Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Det är dags för mitt första inlägg här!

Jag har snokat runt på SG ett bra tag nu utan att våga mig på ett saltkar -dels på grund av okunskap och dels p.g.a. priserna på alla "måsteprylar".

Efter att ha läst om allt och inget så börjar jag känna mig redo att försöka mig på lite saltstänk.

Jag kör 4st High Tech sötvattenskar sedan innan och har hållit på med akvarier så länga jag kan minnas.

Planeringen är enligt mig halva nöjet och jag har försökt att tänka på det mesta.

För att hålla en rimlig budget så blir det en del DIY och en del kreativa inköp från utlandet.

Burken kommer att stå på jobbet då jag har för trångt hemma för ett kar till. (Dessutom ligger ett veto inlagt mot fler kar.)

Det är dock trångt på jobbet med så jag har en väggsnutt på 60cm att bygga på.

Min tanke är ett ganska högt kar med måtten 560x460x360 (BxHxD)som står på en snygg möbel.

Belysning finns i form av två 70w MH med 16.000K lampor - det blir en sarg ovanför karet för att skärma av ljuset.

Jag kommer även att köra blåljus i form av 2x24w T5 - rampen blir en DIY lösning och tanken är att ramp + akvarie ska bli lika högt som bänken den står på.

Sumpen kommer att bli på ca 35L och kommer att rymma skummare, 9w UV, osmolator, doserpump för balling och nitrat/fosfatfilter.

Akvarie och sump kommer jag att bygga själv.

Jag har ritat upp akvariet och sumpen i mitt rit-program på jobbet.

img-908133549-0001.jpg

img-908133549-0002.jpg

Jag har ju några frågor såklart.

Ska jag satsa på två avrinningar och kan jag bara såga raster på båda rören i så fall och lägga ett galler på toppen?

Blir det för dåligt med en returpump på 1100L/h? PVC-rören kommer att vara 20mm och jag sätter kranar på alla rör.

Räcker cirkulationen till med 2 streamers på 3000L/h vardera? - returen kommer att splittas på två riktbara munstycken.

Hur många kilo LS bör jag skaffa?

Sen har jag säkert glömt något - men det hör väl till.

Bygget kommer igång så smått om någon vecka.

Väldigt tacksam för input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ska jag satsa på två avrinningar och kan jag bara såga raster på båda rören i så fall och lägga ett galler på toppen?

Jag skulle nog köra på ett rör ned med större mått och ett rör upp med mindre. Sen köra med http://www.dursostandpipes.com/ för att få tyst på det. Inget raster på dursoröret, bygg en högre avrinningskam mot eventuella djur som vill ner i sumpen.

Räcker cirkulationen till med 2 streamers på 3000L/h vardera? - returen kommer att splittas på två riktbara munstycken.

Det beror på vad du ska ha för koraller i burken, men jag skulle ta två pumpar med mindre tryck. Kanske 20 gånger karets volym i timmen om man har mjukoraller och några LPS.

Hur många kilo LS bör jag skaffa?

15-25 kilo kanske, beror ju på stenens "densitet", hur mycket sten som går ned i sumpen och hur mycket du vill ha i displayen. Köp mycket sten på en gång och kör in den istället för att köpa mer i efterhand.

De här på forumet med bättre koll får gärna rätta mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för synpunkterna. Smart idé med avrinningen - jag kör på en större avrinning med en durso istället.

Durson verkade ju enkel att fixa med.

Jag misstänker att mina streamers är lite högt specade, jag får kolla hur det blir helt enkelt.

Ändrat av Mr_Ewing
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ritat om med en avrinning istället - den blir 25mm istället för 2x20 som jag hade innan.

Durson var ju riktigt smart.

Jag har dragit iväg beställningar till utriket på skummare, osmos, osmolator, doserpump, refraktometer, tester, salt, streamers, rördelar, avrinningskam, UV och massor annat smått o gott.

Glasmästaren ska fixa glaset tills på fredag så då blir det limning av sump och akvarium.

Bänken är förberedd med eldragning och injusterad i våg.

Återkommer snart med lite bilder med.

Så här ser ritningen på akvariet ut just nu.

img-909142055-0001.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa durson, min uppfattning är att den är bra när man byggt fel från början och behöver göra skadebegränsning på ljudnivån.

Mitt förslag är ett hävertsystem med backuprör.

Din första ritning är rätt bra, det jag hade ändrat var att ha ett av rören lite kortare(5-10cm) och lagt till 2st 90 graders och haft de som primär-rör ner.

Vill du vara extra säker så dra till med 25mm på reservröret.

Sen en bra ventil på primäröret(längst ner) så reglerar/stryper man flödet ner så vattenivån i boxen nästan når reserven. Detta resulterar i att du inte har luft eller bubblor i rören som skapar ljud, kort sagt en hävert blir knäpptyst.

