GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

SÄ dÀr!

DÄ var det dags att vÄga sÀtta upp lite bilder!

Karet Àr pÄ 390l (120x50x65)och sumpen 94l (60x35x45)

1 x MH 250W, 10.000K

2 x T5 54W, 1 x Arcadia Marine Blue och 1 x Narva Blue

1 x Tunze 3130/3

1 x Eheim 1046 (300l/h) kopplad till 10W UV-c

Ytavrinning med Stand-pipe (40mm) och tvÄ uppsÀttning av returrör pÄ 20mm, var och en med tvÄ utlopp.

Ville egentligen vÀnta ytterligare för att fÄ lite mer grejer i karet, men utvÀndigt sÄ rÀcker det.

De hÀr första bilderna hÀrstammar frÄn "pre-digitalkamera-tiden" och sÄ hÀr bra bilder tar min SonyEricsson Z600.

Efter betsning och lackering och ihopsatt sÄ sÄg den bÀttre ut.

De hÀr dörrarna var det svÄraste delen att fÄ in. Kruxet var att fÄ gÄngjÀrn som klarade av att fÀllas ihop och var tillrÀcklig lÄng. Fick mixtra med fÀsten nÄgot innan jag fick ihop det.

Mitt-pelaren kunde jag gÀrna skippat, eftersom den var begrÀnsningen pÄ hur stor sump jag kunde ha. jag ville helst ha ett lÀngre kar som sump men svÀngrummet satte stopp för allt som var större Àn 60x35x45. Var lite paranoid om ljudet sÄ hela underskÄpet Àr vadderat med 20mm ljuddÀmpningsskivor. Fast jag tror inte att det spelar sÄ stor roll...

Inte riktigt "Wrang-klass" pÄ uttagen, men den ska fixas i mÄn av tid och pengar.

TvÄ Eheim 1262 (3400l/h) som turas om var 6:e timme att pumpa upp vatten till var sin hörna av karet. Det röret under ytavrinningsboxen har jag lett inuti röret frÄn karet för att spara ett extra hÄl för det. BÄde rören har kranar och under dem Àr backventilerför att minimera risken föratt vattnet ska rinna tillbaks nÀr respektive pump slÄs av.Och sÄ endataflÀkt som slÄs av/pÄ varje halvtimme.

Tog ett tag att sÄga och montera men de blev hyfsade. Ett ventilationshÄl i huvet ochett i sumputrymmet.

Returröret under ytavrinningsboxen som kommer ut ur stand-pipen.

InvÄnarna kan komma nÄgot senare...

post-757-14468912217856_thumb.jpg

post-757-14468912217941_thumb.jpg

post-757-14468912218001_thumb.jpg

post-757-14468912218061_thumb.jpg

post-757-14468912218182_thumb.jpg

post-757-14468912218315_thumb.jpg

post-757-14468912218454_thumb.jpg

post-757-14468912218574_thumb.jpg

post-757-1446891221873_thumb.jpg

post-757-14468912218926_thumb.jpg

post-757-14468912223525_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Tackar!

Snyggt vahagn. Varför backventiler? Har du inte borrat i returen?

MĂ„

Peter

Noop!Dels ville slippa lÀmna nÄt Ät slumpen och dels sÄ ligger den ena rörkröken betydligt lÀgre Àn ytavrinningens kant vilket innebÀr att det kommer attgÄ Ät rÀtt sÄ mycket vatten innan den kröken komer ut ur vattnet och dÄ har redan hela sumpen översvÀmmats för lÀnge sen.

