Gå till innehåll

Uppstart av mitt 167L mycket förvirring


alf__

Rekommenderade inlägg

Nitrit (NO2) går tillbaka eftersom det omvandlas till nitrat (NO3). Men nitrat är slutprodukten, så det innebär att i ett vanligt akvarium ökar nitraten över tid och måste tas bort genom tex vattenbyten, nitratfilter eller kolkällor.

Sen är nitrat lite lurigt att mäta i saltvatten, speciellt med mätstickor. Så fort det är nitrit i vattnet visar nitrattestet fel (dvs testet visar mer nitrat än det finns i verkligheten).

Misstänker att Lasse redan knåpar på ett betydligt utförligare svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit (NO2) går tillbaka eftersom det omvandlas till nitrat (NO3). Men nitrat är slutprodukten, så det innebär att i ett vanligt akvarium ökar nitraten över tid och måste tas bort genom tex vattenbyten, nitratfilter eller kolkällor.

Sen är nitrat lite lurigt att mäta i saltvatten, speciellt med mätstickor. Så fort det är nitrit i vattnet visar nitrattestet fel (dvs testet visar mer nitrat än det finns i verkligheten).

Misstänker att Lasse redan knåpar på ett betydligt utförligare svar :)

Behövs inte - du har svarat ungefär som jag skulle göra.

I ett väl ingånget akvarium, och oftast när man använder kolkälla, så kan nitrat gå tillbaka genom upptag eller denitrifikation. Här är inte fallet sådant och därför måste det visa fel. det troliga är att du har spår av nitrit som knappt syns på din nitrittest men som förstärks (på grund av mätmetod) och visas som nitrat på nitratfältet. Spåret av nitrit minskar och du tror du har en nitratminskning. Jag kan tekniskt förklara hur det funkar men avstår till vidare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit (NO2) går tillbaka eftersom det omvandlas till nitrat (NO3). Men nitrat är slutprodukten, så det innebär att i ett vanligt akvarium ökar nitraten över tid och måste tas bort genom tex vattenbyten, nitratfilter eller kolkällor.

Sen är nitrat lite lurigt att mäta i saltvatten, speciellt med mätstickor. Så fort det är nitrit i vattnet visar nitrattestet fel (dvs testet visar mer nitrat än det finns i verkligheten).

Misstänker att Lasse redan knåpar på ett betydligt utförligare svar :)

Ojdå! Jag har ju för de första blandat ihop NO2 NO3. Har tänkt nitrit som NO3 och vise versa. My bad!

Behövs inte - du har svarat ungefär som jag skulle göra.

I ett väl ingånget akvarium, och oftast när man använder kolkälla, så kan nitrat gå tillbaka genom upptag eller denitrifikation. Här är inte fallet sådant och därför måste det visa fel. det troliga är att du har spår av nitrit som knappt syns på din nitrittest men som förstärks (på grund av mätmetod) och visas som nitrat på nitratfältet. Spåret av nitrit minskar och du tror du har en nitratminskning. Jag kan tekniskt förklara hur det funkar men avstår till vidare.

MVH Lasse

Vänligen läs mitt svar ovan. Jag har klumpat mig med talen! Så då köper jag helt eran förklaring. Och nu förstår ni nog varför jag har haft lite fel i det jag postat. Har tänkt (Nitrit längst upp) när jag jämfört haha.

Men, om nu nitritet skulle synas på nitrat-fältet så påvisar det ändå att det finns nitrit i karet? dvs att övergång ammoniak -> nitrit är igång?

Jag står fortfarande mycket förvånad till att stickorna skulle vara så fruktansvärt missvisande. Då skulle de försöka lura flera tusen kunder, och det går ju inte särskilt länge. Tillverka någonting som till 100% inte fungerar, det skulle ju åtminstonde vara ganska unikt för akvarie-tester isåfall? Men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna dementera detta. Men jag ställer mig ändå frågande till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står fortfarande mycket förvånad till att stickorna skulle vara så fruktansvärt missvisande. Då skulle de försöka lura flera tusen kunder, och det går ju inte särskilt länge. Tillverka någonting som till 100% inte fungerar, det skulle ju åtminstonde vara ganska unikt för akvarie-tester isåfall? Men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna dementera detta. Men jag ställer mig ändå frågande till det.

