Gå till innehåll

RSM130 - SPS-LPS nanorev


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Tack Fredrik.

Vilken historia det här med mina Vortech MP10'or, man börjar nästan undra om det är Dolda Kameran som är i farten..

Jag tar det från början:

Jag satte in en bytesannons här på guiden, jag ville byta mina två Tunze 6055 + 7096 mot två Vortech MP10wES. Jag fick svar av en nyregistrerad användare som ville byta till sig en av mina Tunze mot en nästan helt ny MP10wES. Det kändes väl sådär att skicka iväg min pump till någon helt utan användarhistoria så jag var lite avvaktande. Det hela slutade med att han skickade ner sin pump till mig och jag skickade min i retur till honom när jag hade hämtat ut Vortechen, allt frid och fröjd.

Min andra Tunze såldes en månad senare och jag investerade de pengarna i en ny Vortech MP10wES från Drakfisken i Växjö. Efter telefonkontroll fick jag bekräftat att Hans hade den hemma och kunde skicka dagen efter. Kanon, jag tryckte på köpknappen och betalade. Som utlovat kom pumpen två dagar senare, jag packade upp och tittade på den nya leksaken. Medan jag stod där och fingrade på grejerna upptäckte jag att det stod MP10ES på kartongen.. men vaffan..?. Ringde Hans och mycket riktigt, i ett stressat ögonblick hade han tagit fel pump och skickat till mig.. Packade ner MP10ES och lade den i skamvrån på jobbet. Hans skickade ner rätt pump som kom dagen efter. Allt frid och fröjd ända tills jag kom hem och kopplade in den nya MP10wES. När jag stoppade i sladden såg jag att "w" lyste blått på den nya, konstigt det har aldrig den gamla gjort. Jag tänkte att LED'en kanske var kass och började programmera, men inte gick det inte. Öppnade den gamla pumpens kontroller och såg att RF-modulen saknades.. det började brinna lite smått i skallen, jag hade helt enkelt blivit grundblåst när jag bytte till mig den begagnade pumpen. Den kom i en kartong det står MP10wES på, men innehållet var något helt annat. Pumpen har tydligen valsat runt på guiden med minst två kända tidigare ägare. Det skulle vara kul att veta vem som har stoppat en MP10ES i en kartong till en MP10wES, och sedan sålt hela baletten som en MP10wES..

Arg som ett bi började jag leta efter en ny kontroller och hittade en hos Bioted i Kungsbacka, den fanns till och med i lager. Då var det fredag kväll, jag tryckte på köpknappen och betalade. I måndags fick jag besked att den var skickad och fick ett spårningsnummer från Posten. Leveranssättet var Postens tjänst MyPack som garanterar leverans nästa arbetsdag. Leveransort Helsingborg, på min arbetsplats. Mellan Kungsbacka och Helsingborg är det ca 17-18 mil = 90 minuters bilfärd.

Pumpen hämtades av Posten i Kungsbacka i måndags eftermiddag, sorterades på Postens terminal i Örebro(!) i går natt. Vad i hela fridens namn gör den i Örebro undrade jag då?? Den gångna natten sorterades den på Postens terminal i Malmö, den har alltså passerat Helsingborg och åkt ytterligare åtta mil söderut. Idag har den åter transporterats upp till Helsingborg och jag kunde hämta ut den på väg hem från jobb.

Jag kom hem i kväll, åt middag och sedan in till akvariet för att äntligen koppla in allt och få det trådlösa att fungera. Vad hände då? Gick ej att ansluta strömförsörjningen fråm MP10 rtill den nya kontrollern. Anslutningen var annorlunda. På kontrollern står det MP40wES. Jag tänkte att det ska välfunka ändå, det står ju såhär på Bioteds hemsida, Citat: Med EcoSmart uppgraderingen, kan du förvandla din MP10 till en MP10w ES. Förvandla din MP20 till en MP40wES. Or förvandla din MP40w till en MP40wES. Nu var härdsmältan nära skall jag säga... jag gick ett varv och lugnade ner mig lite, tänkte till... RF-modulen.?.?. går den att ta loss.?.?. Jodå, den satt med stickanslutning. Petade loss RF-modulen från MP40wES kontrollern och installerade den på mitt MP10ES kontrollerkort.. stoppade i sladden, voilá, det funkar!!

Nu är allt installerat, programmerat och snurrar på fint i karet. Näringsexporten är helt fantastisk när pumparna jobbar i Anti Sync Reefcrest mode.

Gubben är nöjd, hoppas bara oturen är över för den här gången.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så det är därför du har en kontroller ute på annons. :)

Skönt att det löst sig för dig iaf!

Ja, det är skönt. Vad som är tråkigt är att det finns tre av mig kända forumanvändare som har ägt min pump innan jag fick den, någon av dem är oärlig jag vet bara inte vem av dem. Två av dem är kända profiler på forumet dessutom. Jag har lite svårt att tro att killen jag bytte med är den som har lurats, han skickade ju faktiskt ner den till mig utan att vare sig ha fått betalt eller bytesvara i retur innan jag hade chans att kolla Vortechen.. jag var okunnig om funktionen annars hade den gått i retur till säljaren. Strunt samma, jag är mer vaksam framöver. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Björn!

