Laggeman Postat 20 oktober 2011 Dela Postat 20 oktober 2011 Jag brukar tillsätta lite cyklops eller cyklop-eeze i karet och efter en stund så har LPS'erna fått ut sina tentakler, då stannar jag pumparna i karet och matar med artemia med pipett, det funkar prima för mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 20 oktober 2011 Författare Dela Postat 20 oktober 2011 Tack Jimmy - ditt tips fungerade klockrent.Jag tror de övriga LPS:erna gillade cyklopsen med för de blev fina som aldrig förr.Tubastrean har käkat sig mätt på artemia nu - så nu känns det bättre igen.Lite bilder på mina nya fraggar och en nöjd Tubastrea: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 20 oktober 2011 Dela Postat 20 oktober 2011 Det handlar bara om att trigga dom att äta, nåt som doftar gott så reagerar dom likt Pavlovs hundar...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 20 oktober 2011 Dela Postat 20 oktober 2011 snygga koraller knapparna var coola.hur mycket cyclops ska man hälla i? jag brukar ta 1-2 ml och bara spruta i. för mycket/lite? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 20 oktober 2011 Författare Dela Postat 20 oktober 2011 snygga koraller knapparna var coola.hur mycket cyclops ska man hälla i? jag brukar ta 1-2 ml och bara spruta i. för mycket/lite?Tack tack!Jo jag tog nog 2 ml cyklops ungefär. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 21 oktober 2011 Författare Dela Postat 21 oktober 2011 Jag har fotat lite mer och även fångat mina coola Sexy shrimps på bild. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 21 oktober 2011 Dela Postat 21 oktober 2011 Läckert! Vilken korall är det på första bilden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 21 oktober 2011 Författare Dela Postat 21 oktober 2011 Jag vet inte längre - jag trodde det var en S.Calendrum men nu blir jag osäker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 21 oktober 2011 Dela Postat 21 oktober 2011 Pocillopora damicornis skulle jag säga...På hugget igen //NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 27 oktober 2011 Författare Dela Postat 27 oktober 2011 (ändrat) Karet tickar på utan någon algexplosion... Peppar peppar.Allt har varit igång i tre veckor nu och jag egentligen bara stött på en motgång - två små gobys som bara försvann och inte går att hitta mer.Jag har en ny invånare med - en Scooter Blenny som verkar trivas med livet - jag har sett den äta cyklops, dafnier och bosmider hittills.En riktigt kul firre som verkligen iaktar mig när jag närmar mig karet.Tubastrean verkar trivas med - den får mat tre ggr i veckan och har numera polyperna framme under dagen. Den glufsar i sig mellan 10-15 artemia vajre matning.Jag tycker mig se en del tillväxt på korallerna med för den delen.Förutom på denna som inte verkar trivas riktigt - nån som har några teorier? Ändrat 27 oktober 2011 av Mr_Ewing Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 31 oktober 2011 Författare Dela Postat 31 oktober 2011 Dags för en första omgång tester då:Ph - 8,2KH - 9NO2 - 0NO3 - 5,0 (Hålls uppe med lite KNO3 för att undvika att nollas)PO4 - 0,1CA - 430Mg - 1350Ser väl rätt ok ut tycker jag - har inte haft några större bekymmer som sagt - förutom de två mystiskt försvunna Gobisarna.Jag matar djur och fiskar med cirka tre kuber i veckan - omväxlande artemia, cyklops och bosmider.Alger har jag inte sett så mycket av förutom makroalger i sumpen, men där vill jag ju ha dem.Korallerna har inte riktigt samma stuns i färgerna längre - kanske beror på mikrobrister? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Jag skulle tippa på att dom sämre färgerna beror på dina näringsvärden, fosfaten kan även hämma tillväxt men det vanliga är att man får bruna/tråkiga koraller.Testar du dessutom fosfat med ett billigt test som Salifert så kan du räkna med att det är missvisande/optimistiskt. Spårämnen etc kan man börja labba med när korallerna är ljusa/pastellaktiga, då gör det skillnad.Du har dessutom så lite koraller i karet att åtgången inte blir speciellt hög och om du sköter vattenbyten så får du det mesta därigenom.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 2 november 2011 Författare Dela Postat 2 november 2011 Är det lagom att byta 14L på ca 100L total volym i veckan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Jag hade nog bytt ca 20L varannan vecka istället, eller var tredje vecka, har gjort så i många kar o det har funkat hur bra som helst! Men man kan ju pröva sig fram!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
