget ger ut ett väldigt ljus, men kastar nästan 0 i värme omkring sig! (Skönt på sommaren)

Jag har utvecklat styrningen helt med hjälp av Parallax Propeller. Och har utvecklat mjukvaran själv.

De funktionerna som finns i dagsläget är:

LCD-display med klocka, som visar läget: Sunrise, Sunset, Night, och Day, High noon.

Möjlighet att när som helst stanna det ordinarie schemat och manuellt rida över läget. Dimma den blåa railen och den vita railen helt fritt från varandra, och båda är i 256-steg.

Möjlighet att låta användaren ställa in mellan vilka styrkor sunset och sunrise skall gå.

Har du lust så kolla gärna på bilden i detta inlägg och mina nya frågor längre ned i detta svar! (under mitt svar till lasse!)

På bilderna och i texten ser jag ingen skummare. Är det så att du tänker köra utan skummare så är ett biologiskt snabbverkande filter nödvändigt enligt mitt synsätt. Typ innerfilter. Det gäller att optimera nitrifikationen som Jani så bra understryker. För att slippa för mycket ihopgeggning och rengöring för ofta så är ett kvalitetsfilter med bra cirkulation. I din uppställning hade jag satsat på det bästa av innerfilter (fortfarande efter nästan 30 år) - ett EHEIM kraftpaket 1200 liter.

Uppstarten går att göra på många sätt men det är viktigt att understryka att du sköter hela uppstarten med hjälp av hur mycket mat du doserar. Jag har i flera trådar beskrivit en uppstartningsmetod som innebär att du börjar med någon fisk redan i början. Se mina trådar om mitt RSM och mollyhotellet eller artikeln om clownhotellet. Clownhotellet finns som månadens kar under December för några år sedan.

För övrigt är det kloka ord från Jani.

Du skriver att du skall nöja dig med clowner och levande sten, pyttsan - det kommer inte dröja länge förrän du vill ha lite koraller. Mjuk och skivkoraller är en bra början - relativt lätta och självgående.

MVH Lasse

Hallå Lasse! Tack för din input! Det stämmer att jag inte använder någon skummare. Som har förstått det så skall det inte vara nödvändigt eftersom jag har liten bio-last i karet, med de tilltänkta invånarna. Det är ett fluval 3plus som sitter i nu, plus ett vanligt powerhead för cirkulation.

Jag skall definitivt kolla över de trådarna ni beskriver!

Haha, ja du kanske har rätt i att man börjar snegla över på koraller. Men då som jag förstår det är ett kliv upp till en skummare ett måste. Och det blir mycket trångt som det är nu tycker jag. Blir inte så snyggt heller. Däremot har jag ju redan börjat kolla lite på en till plats i lägenheten som står tom, och ett kar hade passat utmärkt där. Något att tänka på om detta slutar lyckligt hehe!

Har lite nya frågor till er grabbar! Jag har nu under natten fått några nya alger? på mina stenar. De är knall-orangea/röda. Kolla gärna bilden. vad är detta för något? De har som sagt kommit ganska så snabbt.

De är inte mycket, men somsagt, de har gått över natten.

Var även inne i akvariebutiken idag och plockade upp ett testkit. ett 5-1. säkert inte det mest exakta, men vi kan nog ändå få en indikation på vad som händer.

Hur tolkar ni dessa resultat:

NO3: Inget utslag/vitt

NO2: Inget utslag / vitt

Ca: mörkrött / vattenbyte enligt skalan??

KH : 6d

PH 8.2

Har visserligen toppat av vattendustning idag, vet inte om de kan strula med värdena, men Ca är lite otäck?

//Daniel

post-6135-14468922795515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det stickor så är det värre än att inte mäta :) Träffsäkerheten är inte bättre än en kristallkula. Det enda som det gör är att du blir orolig för ett värde som det troligtvis inte är fel på.

Koraller kräver ingen skummare i sig för att fungera. Jag har kört mitt RSM i över 3 år nu utan skummare och mjukkoraller växer som ogräs där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det stickor så är det värre än att inte mäta :) Träffsäkerheten är inte bättre än en kristallkula. Det enda som det gör är att du blir orolig för ett värde som det troligtvis inte är fel på.

