Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Liten uppdatering:

Karet fungerar över förväntan och alla invånare verkar trivas fint.

Har inte kollat några värden på sistone, då det har sett så bra ut i tanken.

En sak som jag märkte var när fosfatremovern tog slut - vissa alger tog fart direkt.

Så fort den byttes så avtog tillväxten igen.

Helbild på karet idag 2011-12-07

DSC00726.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag kört en testomgång igen och fotat en del.

Alla invånare verkar trivas och växa - det går långsamt men tittar jag på bilder så syns skillnaden tydligt.

Temp 25 C

Ph 8,2

KH 8

NO3 1-5ppm lite farligt lågt då cyanon lurar i vassen

PO4 0,05-0,1

Mg 1130 !!! Har buffrat med MgSO4 så jag hoppas få upp den - undrar vad det är som förbrukar så mycket Mg

Ca 420

Salt 1,025

Sen har jag märkt att en mina Thor Amboinensis knaprar på en korall - jag kanske matar för lite?

Syns på bild nedan.

Jag vill helst inte vräka dem - då jag tycker de är så coola.

IMG_3710.jpg

IMG_3706.jpg

IMG_3702.jpg

IMG_3701.jpg

IMG_3698.jpg

IMG_3695.jpg

IMG_3694.jpg

IMG_3692.jpg

IMG_3710.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt Mg ligger också på 1170 ungefär. det är saltets fel men jag har inte märkt av att koralerna ogillar det. alla ser fina ut. kanske bara tillväxten som stannat av. saltet är snart slut och då ska jag köpa bättre.

min putsarräka är galen i ON formula one pellets. är rädd att han ska äta ihjäl sig när jag matar ;) h*n simmar uppochner under ytan och tar dom!

snyggt kar förövrigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Liten uppdatering på mitt kar.

Det har tuffat på utan någon större dramatik.

Det som varit jobbigt är att hålla uppe värdena av Mg Ca och Kh uppe.

Det har blivit en faslig massa doserande av Bio Calcium.

Sen tror jag att korallerna har lidit av lite näringsbrist med så de har växt dåligt och sett lite hängiga ut.

Eftersom jag matar så lite och skummarkoppen inte blir full på en månad så köpte jag lite korallkäk.

På bara fyra dagar så har jag sett en markant skillnad och de ser betydligt mycket piggare ut.

Det har kommit till lite nya invånare med:

3st Pepparmintsräka Lysmata Wurdemanni - dessa har gjort slut på mina glasrosor på bara 3 dagar och jag har bara tre stora kvar som de knaprar lite på.

1st Dvärgaborre Pictochromis Paccagnellae - tuff liten rackare som bråkar lite med mina clowner, men de verkar ha delat akvariet på mitten så nu råder vapenvila.

1st Sandsjöstjärna - Hjälper till med städningen av sanden - som ägaren slarvat lite med :)

1st Sandvändare Valencienna Strigata - hjälper till att bygga nya högar med sand i akvariet - rena grävskopan, men kul att kolla på.

1st Eremitkräfta av okänd art som hängde med av misstag - vet inte hur det är med eremiter och turbosnäckor funkar det?

DSC00753.jpg

DSC00752.jpg

Nästa projekt är Balling - för jag börjar lessna på att dosera manuellt varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänkte uppdatera lite igen.

Det som hänt sen senast är att jag köpte tre nya fraggar på Saltmötet i linköping senast.

Sen har jag haft lite problem med mina Pepparmintsräkor - jag hittade en apatisk räka en vecka efter inkoppning som sedan dess har försvunnit.

Nu på morgonen hittade jag en till med ungefär samma symptom - jag lyckas få en bild på den med.

Den har fått en vit fläck på huvudet och verkar slö. De har varit väldigt pigga och aktiva innan.

Balling kör jag med nu fast manuellt då - har inte råd med någon doseringspump ännu på ett tag.

Verkar som att korallerna har tagit lite fart i tillväxt sen jag började med matning och balling.

IMG_4500.jpg

Det ska skejpas om lite i karet och alla fraggar ska limmas på stenar - det börjar kännas lite trångt i karet.

Här är en bild på den sjuka räkan med.

IMG_4502.jpg

Om någon har nån teori är lyssnar jag uppmärksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till något proffs!

Jag tycker att det växer lite dåligt och någon av korallerna har tappat skinnet och ser allmänt bedrövlig ut.

Jag tror jag har bra värden i karet.

Ca 430

Mg 1320

Kh 9

Salt 1.025

No3 5

PO4 0.03

Temp 26,5

Bra cirkulation och gott om ljus.

4 actinic och 2 10 K daylight

Manuell balling som ska bli automatiserad när ekonomin tillåter.

Om ni har någon teori så är jag tacksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det såg väl ut som bra värden!

Vad är det för korall som tappat skinnet och ser bedrövlig ut? Jag hade en sarcophyton och en sinularia som "ömsade" lite då och då. Dagarna före och efter ser de inte kul ut, men får man bara lite flås på dem så att skräpet släpper så brukar de se fina ut efter 2-5 dagar igen. Har det blivit någon skillnad sen i förrgår?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy!

Jag förstår att det är svårt att ställa nån diagnos på korallen - tänkte mest bara om ni sett nåt som var helt galet.

Jag har beställt doseringspump nu :)

Det blev en Bubble Magus efter att ha provat en tjingtjong pump som var helt kass.

Passade även på att beställa en reaktor för biopellets - det verkar ju inte så komplicerat att köra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller biopellets så kolla in denna videon, jag ska fixa till min reaktor enligt denna modellen då den blir enklare att justera:

Del 1:

Del 2:

Mycket bra förklarat kring biopellets.

De där killarna är grymma säljare båda två - pratar inte skit om DIY.

De framhäver sin produkt istället. Inte konstigt om de lyckats bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tänkte höra med er kring lite problem som jag har med nitrat kontra fosfat förhållande.

Jag ligger för närvarande på 0,5ppm PO4 och 0 i nitrat.

Jag tillsätter ca 10ppm nitrat i början på veckan som mot slutet på veckan inte är mätbart.

Så har det varit sen jag startade burkan och jag har inte tänkt så mycket mer på det.

För att få ner fosfaten så har jag en strumpa med rowaphos i sumpen.

Jag har även börjat med Red Seas NOPO-x för att hjälpa ner fosfaten ytterligare.

Finns det någon som har en teori om varför mitt nitrat går ner så fort?

För jag har förstått att man kan inte få bort fosfat med kolkälla om det inte finns någon nitrat att tillgå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inne på rätt spår, nopox och pellets funkar endast om du har ett balanserat förhållande med nitrat&fosfat.

Detta är dock oftast inte fallet utan man hamnar i ett läge där man har ett underskott av nitrat som även kan hämma korallerna.

Nitrat är oftast väldigt enkelt o bottna med kolkälla, fosfaten är betydligt svårare så det du upplever är helt normalt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...