Gå till innehåll

Termometrar...


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ett litet problem. Jag har testatfyra termometrar;två elektroniska utetermometrar ochtvå "vanliga" akvarietermometrar. Problemet är att två st visar 28 (en elektronisk och en vanlig) och de andratvå 30 grader... Blir jäkligt svårt att bedöma vilka somvisar rätt med andra ord smiley5.gif.

Vet ni någon produkt som är pålitlig? Vad jag förstår så kan en felmarginal på 2 grader ha stor effekt i saltvatten, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och flera andra ( på ciklid.se) har upptäkt en "lustig" sak när det gäller digitala termometrar. De billiga (biltema, claes olsson) slutar att fungera efter ett par år. De visar för hög temperatur. Min egen visade häromdagen 70c.. När jag tog ur den ur karet så sjönk temperaturen till 67c.. En annan kille började sänka temperaturen med iskallt vatten till hans malawi kar Var nere på 14c innan han upptäkte sitt misstag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om termometern visar 30 grader och det isjälva verket är 32 grader i karet en varm sommardag kan det gå riktigt illa. Om det är 26 grader i karet och termometern visar 28 är det ingen somhelst fara. Vet man bara om hur mycket fel den visar så är det ok att använda en billig variant, fast man får ju vara berädd på att den kanske ändrar sig med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visserligen är det ingen garanti för att termometern visar rätt på andra temperaturer, men du kan t.ex. kontrollera hur mycket termometern visar om du lägger avkännaren ivatten från smältande is. En rättvisande termometer ska då visa ca 0,0 grader celcius under någorlunda normala tryckförhållanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inne termometergivaren brukar inte ändra sig hos mig. Jag kollar dem genom att lägga dem mitt på ett bord och nästa dag slå om från inne till utetemperatur. Stämmer de något så när är den OK. Jag har väl sabbat ungefär 10 termometrar genom åren. Nu har jagi kylen, frysen, matkällaren och sovrummet med utegivaren kass. Några fungerade inte från början som t. ex cl o:s snygga dyra lyxvariant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...