Koraller kräver ingen skummare i sig för att fungera. Jag har kört mitt RSM i över 3 år nu utan skummare och mjukkoraller växer som ogräs där.

MVH Lasse

Ojdå, men kristallkula måste ha varit lite att ta i? Den är ju ändå tillverkad i tyskland ;)

Jasså, Jag trodde att det var vesentligt för att ha mjukkoraller, att ha en skummare! Skulle det gå att ha någon slags anemon till clownerna även skummarlöst isåfall tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - det mesta går att köra skummarlöst om man vill. Anemon kräver däremot ett ganska så bra ljuse och ett kar som är stabilt, dvs gått in sig ordentligt.

Ojdå, men kristallkula måste ha varit lite att ta i?

ja - tyvärr så är det nog för bra träffsäkerhet på kristallkulan för att kunna göra jämnförelsen :)

Den är ju ändå tillverkad i tyskland
Såsom det skulle hjälpa. Exempelvis Tunze säljer Mercks stickor (med eget namn) för nitratmätning och Merck själva säger att stickorna fungerar inte i saltvatten.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det knallorange/rött du har på stenen är kalkalger som skadats/dött, då blir dem otroligt lysande speciellt i blåljus, tog mig ett tag att förstå detta, men det sker i princip alltid på mindre delar om man låter kalkalger ligga utanför vattnet i en stund (typ en timme eller då) eller om en korall försöker ta kål på en bit alg. Det exakta skälet till detta har jag inte riktigt klurat ut, min teori är att korallerna innehåller nåt pigment som är fluorescerande men att när den lever så tar övriga pigment över och man inte ser det pigmentet så tydligt (precis som klorofyllet i våra träd gör att vi inte ser de gula och röda pigmenten på sommaren som kommer fram på hösten när klorofyllet försvinner ifrån bladen). Eller så sker nån kemisk reaktion som gör att något pigment ändrar sina egenskaper när korallen dör/utsätts för skada... Men det är ett spännande fenomen som jag kliat mig i huvet åt några gånger :D

Oroa dig inte för kalciumet, det finns inget skäl att det skulle stiga till obehagliga nivåer då du inte tillsätter nåt kalcium (antar jag) och även då är det svårt att få det till för höga nivåer då det kommer att börja slå ihop sig med karbonaterna (kH) och bilda kalciumkarbonat (kalk), så länge kH är tillräckligt högt vill säga, vid obalanserad kalcium, kH kan kalciumet sticka iväg, men det finns det ingen för i ett nystartat kar utan massa konstiga tillsatser....

När det kommer till stickorna vs kristallkulor låter jag Lasse ta den matchen, jag har ingen kunskap i området :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det knallorange/rött du har på stenen är kalkalger som skadats/dött, då blir dem otroligt lysande speciellt i blåljus, tog mig ett tag att förstå detta, men det sker i princip alltid på mindre delar om man låter kalkalger ligga utanför vattnet i en stund (typ en timme eller då) eller om en korall försöker ta kål på en bit alg. Det exakta skälet till detta har jag inte riktigt klurat ut, min teori är att korallerna innehåller nåt pigment som är fluorescerande men att när den lever så tar övriga pigment över och man inte ser det pigmentet så tydligt (precis som klorofyllet i våra träd gör att vi inte ser de gula och röda pigmenten på sommaren som kommer fram på hösten när klorofyllet försvinner ifrån bladen). Eller så sker nån kemisk reaktion som gör att något pigment ändrar sina egenskaper när korallen dör/utsätts för skada... Men det är ett spännande fenomen som jag kliat mig i huvet åt några gånger :D

Oroa dig inte för kalciumet, det finns inget skäl att det skulle stiga till obehagliga nivåer då du inte tillsätter nåt kalcium (antar jag) och även då är det svårt att få det till för höga nivåer då det kommer att börja slå ihop sig med karbonaterna (kH) och bilda kalciumkarbonat (kalk), så länge kH är tillräckligt högt vill säga, vid obalanserad kalcium, kH kan kalciumet sticka iväg, men det finns det ingen för i ett nystartat kar utan massa konstiga tillsatser....