Ja, scootern mår kanonfint och är verkligen en rolig fisk att ha i karet.

Kul att höra ifrån dig igen, det var ett tag sedan. Ska bli kul att se ditt nano när du drar igång det. Hojta till om du vill ha lite fraggar, kan säkert klippa lite både här och där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är en av dom där Mats som lägger in en massa bilder i forumet,,,ja gillar det.

jag tycker att det är betydligt roligare att läsa sådan här trådar som din. Det är liksom mera liv i en sådan tråd.

Tack Larry, de värmer.

En tråd om ett akvarium utan en massa bilder är ju hur tråkig som helst. Sen är det ju upp till var och en som har en tråd om man vill hålla den vid liv eller inte. Många gånger blir det långa monologer med information om vad man har gjort och inte gjort och det kan kanske bli lite träigt. Men, sen helt plötsligt skriver man något som folk vill prata om och då blommar det upp igen. Bara att tjôta på...

Den här tråden har sedan starten den 24/9-11:

  • Svar: 159
  • Visningar: 4 106

Många tittar men långt ifrån alla kommenterar, kul ändå att den väcker nyfikenhet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Granna kar som era är alltid kul att följa, men jag håller med dig Laggeman. Ibland kan man inte tillföra något, men jag känner att det finns en stor gemenskap här på forumet. Det gör att det spelar mindre roll om man får kommentarer eller ej.

Så tjöta du på Mats:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant Jimmy.. men svårt när man har skrivklåda.. ;)

Funderar lite på att sätta en sump i skåpet. Anthias är ju drömfisken att ha i karet jag och gissar att Tunze 9002'an kan få det lite kämpigt om man matar på rejält.

Jag har letat runt på nätet och har hittat den här överrinningsboxen och undrar om någon har sett den monterad i ett RSM? Det står ett tomt 54 liters helglasakvarium i garaget som skulle kunna bli bra som sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställ hem en box! Mats

Du blir den första skulle jag gissa som shoppar loss en RSM box.

Bästa tipset sen , gör en egen sump där du täcker iprincip hela botten i skåpet o smacka dit en skummare därnere istället

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställ hem en box! Mats

Du blir den första skulle jag gissa som shoppar loss en RSM box.

Bästa tipset sen , gör en egen sump där du täcker iprincip hela botten i skåpet o smacka dit en skummare därnere istället

Att få ner en större skummare i sumpen under karet är den enda anledningen till byggplanerna.

Jag har tre helglas 54L i garaget, tanken är att använda dessa som donatorer för att kunna bygga en så stor sump som möjligt i kabinettet. Har lite idéer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att alla rör och kopplingar troligtvis är i tum storlekar. Försök få med adaptrar till mm om köper.

Jo, tanken har slagit mig men han drar ned vattnet till med vinylslangar så traditionell rördragning behövs förmodligen inte. Skulle det behövas har jag kontakter i USA som kan hjälpa mig med tumgrejer.. man jobbar inte för Harley-Davidson för ingenting. ;)

Allt som behövs till bygget finns att köpa av tillverkaren. Bör väl hamna på runt 2000-2500:- för ett seriöst bygge exklusive sump och skummare.

Priced as Follows:

RSM Nano $119.00

RSM Wedge $119.00

Lifereef Silencer $19.00

You might also want to order the following:

Modified Cover $ 25.00

(specify color)

3/4" vinyl tubing $1.25/ft

5/8" vinyl tubing $ .95/ft

Return J-tube $9.00

Mag7 pump $83.00

3/4" ball valve/barb $5.00

Spare Siphon $11.00

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laborerat lite med Vortecharna idag. Det pulserande vinandet när man kör dem i Short Pulse Mode är inget man skulle vilja ha i sovrummet..

Absolut inte.. Verkligen det "sämsta" modet för sovrummet.. Men testa o kör över till nightmode så tror jag att även det modet blir någerlunda ok.. Över natten då..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte.. Verkligen det "sämsta" modet för sovrummet.. Men testa o kör över till nightmode så tror jag att även det modet blir någerlunda ok.. Över natten då..

Jag har inte karet i sovrummet, det står i vardagsrummet så det är inget jag behöver tänka på.

Vad gäller short pulse är jag rädd för döda punkter bland stenen pga dålig cirkulation. Jag fick ju cyano i hörnkaret när jag körde pulse mode med Tunzepumparna i det. Reefcrest verkar vara bästa programmet för ett litet kar som RSM130.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att på något sätt kombinera sump och behållare för Ballingvätskor så jag slipper ha dunkar utanför kabinettet. Det blir till att klura på en vettig design som utnyttjar hela kabinettet och samtidigt göra alltihop lättjobbat. Idén just nu är att bygga sumpen i två "våningar" med fyra behållare á ca 2-3 liter för Balling på andra plan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...