Jag skulle kunna ta upp en lång mätmetodsdisskussion för att överbevisa dig men jag inskränker mig till att påstå att göra analyser på ett saltvatten är en mycket komplicerad fråga. Saltvatten innehåller många olika ämnen, främs i form av joner. Dessa olika ämnen stör alla analyser i olika grad och när det gäller nitrat så är det stört när omöjligt att ta bra värden (som går att lita på till 90 %) utan att använda utrustning för många 10 000 tals kronor. Mätstickor är inte ens användbara i sötvatten enligt min erfarenhet.

Tillverka någonting som till 100% inte fungerar, det skulle ju åtminstonde vara ganska unikt för akvarie-tester isåfall?
måste kommentera det här ytterligare - eftersom du skriver här på nätet så misstänker jag att du använder en dator med program - vill du påstå att det är grejer som fungerar till 100 %. Aldrig hört talas om Windows och andra operativsystem? :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kunna ta upp en lång mätmetodsdisskussion för att överbevisa dig men jag inskränker mig till att påstå att göra analyser på ett saltvatten är en mycket komplicerad fråga. Saltvatten innehåller många olika ämnen, främs i form av joner. Dessa olika ämnen stör alla analyser i olika grad och när det gäller nitrat så är det stört när omöjligt att ta bra värden (som går att lita på till 90 %) utan att använda utrustning för många 10 000 tals kronor. Mätstickor är inte ens användbara i sötvatten enligt min erfarenhet.

Vilken mätmetod / mätprodukt rekomenderar du då? Och framförallt. Med det du säger så är alla värden som postas här på forumet felaktiga och stämmer inte överhuvudtaget. För jag misstänker att det är ganska så få som köper mätinstrumment för 10.000tals kronor.

måste kommentera det här ytterligare - eftersom du skriver här på nätet så misstänker jag att du använder en dator med program - vill du påstå att det är grejer som fungerar till 100 %. Aldrig hört talas om Windows och andra operativsystem? :)

MVH Lasse

Här formulerade jag mig mycket felaktigt, har börjat bli mer van att skriva på Engelska än Svenska! ;) Det jag menade var att det är högst osannolikt att någon kan sälja och marknadsföra en produkt som till 100% _ALDRIG_ fungerar.

Det skulle vara som att sälja en bil utan motor fast utan att skriva det någonstans. Eller tillverka däck medvetet med hål i.

Intressant att du tar upp just datorer, som är mitt absolut främsta kunskapsområde, och jag vill då passa på att det felen du har märkt på ditt operativsystem garanterat inte kan isoleras till källkoden på operativsystemet. Däremot får det mycket skuld för taskig programmering till kringutrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo produkten fungerar troligtvis i helt rent vatten med bara det ämne som skall analyseras. Dessa produkter ställer dock ofta till mer skada än nytta vid saltvattensanalyser eftersom man gör beslut baserade på felaktiga utgångspunkter. Under vissa förutsättningar kan man med dropptester få ett resultat som är plus minus 100% vad gäller nitrattest i saltvatten - bättre kommer man inte. Det är det närmaste man kommer men då måste salthalt och annat stämma överens med tillverkarnas metoder. Vilket man inte känner till eftersom det aldrig finns redovisat varken störjoner eller metoder för analysen på testerna. Ja - jag anser att de värden som oftast skrivs här när det gäller nitrat är bingolotto i kubik.

De lättaste metoderna för mätning är det som baseras på titrering - bland annat KH, kalcium och magnesium. Läs igenom trådarna här på hur mycket det skiljer sig mellan olika fabrikat och batcher när det gäller dessa lite enklare analyserna.

