Gå till innehåll

Tenecor? akrylakvarium


SeaDweller

Rekommenderade inlägg

Akvarie akrylen är nog litet hårdare och det finns renoveringssatser som till och med skall kunna ta bort repor utan att tappa ur vattnet. Undrar om det verkligen fungerar. I mitt Nano får jag en del kalkalger på framrutan.

Där har jag en litet udda metod att ta bort dem. Jag gnuggar litet med magnetalgskrapan på dem och nästa dag så ramlar de av direkt nästan som om det räcker med att algskrapan bara kommer nära!

Rowa har kommit ut med ett preparat man kan belägga insidan på rutor med som skall hålla kalkalgerna borta i upp till tre år!

Men man måste tömma akvariet, torka, lägga på medel och torka igen innan man fyller på nytt vatten. 3-400 kronor om jag kommer i håg rätt.

Var kan man få tag i det lite snabbt?

Startar ju till helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Bara en liten inflikning här i akrylakvarie debatten. Är det någon som ringt och frågat ett svenskt företag som håller på med akryl om inte de kan bygga ett akvarium. Jag gjorde för några år sedan ett besök på Kronplast (Stockholm, Arninge) och efter att ha sett alla saker de pysslar med så skulle jag bli väldigt förvånad om de inte kunde bygga ett akvarium. Bara man ger dom en ritning som är väl genomtänkt så borde det väll inte strula. Då slipper man tex hela transportproblemet. Kanske något att kolla upp för den intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp o det finns även Akriform som verkar bygga det mesta i plexiväg, jag var där o gick runt i "fabriken" och det fanns stora ugnar o annat för att bocka/böja mm och dom tillverkar på uppdrag.

Undra vad de tar för ett runt ca 700 liters akvarium med måtten 100x100

Vet att Scuran tar ca 20000 för ett inkl ställning och borrad botten med ytavrinning. Tycker att det är snyggt med ett kar som man kan gå runt men gör sig plats här hemma förstunden. Fördelen med plexi är ju även att man ej får brytningen mot grönt som med vanligt akvarieglas och att man kan borra högt och lågt i botten/sidan/baksidan för att ha så mycket PVC rör etc utanför :skrattar:

Vore kul att se ett live och verkligen få själv syn på om det blir ett fisheye seende på det hela.oneeye.jpg

Alla fiskar blir konstiga former på och mig så upplever dom som värsta fetknoppen eller rundre form

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...