Gå till innehåll

Inga polyper på sps


turboadde

Rekommenderade inlägg

Sen jag har fått ganska låga näringsvärden i mitt akvarium så har jag märkt att många av mina sps inte har polyperna ute, tex acropora millepora. Det ser lite tråkigt ut då det känns som mmilleporerna e snyggast med lite längre polyper.

Är det vanligt när man får ganska låga näringsvärden?

Är det något man kan åtgärda utan allt för många preparat i så fall?

Eller är det något som saknas i karet?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Tillsätter du något i dagsläget? hela poängen med att ligga på nära på noll nitrat/fosfat är ju att svälta korallerna så de tar upp allt man doserar.

Själv doserar jag Sponge Power, Stylo Pocci glow and Amino Syror från KZ och har bra polyp expantion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag doserar inget om man inte räknar med balling light.

Vill hålla det så enkelt som möjligt då jag tycker för mycket olika preparat kan bli dålig soppa hehe. Vilket kan sluta i krash eller massa ful alger.

Vill helst inte bli beroende av alla dom "blå dropparna"

Men som sagt vill ha mer polyper ute så alla tips e välkomna.

Men då antar jag från ditt svar att det brukar vara sämre med polyper vid låga värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

tyvärr är det så jag har upplevt det :(... Du kan ju börja med någon av de ganska allmäna blåa flaskorna, typ Phols Extra eller, Spongepower är en till bra. Innehåller lite allt möjligt bra och inget som måste doseras på ett regelbundet schema.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har en Holacanthus ciliaris som kan noppa ibland. Men jag har haft så här långt innan den kom i så tror inte det är någon fisk som gör det. Dom som va i innan var bara clowner, bangaaier och squampinius och en sixline.

Milleporerna har lite polyper ute men det är mer som tunna trådar. Har haft dom så här ganska länge nu och dom växer och mår bra ändå. Men det ser ju lite snyggare ut med polyperna mer synliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara för lågt flöde jusst på millie poran.Angående cilliarisen (sjukt vacker fisk :) ) om den noppar ofta så kan det bli så att korallen reagerar sådär men misstänker att det är rätt sällan den gör det för om det är något som irreterar korallen så brukar det bli så.

Annars skulle jag vara inne på lite samma spår som Reuben, skulle starkt rekomendera dig att börja köra aminosyror t.ex ultra min S.. tror att korallerna i ditt kar hade reagerat väldigt positivt på detta särskilt med polyp expansion samt färg,det är inte tusen flasker till utan en ;) tror inte du kommer att bli missnöjd. Om du kör t.ex ultra min S är det lätt att få brunalger vid överdosering så börja försiktigt för då är det lätt att hitta balansen till hur mycket du kan dosera.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra min s osv är de nått man kan blanda ut i ballingvätskorna? Tänkte att de blir ju lite smidigare om det åker ut samtidigt.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag doserar inget om man inte räknar med balling light.

Vill hålla det så enkelt som möjligt då jag tycker för mycket olika preparat kan bli dålig soppa hehe. Vilket kan sluta i krash eller massa ful alger.

Vill helst inte bli beroende av alla dom "blå dropparna"

Men som sagt vill ha mer polyper ute så alla tips e välkomna.

Men då antar jag från ditt svar att det brukar vara sämre med polyper vid låga värden?

Du kan testa med att tilsätta spårelement också. Men då får du en kombilösning av olika ämnen precis som Ultra-min är en kombination av massa olika ämnen.

Kz har separerat de olika vätskorna lite mer än andra fabrikanter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är skillnad mellan dagexpansionen och nattexpansionen så tror jag kejsaren är åtminstone del-skyldig. Men det skadar absolut inte att testa med någon tillsats..

Mja, de flesta korallerna går ju över från att absorbera ljus till att ta näring via polyper så det skulle jag säga är vanligt beteende. Mina LPSer har endast ute polyper på nätterna eller när jag matar. Antar att SPSer är samma om de inte är ute på dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, de flesta korallerna går ju över från att absorbera ljus till att ta näring via polyper så det skulle jag säga är vanligt beteende. Mina LPSer har endast ute polyper på nätterna eller när jag matar. Antar att SPSer är samma om de inte är ute på dagarna.

Så har nog jag också uppfattat det hela. Det är väl framförallt nattetid som dom verkliga reven översvämmas av plankton å annat smått, eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är skillnad mellan dagexpansionen och nattexpansionen så tror jag kejsaren är åtminstone del-skyldig.

Tja oftast är den enklaste förklaringen den man ska satsa pengarna på och inte söka alltför krångliga slutsatser! Stora kejsare har nästan alltid den effekten på SPS...

Så jag håller med Hans, fast man kan ju alltid prova tillsatser också som föreslaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...