Gå till innehåll

RSM130 - SPS-LPS nanorev


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gjorde en mätning med anledning av frågan, Salifert.

0,0 Fosfat.

0,1 Nitrat.

Är mycket noggrann med att tina och skölja av allt frysfoder i färskvatten innan matning.

0,1 ppm nitrat? mår dina LPS:er bra av det? andra på guiden säger att ca 3 ppm nitrat är bra och att under det gillar inte LPS:er.

uppenbarligen mår dina bra, vill bara kolla så att du skrev rätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilka fina färger du har i ditt kar.

Tack Johan. :)

0,1 ppm nitrat? mår dina LPS:er bra av det? andra på guiden säger att ca 3 ppm nitrat är bra och att under det gillar inte LPS:er.

uppenbarligen mår dina bra, vill bara kolla så att du skrev rätt :)

Jag har skrivit rätt, ja. Värdet är mätt med Salifert så det är väl sådär lagom tillförlitligt. Nitrat finns i vattnet, det är uppenbart men koncentrationen är osäker. Nitrit finns ej. Jag kollar normalt aldrig halten av nitrat, iaf inte sålänge allt ser bra ut. Vad jag har lagt märke till är att samtliga LPS'er i mitt kar mår allra bäst om alkaliniteten ligger någonstans mellan 10-12 dKH. Går värdet under 10 börjar vissa att sura, framförallt Trachyphyllian. Trachyphyllian har förresten fått nytt liv idag när den fick en djupare sandbädd att ligga i, den ser riktigt fin ut just nu.

Vad som sägs på forum och vad som är verklighet är tyvärr ofta två skilda saker. Det som funkar i mitt kar kanske inte funkar i ditt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förökning i karet.. har hittat flera kluster av snäckrom på glaset senaste tiden och har undrat vem som är skyldig.

Fick svaret häromdagen när jag hittade en Nasarius i äggläggningstagen. Nu har jag ett femtiotal småsnäckor i karet men de ser mer ut som miniturbos, och käkar dessutom alger på glaset vilket Nasarius aldrig gör. Man kan ju alltid hoppas att de är små turbosnäckor, det går ju alltid att sälja. :)

post-5300-14468923852212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer ju inte så mycket i karet.. allt bara tuffar på.

Idag skulle jag hämta Harlequinräkan jag hade beställt på ZG, men det blev inget med det.. den fanns inte med i sändningen. :(

Det blev det iaf några nya fiskar, två Nemateleotris Magnifica (eldgoby) och en Aspidontus Taeniatus (putsarfisk).

En ny spann Red Sea Coral Plus blev det också, så nu blir det ett välbehövligt vattenbyte i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...