När det kommer till stickorna vs kristallkulor låter jag Lasse ta den matchen, jag har ingen kunskap i området :D

Ah intressant! Synd att de har dött. Men som tur är är det väääldigt lite och det har inte blivit något mer alls under natten!

Gjorde nytt test idag, med mitt tydligen värdelösa testkit. Men jag hänvisar till tyskland som tillverkningsland! ;)

ivf, ser en klar förändring i NO3, den är inte riktigt uppe i 10 på "safe"- skalan, men den är klart någonstans mitt emellan.

NO2 är oförändrad /kritvit

och de andra värdena är också samma. Tog upp detdär med Ca med min handlare och han sa att det var inget konstigt, för det saltet jag använder har ett ca värde på över 400ppm. Vilket stämmer fint med mätskalan med! :)

Jag stod även och smög på karet inatt och lyckades se en sån där riktigt hidious mask! tror det måste varit en borstmask, kanske 8cm lång krälade utanpå stenen. Huua, va fula de är! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel. Vällkomen till SG.

Vilka är dina planer vidare? Koraller eller endast fisk?

Frågar då om du ska bara köra fisk då behöver du inte bry dig vad calcium, kh eller magnesium ligger på. Bara fisk är salthalten viktigast ihop med NO3. Låg salthalt lättare för fisk att överleva.

Affärerna oftast har låg satlhalt i fiskekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel. Vällkomen till SG.

Vilka är dina planer vidare? Koraller eller endast fisk?

Frågar då om du ska bara köra fisk då behöver du inte bry dig vad calcium, kh eller magnesium ligger på. Bara fisk är salthalten viktigast ihop med NO3. Låg salthalt lättare för fisk att överleva.

Affärerna oftast har låg satlhalt i fiskekar.

Hej Daniel. Vällkomen till SG.

Vilka är dina planer vidare? Koraller eller endast fisk?

Frågar då om du ska bara köra fisk då behöver du inte bry dig vad calcium, kh eller magnesium ligger på. Bara fisk är salthalten viktigast ihop med NO3. Låg salthalt lättare för fisk att överleva.

Affärerna oftast har låg satlhalt i fiskekar.

Hallå Muha!

Tack för välkomnandet!

Planerna är att enbart ha fisk. Och då endast ett clown-par! (Amphiprion ocellaris)

Salthalten ligger på 1.021 nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det enkelt. Vatten byte varje eller varanan vecka på cirka 10-20% med samma salthalt och that it.

Automatisk vatten påfyllning är kanske att föredra. Sedan är det bara njuta =)

Det låter som planen jag hade lagt upp faktiskt! Hade tänkt mig 20% (Det är väl ganska cirka en 25l dunk)

Tänkte köra upp och ha två 25L dunkar med vatten stående, en med tanke på vattenbyte, och en i reserv ifall de skulle visa sig att det blir akut med vattenbyte av någon anledning!

Hur tycker ni att man bör göra:

Osmosvatten lär väl klara sig väldigt länge i en sluten dunk som står mörk i rumstemp? Och så blandar man i salt när man behöver använda dem. Men hur är lättast att blanda saltet, då det är ganska dålig cirkulation i dunken;)? Hur gör ni vid vattenbyte för att underlätta blandningen av det nya vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright!

Kunde inte hålla mig nu när jag kom hem, tog ett nytt vatten-test, och det visar sig att NO3 har gått tillbaka! Man kan knappt urskilja någon färgskiftning på den plätten nu.

Kan jag har bevittnat cykeln? :s

Edit: de andra värdena är fortfarande orörda från första mätningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör ner en maxi jet pump, som lever om rejält

Där hade vi de! :) bra bra!

Gjorde ett nytt test idag igen ;) Och det är mycket likt det från igår. Man kan se att det finns spår av NO3 fortfarande, men inte alls som innan. Så NO3 har def. funnits och gått tillbaka!

NO2 är fortfarande kritvit, och de andra ligger stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara petig men NO3 går inte tillbaks på det sättet. Stickorna visar fel.

MVH Lasse

Skulle du kunna förklara hur nitriten gör då? för vad som finns att läsa, och som tidigare svar på denna tråd, så kommer nitrit och efter en tid så går det tillbaka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...