Att mäta kalcium med en liten fläck på en sticka var för mig en helt ny metod och jag misstänker att vad den fläcken läser av är totalhårdheten och sedan görs en omvandling till kalcium. I så fall är inte resultatet i närheten av sanningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo produkten fungerar troligtvis i helt rent vatten med bara det ämne som skall analyseras. Dessa produkter ställer dock ofta till mer skada än nytta vid saltvattensanalyser eftersom man gör beslut baserade på felaktiga utgångspunkter. Under vissa förutsättningar kan man med dropptester få ett resultat som är plus minus 100% vad gäller nitrattest i saltvatten - bättre kommer man inte. Det är det närmaste man kommer men då måste salthalt och annat stämma överens med tillverkarnas metoder. Vilket man inte känner till eftersom det aldrig finns redovisat varken störjoner eller metoder för analysen på testerna. Ja - jag anser att de värden som oftast skrivs här när det gäller nitrat är bingolotto i kubik.

De lättaste metoderna för mätning är det som baseras på titrering - bland annat KH, kalcium och magnesium. Läs igenom trådarna här på hur mycket det skiljer sig mellan olika fabrikat och batcher när det gäller dessa lite enklare analyserna.

Att mäta kalcium med en liten fläck på en sticka var för mig en helt ny metod och jag misstänker att vad den fläcken läser av är totalhårdheten och sedan görs en omvandling till kalcium. I så fall är inte resultatet i närheten av sanningen.

MVH Lasse

Tack för det svaret! Förklarar betydligt mer om just varför de inte fungerar!

Nu blir jag ju iof lite mer skraj på när jag vågar introducera mina clowner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lite försiktigt när du startar med dina clowner. Vänta med anemonen. Om du skaffar två clowner så börjar du mata försiktigt från början. Börja med några få (4-6 st) vuxna djupfrysta artemia per fisk. Första veckan matar du bara var tredje dag. Vecka två ger du samma mängd med var annan dag och tredje veckan samma mängd varje dag. Vecka fyra kan du sedan börja öka mängden mat också, inte bara frekvensen. Dessa första tre veckor efter introduktion av dina clowner är det bra om du ger en startdos av någon bakteriekultur (nitrivec fungerar fint) varje dag. Följer du detta mönster med att mata extremt lite i starten så kommer det att gå bra och du får ingen nitritspik att tala om. Jag brukar aldrig mäta ens under starten - följer bara denna enkla plan. Vänta åtminstone några månader innan du introducerar någon anemon och tänk på att de flesta anemoner kräver ett kraftigt ljus. Bubble tip brukar räknas som de lättaste av anemonerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lite försiktigt när du startar med dina clowner. Vänta med anemonen. Om du skaffar två clowner så börjar du mata försiktigt från början. Börja med några få (4-6 st) vuxna djupfrysta artemia per fisk. Första veckan matar du bara var tredje dag. Vecka två ger du samma mängd med var annan dag och tredje veckan samma mängd varje dag. Vecka fyra kan du sedan börja öka mängden mat också, inte bara frekvensen. Dessa första tre veckor efter introduktion av dina clowner är det bra om du ger en startdos av någon bakteriekultur (nitrivec fungerar fint) varje dag. Följer du detta mönster med att mata extremt lite i starten så kommer det att gå bra och du får ingen nitritspik att tala om. Jag brukar aldrig mäta ens under starten - följer bara denna enkla plan. Vänta åtminstone några månader innan du introducerar någon anemon och tänk på att de flesta anemoner kräver ett kraftigt ljus. Bubble tip brukar räknas som de lättaste av anemonerna.

MVH Lasse

Hallå Lasse! Jättetack för din hjälp och dina tips!

Det verkar vara mycket simpelt att följa ditt schema, åtminstone när man läser det!;)

Anemonen är inte ens i tankarna just nu så ingen fara där! Måste läsa på väldigt mycket mer om dem innan jag vågar ta mig an en sådan. Ljuset jag har tror jag iof skall fixa det.

