Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Jimmy - ditt tips fungerade klockrent.

Jag tror de övriga LPS:erna gillade cyklopsen med för de blev fina som aldrig förr.

Tubastrean har käkat sig mätt på artemia nu - så nu känns det bättre igen.

Lite bilder på mina nya fraggar och en nöjd Tubastrea:

DSC00671.jpg

DSC00677-1.jpg

DSC00675.jpg

DSC00673.jpg

DSC00679.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tickar på utan någon algexplosion... Peppar peppar.

Allt har varit igång i tre veckor nu och jag egentligen bara stött på en motgång - två små gobys som bara försvann och inte går att hitta mer.

Jag har en ny invånare med - en Scooter Blenny som verkar trivas med livet - jag har sett den äta cyklops, dafnier och bosmider hittills.

En riktigt kul firre som verkligen iaktar mig när jag närmar mig karet.

Tubastrean verkar trivas med - den får mat tre ggr i veckan och har numera polyperna framme under dagen. Den glufsar i sig mellan 10-15 artemia vajre matning.

Jag tycker mig se en del tillväxt på korallerna med för den delen.

Förutom på denna som inte verkar trivas riktigt - nån som har några teorier?

DSC00681.jpg

DSC00692.jpg

Ändrat av Mr_Ewing
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en första omgång tester då:

Ph - 8,2

KH - 9

NO2 - 0

NO3 - 5,0 (Hålls uppe med lite KNO3 för att undvika att nollas)

PO4 - 0,1

CA - 430

Mg - 1350

Ser väl rätt ok ut tycker jag - har inte haft några större bekymmer som sagt - förutom de två mystiskt försvunna Gobisarna.

Jag matar djur och fiskar med cirka tre kuber i veckan - omväxlande artemia, cyklops och bosmider.

Alger har jag inte sett så mycket av förutom makroalger i sumpen, men där vill jag ju ha dem.

Korallerna har inte riktigt samma stuns i färgerna längre - kanske beror på mikrobrister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tippa på att dom sämre färgerna beror på dina näringsvärden, fosfaten kan även hämma tillväxt men det vanliga är att man får bruna/tråkiga koraller.

Testar du dessutom fosfat med ett billigt test som Salifert så kan du räkna med att det är missvisande/optimistiskt.

Spårämnen etc kan man börja labba med när korallerna är ljusa/pastellaktiga, då gör det skillnad.

Du har dessutom så lite koraller i karet att åtgången inte blir speciellt hög och om du sköter vattenbyten så får du det mesta därigenom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissnkngsvis så har du inte mer än kanske 70L i ditt system (man får ju räkna bort marginaler, sten och annat som tar plats) vilket då ger 20% av volymen. Gör du så stora vattenbyten med den frekvensen kommer du nog inte behöva några som helst tillsatser, och ärligt talat kan du nog klara dig utan skummaren åxå om du inte matar allt för mycket. Det mesta kan nog trivas där i! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra det - har meckat ihop en väldigt smidig lösning för att byta vattnet.

Jag tutar och kör helt enkelt.

Liten ljusfråga när jag ändå håller på:

Jag tycker mig se att korallerna inte riktigt gillar fullt blås på ljuset - de drar ihop sig lite när ljuset går på fullt (6x24W välreflekterade T5)

De är nästan finare när jag bara kör med 3x24W - behöver de vänjas eller är det något annat som är knas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har även kört en omgång tester igen:

Ph - 8,2

KH - 8

NO2 - 0

NO3 - 1-5,0 (Pyttsar i 5mg/l KNO3 per vecka och det verkar gå ner mot slutet på veckan)

PO4 - 0,0 ger inget utslag på Red Sea testet

CA - 440

Mg - 1380

Har sluppit den obligatoriska algexplosionen som alla pratar om - får putsa rutorna och vända lite på sanden ett par ggr i veckan bara.

Rensar nog 2-3 dl makroalger ur sumpen varje vecka.

Kriget mot glasrosorna är lite enerverande - jag måste ha tag på pepparmintsräkor... verkar dock inte vara det enklaste här omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...