knabbuziak Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Gissnkngsvis så har du inte mer än kanske 70L i ditt system (man får ju räkna bort marginaler, sten och annat som tar plats) vilket då ger 20% av volymen. Gör du så stora vattenbyten med den frekvensen kommer du nog inte behöva några som helst tillsatser, och ärligt talat kan du nog klara dig utan skummaren åxå om du inte matar allt för mycket. Det mesta kan nog trivas där i! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 2 november 2011 Författare Dela Postat 2 november 2011 Det låter bra det - har meckat ihop en väldigt smidig lösning för att byta vattnet. Jag tutar och kör helt enkelt.Liten ljusfråga när jag ändå håller på:Jag tycker mig se att korallerna inte riktigt gillar fullt blås på ljuset - de drar ihop sig lite när ljuset går på fullt (6x24W välreflekterade T5)De är nästan finare när jag bara kör med 3x24W - behöver de vänjas eller är det något annat som är knas? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 4 november 2011 Författare Dela Postat 4 november 2011 Uppdaterar tråden med lite nya bilder.Jag har hällt i en påse sand med och nu börjar dammet lägga sig äntligen.Det ska petas in lite mer mellan stenar och plattas till lite.Solkorallen verkar trivas bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 4 november 2011 Dela Postat 4 november 2011 tycker du har fått till det väldigt bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 14 november 2011 Författare Dela Postat 14 november 2011 Var bara tvungen att posta en bild på karets charmigaste invånare:Atlas har han blivit döpt till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 14 november 2011 Författare Dela Postat 14 november 2011 Har även kört en omgång tester igen:Ph - 8,2KH - 8NO2 - 0NO3 - 1-5,0 (Pyttsar i 5mg/l KNO3 per vecka och det verkar gå ner mot slutet på veckan)PO4 - 0,0 ger inget utslag på Red Sea testetCA - 440 Mg - 1380Har sluppit den obligatoriska algexplosionen som alla pratar om - får putsa rutorna och vända lite på sanden ett par ggr i veckan bara.Rensar nog 2-3 dl makroalger ur sumpen varje vecka.Kriget mot glasrosorna är lite enerverande - jag måste ha tag på pepparmintsräkor... verkar dock inte vara det enklaste här omkring. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 14 november 2011 Dela Postat 14 november 2011 Var bara tvungen att posta en bild på karets charmigaste invånare:Atlas har han blivit döpt till Vad är det för en liten rackare?, ser otroligt läcker ut iallafall:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 14 november 2011 Författare Dela Postat 14 november 2011 Det är en Scooter Blennid.Kunde tydligen vara ganska kinkiga med maten, men jag har haft tur med min - den äter det mesta som bjuds. Artemia, bosmider och cyklops.Den var lite smal om magen när jag fick den, men nu är magen rundare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 14 november 2011 Dela Postat 14 november 2011 Det är en Scooter Blennid.Kunde tydligen vara ganska kinkiga med maten, men jag har haft tur med min - den äter det mesta som bjuds. Artemia, bosmider och cyklops.Den var lite smal om magen när jag fick den, men nu är magen rundare.Riktigt fin fisk! Bra val Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 14 november 2011 Dela Postat 14 november 2011 Du har ingen aning om det latinska namnet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 14 november 2011 Författare Dela Postat 14 november 2011 Den heter Synchiropus stellatus men finns tydligen i en massa olika färger beroende på vart den kommer ifrån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.