Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Ja nu hände det lite grejor iaf.

Glasmästaren hade fixat mina rutor sa han och jag satt igång och börja limma, men sidorna var fortfarande 2mm för höga.

Eftersom jag redan hade börjat så orkade jag inte avbryta, de ska få sina fiskar varma imorgon.

Stora karet är färdiglimmat och det återstår att limma dit avrinningsboxen som blir i blå plexi.

Ska försöka mig på att böja den lite snyggt med värmepistolen.

Eventuellt har jag lite LS på g i mitten på nästa vecka så då måste karet vara redo.

Bilder kommer imorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Går det inte att göra en överriningsbox i plast då? För det borde ju funka med silikonet.

Nej det funkar inte, det släpper förr eller senare då materialen inte är kompatibla.

Acrifix 116 eller Weldon-16 är bra lim för en DIY box, annars så utmanar man bara ödet...

Fixa bara lämpliga glasskivor så blir de bra och om du vill dölja boxen så lägger du plexit på utsidan av boxen eller så väntar du på att kalkalgerna växer över den.

Annars så kan du täcka bakgrunden med BTN-slimline, verkar populärt hos dom med mindre burkar som RSM.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har sumpen kommit på plats och osmolatorn är inkopplad och testad.

Känns som det börjar flyta på fint nu.

Glasmästaren gick med på att skära till en avrinningsbox gratis på grund av strulet med sidorutorna.

Så huvudkaret kommer bli färdigt nu i helgen.

Det kommer bli rätt trångt i skåpet med all teknik - är det någon nackdel med att köra med täckglas på sumpen?

Temperaturen här på jobbet ligger stabilt runt 21 grader sommar som vinter.

DSC00626-1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att bli stående bänkskivor utanför möbeln som bär dess vikt det kommer se ut så här:

bild.jpg

Dessutom är skåpet skruvat i väggen så det ska inte bli några bekymmer.

Det är målat och tätat invändigt med våtrumsfärg för att stå emot lite blask och stänk med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det kommit en bit till.

Möbeln är monterad som den ska.

Akvariet är på plats och alla rör är dragna.

Allt är inkopplat utom belysningen vilken kommer att kopplas in imorgon med lite försiktig belysningstid 2-3 timmar.

Ett litet missöde med en genomföring ledde till paniktömning av bruken då jag inte hade dragit åt genomföringen ordentligt.

IMG_1336.jpg

IMG_1337.jpg

IMG_1338.jpg

IMG_1339.jpg

Allt ser ut att flyta fint och jag har justerat in flödet så att det blev tystare än jag vågat hoppas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps är att rörena skall gå under vattenytan då får man ner ljudet ännu mer och slipper stänk o saltkryp.

Sen skulle jag rekomendera att byta ut den gröna slangen mot silikonslang, den vanliga sorten stelnar relativt snabbt i saltvatten och det har hänt att den lossat som resultat.

Ser lovande ut, jag antar att macroalgerna är till för att absorbera fosfater etc i början eller skall du ha dom som en del av inredningen?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite slang på rören sen och trädgårdslangen är bara temporär.

Det blir macroodling i sumpen som näringsexport.

Jag har långt framskridna planer på en ATS, men jag kommer börja så här.

Nu ska jag läsa på kring fiskar som kan passa i karet med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är det mesta tekniska runt omkring fixat - lite vajer att klippa av och lite sladd att gömma i skåpet bara.

Nu börjas det med lite scaping och shopping av lite innehåll med.

DSC00650.jpg

Bara blåljuset ska vara tänt så här dags. Har tänkt köra 2 tim blåljus morgon - kväll och 4-5 timmar med alla rör tända.

Blev för övrigt en 6 rörs ramp istället.

DSC00653.jpg

Är väldigt nöjd med möbeln - det blev väldigt stilrent.

DSC00654.jpg

DSC00651.jpg

Notera min första fragg - en sarcopython av någon slag har jag fått höra och den verkar leva trots en mörk tillvaro de senaste veckorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sitter ca 5cm ovanför i nuläget.

Det sitter dock ett stänkskydd för rören så det skulle nog inte vara några större bekymmer att låta den vila på kanten.

Jag tycket det är lite störande att behöva justera in rampen i våg varje gång man hållt på och fixat i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...