Detta är ett betydligt stabilare och enklare system än durson då du även har en backup ifall att nåt mot förmodan skulle blockera det primära röret.

Ta till hänsyn att ventiler är smalare än rördiametern dom är anpassade för, så en 25mm ventil har en kula med 20mm hål.

För att utnyttja rören på bästa sätt så bör man skaffa en större ventil och ett par reduceringsringar(finns där man köper PVC), detta är även relativt viktigt för dom som använder deltec HLP pumpar som är anpassade för vissa rördiametrar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2,5 W/L tycker jag låter mycket. jag hade 1,5 W/L i mitt kar med höjd 45cm. Det blev nästan för mycket bara det! Men den primära oron ligger nog i värmeutvecklingen. IOFS kan man bli av med en del genom att rikta en luftström över ytan, men det kommer göra att du får kompencera för det avdunstade vattnet ganska frekvent. En chiller kan bli ganska törstig elräkningsmässigt. Varför vill du ha så mycket ljus? Jag hade nog skippat ena MH'n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Gabriel, 2x70w kommer o generera massor med värme på ett så litet kar, i min erfarenhet så är metallerna bäst kring 250/400w utöver det skulle jag välja T5.

Jag skulle gå på bara T5, 4-6 rör beroende på vad som passar över och då med en hyfsat bra ramp o bra reflektorer.

När det kommer till durso o hävert så har jag faktiskt kört båda systemen och tro mig det finns inget som skulle få mig att återgå till ett durosystem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Niklas om att hävert system är nog det tystaste och enklaste du kan bygga.

Att tänka på med t5:or är kanske att 24w ramper oftast är 60cm breda och jag tycker det är snyggast om rampen är lika bred eller kortare än akvariet så man slipper överhäng.

Led-ramp kan vara värt att titta på som alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra input angående belysningen. Är det färgtempen på 70 wattarna som är trist?Maxspecten ser ju fin ut, men ligger utanför budgeten till en början. Jag kör på med 1 st 70w och 2x24w blåljus till att börja med - det kan väl inte skada?

Ska hålla ögonen öppna efter beggade ledramper?

Jag har snokat runt lite mer och jag kör på med hävertsystemet som jag ritade in från början.

Ändrat av Mr_Ewing
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1x70W och 2x24W actinic T5 tycker jag låter som en bra kombo! Själv tycker jag om att ha väldigt mycket blått i, men det är till stor del en smaksak. Sen får man så klart titta till vad man ska ha i karet åxå och vilken slags ljus invånarna kräver. Jag är mycket nöjd med ljuset jag fick ut av mina 70-wattare (jag körde 20.000K-lampor) i kombination med blåa T8 och fick bra tillväxt på det mesta! Ska du bygga hela rampen från grunden själv?

LED kan mycket väl vara ett bra alternativ annars! :) Finns många bra byggsatser idag och de verkar bli billigare och bättre. Har du någon/några i närheten som har nån liknande ljusuppsättning som den du funderar på, så är det en bra idé att be att få besöka den personen för att få komma på besök och se hur han/hon gjort och hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen kommer att bli hemmabyggd - det kommer egentligen bara vara en ram som döljer MH:n och rören.

Jag tänker att jag får minst bekymmer med värmen då. Jag återkommer med en ritning på detta.

Jag har hittat en ramp som jag tycker är grymt snygg och prisvärd: http://www.iquaticsonline.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=179&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=53

Den enda 50cm T5 ramp som jag hittat(finns både med 4 och 6 rör) - problemet är bara att de inte skickar till Svedala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

iQuatics har jag bra erfarenheter av! De packade det jag beställde (en ensam lampa) med löjligt mycket stötdämpning och skydd.

Höjden är ju inte extrem på ditt kar, så 4 rör borde räcka gott... Antar att du skippar idén med MH och LED i så fall... Jag gissade först att du var ute efter glittereffekten som man får av MH. T5 är ändå beprövat och du bör säkert få bra effekt av den armatur du länkat till. Det är bra att det är dubbla kablar ut så du kan variera intensiteten lite över dagen, men det skulle åxå kunna vara ett argument för att välja den större armaturen. Då kan du variera färg och ljusstyrka över dagen, och du behöver inte köra med alla igång mer än kanske ett par timmar mitt på dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kommer bli meckigt att få ihop alla sladdar i skåpet under med ballast och glomat.

Så en 6 rörs kanske inte är så dumt ändå?

Glittereffekten är ju ett stort plus, men inte så stort att jag väljer bort en "clean" look.

En MH +T5 ramp hade ju varit gött men då blir det tredubbla priset med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...