Gå till innehåll

RSM130 - SPS-LPS nanorev


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur blev det med planerna ang sump osv?

Jodå, planerna finns men har inte ork och lust att ta tag i det just nu.

Dessutom vill skattmasen ha en betydande hög med tusenlappar av mig senast nästa måndag, vilket också gör att planerna på sumpbygge är just bara planer för tillfället.. -poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, där har man inte mycket att säga till om. Men beslutet är överklagat så vi får se vad som händer.

Jag ligger hemma och är febrig idag och när tristessen tog överhand pillade jag lite med karet. Har justerat värden och tillsatt spårämnen samt matat alla skivor, knappar och LPS'er.

Mina Rhodactis har fått rätt häftigt med mat senaste tiden och jag tycker att det ser ut som om det kan bli en delning på lila/neongrön Rhodactis Rhodostoma om ett tag. Den har börjat anta en avlång form vilket jag tolkar som att den vill bli två. En av skivorna i karet, som jag hela tiden har trott är en discosoma, börjar mer och mer likna en roströd/grön Rhodactis Inchoata. Den har blivit ganska stor, uppåt 8-10 cm över disken när den blåser upp sig som mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade en D80 på rep för någon månad sedan där det stod err i displayen, man hörde på kameran när man försökte ta en bild att den inte öppnade som den skulle. Tror det kostade ca 1800:- för att få det lagat den gången, inte alls säkert att du har samma problem dock....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acanthastrea-fraggen jag köpte av Laggeman har börjat ta sig. Den har surat lite när den låg i sanden men när jag limmade upp den på en sten och höjde KH en aning vaknade den till.

Är det någon som kan avgöra om skivan i bild 2 & 3 är en Discosoma eller Rhodactis Inchoata? Den är ca 8-10 cm över disken fullt uppblåst.

Slutligen några bilder på en del av zoa-samlingen.

post-5300-14468923766744_thumb.jpg

post-5300-14468923765637_thumb.jpg

post-5300-14468923765829_thumb.jpg

post-5300-14468923766021_thumb.jpg

post-5300-144689237662_thumb.jpg

post-5300-14468923766385_thumb.jpg

post-5300-14468923766558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte också en acan fragg av Laggeman men min har inte alls så stora vita/ljusa ränder. min är nästan helt röd med tunna vita streck. vad kan det bero på?

skivan tycker jag är ganska lik denna: http://se.reeflex.net/tiere/1357_Discosoma_rhodostoma.htm om man tittar på "tentaklerna" och mönstret.

Det kan bero på olika vattenvärden och ljus. Jag brallar på rätt rejält med ljus för ett så pass litet kar och det kan vara en faktor, att den har vant sig vid det myckna ljuset.

Nej, inte Discosoma Rhodostoma, den är alldeles för stor för att vara en Discosoma tycker jag.. jag är nästan säker på Rhodactis Inchoata.

Läckert Mats! Så ska den ju se ut!

Grejt Lagge! :smiley20:

En klar topp tre i karet..

Ser bra ut Mats.. Men zoantus samlingen måste vara bra mycket större ?

Tack Manne!

Jo, jag har femton olika zoanthus-morpher i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom fru V. Puellaris genom sitt ständiga bobyggande har bestämt sig för att omintetgöra mina planer på att hålla en tunn sandbädd har dagens sjuknöje bestått av att fylla på några kilo fin korallsand i karet. Nästa projekt blir att koppla in Grotech-pumparna. Har köpt några 1L plastburkar med lock till Ballinglösningarna, får se om jag pallar hålla på med så små kärl.

Beställde en Harlequinräka av Kenta på ZG i helgen. Är så innerligt trött på de där små blå sjöstjärnorna som äter upp alla lila/rosa kalkalger.

Hittade en stor koloni med Red People Eater Zoanthus häromdagen.. ursnygga knappar! Kolonin var i största laget för att kunna placeras i karet så jag har fraggat ned den. Om någon är intresserad av fraggar är det bara att skicka ett PM.

Det finns även lite planer på att fragga ned min lila/neongröna Favites så att jag kan limma upp korallen i revet, den är lite för stor nu, PM'a om intresse finns.

Glömde.. jag råkade stryka min hand emot en av de större Zoanthuskolonierna (Lunar Eclipse) när jag fyllde på sand, det rörde sig om max en halv sekunds beröring. Fick omedelbart en brännande varm känsla i fingrarna och gick därför direkt och sköljde handen i varmt vatten. Fem minuter senare kom yrseln och den sitter fortfarande i, ca 2 timmar efter händelsen.. inte bra det där. :smiley22:

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...