Dessa djupfrysta artemia, finns det något substitut till de? Tänkte mest ifall akvarieaffären inte har sådana. Har fått för mig att de mest har i "torr"form på burk. Detta kan jag visserligen ha mycket fel i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Mitt första inlägg här. Hakar på tråden då jag håller på att starta upp ett saltis o läser på för fullt. Börjar med att knäböja för den otroliga kunskap som finns här. Jag har hajat kvävecyklen och den biten, men har ändå lite frågor.Jag har använt mig av levande sand, ls och en mindre mängd marine safestart. Har jag kvaddat cyklen på ngt sätt då eftersom jag tillsatt den bakteriekultur som jag misstänker skulle kommit igång iaf. Har mätt efter några dagar, men har bara ett minimalt spår av nitrit, och inget nitrat. Min misstanke är att jag nu går och väntar på en nitrittopp som aldrig kommer att komma. Sen är det belysningens vara och icke vara. Har läst att man ska ha släckt för att inte få en algbomb, men hur klarar sig det eventuella livet i ls:en då? Har läst om akvarister som kör normalbelysning under uppstarten.I övrigt har jag inga problem med alger än, men jag har bara tänt någon timme om dagen. I övrigt tycker jag att det är oroväckande sterilt i grusen. Nästan så man är rädd att att det hamnat ngt giftigt i vattnet.Tanken är ett 58liters clownhotel som varit igång 1vecka med 1,5 kg ls och levande sand.Använder mig tillsvidare av kranvatten.Om det är som Benighted skriver inledningsvis så skulle det innebära att jag kan börja populera akvariet så smått redan nu, fast med risk för otroligt svajjiga värden. Edit:Jag hoppas det gick bra att låna tråden lite.

Ändrat av Tjonge
Edit:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på aktivt kol och kolkälla.

Kolkälla är när man doserar vodka, ättika eller har biopellets i systemet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32139-NP-reducering-med-Biopellets&highlight=VODKAMETODEN

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?10932-Vodkametoden&highlight=VODKAMETODEN

Aktivt kol adsorberar föroreningar i vattnet såsom gulämnen och vissa tungmetaller. Det tar inte bort nitrat och fosfater.

På min burk hemma står det att man ska byta en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bättre du häller vodkan i dig själv än i karet... ;)

Vodkametoden är inte ett måste... det kan börja som ett bra att göra, men det är en väldig balans man måste upprätthålla om man ska köra med flytande kolkälla... slutar du tvärt (exempelvis åker hemifrån någon dag) är kraschen inte långt bort...

därmed inte sagt att kolkälla är dåligt, men det kräver både kraftig skumning och stenkoll på vad man tillsätter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte kvaddat något men om du inte har någon belastning (läs fisk) så har du heller ingen produktion av ammonium och får därför ingen nitrit - nitrat.

Jag brukar i stort sett köra halvt till fullt ljuse från första stund - just för att få igång de biologiska systemen. Om det gäller Clownhotell så finns det många trådar här på forumet om start av ett sådant. Mitt var månadens kar i december för några år sedan. Där finns en startmetod presenterad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kan inte vara iväg bara någon timme utan att tråden blir hi-jackad? ;)

Nu har jag introducerat mina clowner! (äntligen)

Se bilder! Vet inte varför de blev så mörka, tror kameran tycker att de var näst intill motljus troligen. Men håll tillgodo!

Fick även tag på fodret du rekomenderade Lasse! Och en burk Ocean Nutrition "Formula ONE Marine Pellet"

Och ett red sea nitrat test :P

Lasse, när tror du att jag skall mata första gången? Tänkte hoppa minst idag.

post-6135-1446892281176_thumb.jpg

post-6135-14468922811968_thumb.jpg

post-6135-14468922812171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog bra med att mata (lite) i morgon.

MVH Lasse

Alright!

Bör jag tina maten lite innan jag skall mata?

Sen är ju en fråga jag funderat lite över. Topp-glasens vara eller icke vara!

Bör jag ha dem på? Vill ju inte att clownerna skall ligga å vifta på klinkersen! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...