Gå till innehåll

RSM130 - SPS-LPS nanorev


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Öppnade huven och såg att anslutningskabeln gjorde en elak böj precis uppe vid anslutningen i rampen. Jag gissar att det glappade där. Klippte ett hål i huven så att kabeln går rätt ut genom bakstycket istället. Passade samtidigt på att ta bort det transparenta locket från Max'en. Nu fladdrar inte tempen i displayen, blåljus ligger på 34 grader efter tjugo minuters drift vilket är normalt. Tack för tipset Manne, håller tummarna för att det var så enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar fungera bra nu efter senaste modden.

Max'en ser ut att klara kylningen bra utan extra fläktar nu när locket är av. Temperaturen ligger prick 2 grader över vad den gjorde när Max'arna låg över hörnkaret.

52 grader stabilt när alla tre grupperna går (5 timmar).

43 grader när två grupper går (3W chippen).

37 grader bara blå grupp tänd.

Rumstemperatur ca 24 grader.

Vattentemperatur 26.5 eftermiddag/kväll - 25.8 natt/förmiddag.

Med originalbelysningen låg vattentempen på 28.2 - 28.3 på kvällarna vilket är lite i högsta laget.

Det är riktigt bra dag i belysningen när den matar på 160W men samtliga koraller och anemoner ser ut att trivas. Det ska bli kul att se tillväxten efter en månads tid.

Funderar på att köpa tre-fyra Pseudanthias Dispar men det får vänta ett tag tills karet är helt i balans.

Bild på nya scapen, jag är väl inte helt nöjd men nu får det vila ett tag medan jag funderar på förändringar. Färgerna i bilden är exakta, två grupper är tända.

post-5300-14468923208962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maxspecten har inte varit över 52 grader sedan senaste huvmodden. Skönt att slippa sätta i fler fläktar. Jag har provat att elda som f-n i kaminen för att simulera en varm sommardag men ingen temeraturökning på Max'en. Det bådar gott inför nästa sommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt tuffar på, koraller och fiskar verkar trivas.

Tycker dock att vattenrörelsen från en enkel Vortech inte är optimal. Ytterligare en Vortech MP10Wes kommer i veckan så vi kan skapa lite trevliga virvlar i karet.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kväll var jag hos Jimmy Laggeman och hämtade lite nya snygga knappar till samlingen plus en riktigt fin Ricordea Yuma. Knapparna limmades upp på bakgrunden och ha redan slagit ut i blåljuset. Zoanthus-samlingen börjar bli rätt trevlig nu, allt som allt finns det nu tio olika morpher i karet. De som kom i karet igår var Halloween, Jack Frost, Parrot Eyes och Purple Eyes. Om två veckor ska jag hämta hem ytterligare fyra nya zoanthus-morpher från Tommy Norberg, Lunar Eclipse, Radioactive Dragon Eyes, Red People Eater och en okänd 4-färgad.. jag har en plan med karet. :)

Min nya Vortech MP10wES ska hämtas på "DHL Servicepoint" idag så det står lite programmering av Vortech'ar på schemat senare i kväll.

post-5300-14468923329817_thumb.jpg

post-5300-14468923329627_thumb.jpg

post-5300-14468923329992_thumb.jpg

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte fan blev det programmerat några Vortech i kväll... det visar sig att den begagnade Vortech MP10wES jag bytte till mig genom en annons här på saltvattensguiden för en månad sedan inte är något annat än en simpel MP10ES.. på lådan den kom i står det mycket riktigt MP10wES. Inte visste jag att "W" på kontrollern skulle lysa blått hela tiden om det var en MP10wES.. mitt "W" har inte lyst alls sedan jag fick den. Jag vet inte om säljaren (v-ås) var medveten om det när han föreslog byte och skickade, jag hoppas iaf inte det... då har han ett problem.. jag är hans problem.. :(

Skit samma, jag har beställt en "MP10wES upgrade controller" från Bioted i kväll. Fanns på lager så den dyker väl upp i början av veckan.

Är det någon som kan säga vad sista bilden är för något, det gröna.. det har börjat växa från levande stenen sedan ett par veckor tillbaka. Kan det vara någon form av macro-alg?

post-5300-14468923337995_thumb.jpg

post-5300-14468923336827_thumb.jpg

post-5300-14468923337036_thumb.jpg

post-5300-14468923337219_thumb.jpg

post-5300-14468923337438_thumb.jpg

post-5300-14468923337613_thumb.jpg

post-5300-14468923337817_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer , en macro alg.. Haft den innan , den dog ut för mig :).

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så bra, då får den vara kvar. :)

Lösningen med dubbla Vortech är helt suverän. Riktigt fin vattenrörelse, och ännu bättre tror jag det blir när jag kan köra trådlös anti sync.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...