Postat

ÄÀÀÀaahg hur skall jag nu skriva sĂ„ att du inte blir sur pĂ„ mig vahagn. Ett 6 mm hĂ„l borrat i returröret pĂ„ samma höjd som ytavrinningen ger ett bra skydd för översvĂ€mmad sump. Mitt första kar jag byggde sĂ„ lĂ€t jag returen gĂ„ ner till botten pĂ„ karet. Innan jag startade upp sa min fru: Vad hĂ€nder nĂ€r det blir strömavbrott? Klok fru jag har. Alternativen var dĂ„, backventil eller nĂ„tt annat. Jag borrade dĂ„ ett hĂ„l aldeles vid ytan, för min Ă„sikt om backventiler Ă€r att dom Ă€r toppen tills dom Ă€r botten. PĂ„ det sĂ€ttet jag dĂ„ hade det lika vĂ€l som idag Ă€r att skulle dom inte fungera sĂ„ tömmer jag karet. SjĂ€lvklart skall du borra i returen. Gör det. BehĂ„ll gĂ€rna backventilerna men lita inte pĂ„ dom. Min Ă„sikt. Hoppas du inte blir för sur pĂ„ mig. För du som alla vi andra lĂ€gger ner mycket möda och stora kapital för denna hobby.

MĂ„

Peter

Postat
  • Författare

Varför ska man bli sur av gratis rÄd?! Nej dÄ, inte jag...

I vÀrsta fall kan man lyssna och vÀlja inte följa rÄdet men sura, njaaa... smiley2.gif.

Men hÄlet Àr till för att den ska suga in luft och hÀva baksuget nÀr hÄlet kommer övre ytan eller hur? Men det jag försökte beskriva var att kröken (högsta punkten) pÄ röret nÀrmast i bilden Àr betydligt lÀgre Àn det andra. Det gör att flera extra liter kommer att rinna tillbaks innan det hÄlet kommer över ytan och dÄ har sumpen runnit över för lÀnge sen. Men hÀnder det sÄ kommer hÄlet Ätminstone förhindra att hela karet töms.

Ska se nÀr jag fÄr tillfÀlle att göra det. Nu mÄste jag tömma en hel del vatten för att komma Ät det röret sÄ jag fÄr avvakta rÀtt tillfÀlle.

Ha det,

/Vahagn

Postat

Sorry vahagn sÄg inte det. I bland Àr man för snabb. För att lösa det Àr ju att limma pÄ ett rör som gÄr upp till ytan men det Àr ju lite pyssligt och skall ju bli snyggt och sÄ. Med tiden kanske, men just nu Àh kör du ju pÄ ditt sÀtt och det blir sÀkert bra. Ett frÀsht bygge som du sÀkert kommer att fÄ glÀdje av.

FlÀktarna du byggt in vÀsnas dom mycket? Var köpte du dom och hur styrs dom?

MĂ„

Peter

Postat

Lite kalkalger sÄ blir det dÀr kanon! smiley1.gif

Men sumpen bör vÀl kunna svÀlja det som Àr i rören? smiley5.gif.NÀr du nukör returen och allt sÄ sÀtt en tejp pÄ röret jÀms med ytan och sÀnk sedan nivÄn ett par centimeter. VÀrm upp en borr eller lödkolvoch smÀlt upp ett hÄl i röret just under tejpen. Försök hamna sÄ nÀra ytan som möjligt för varje cm Àr mkt vatten...

Postat
  • Författare

FlÀktarna du byggt in vÀsnas dom mycket? Var köpte du dom och hur styrs dom?

MĂ„

Peter

Nej, supertysta. De Àr pÄ 12cm i diameter och körs med 12V-adapter som jag har satt pÄ samma timer som T5-rören, d.v.s. de sÀtts igÄng och slÀcks med T5-rören. De hörs knappt Àven pÄ vÀldigt nÀra hÄll.

Köpte de pÄ http://www.eis.nu

Lite kalkalger sÄ blir det dÀr kanon! smiley1.gif

Men sumpen bör vÀl kunna svÀlja det som Àr i rören? smiley5.gif.NÀr du nu kör returen och allt sÄ sÀtt en tejp pÄ röret jÀms med ytan och sÀnk sedan nivÄn ett par centimeter. VÀrm upp en borr eller lödkolv och smÀlt upp ett hÄl i röret just under tejpen. Försök hamna sÄ nÀra ytan som möjligt för varje cm Àr mkt vatten...

Jo, sitter och glor pÄ rören i vÀntan pÄ kalkalger, men Àn sÄ lÀnge Àr det en massa filtrerare och andra alger smiley2.gif. Sumpen klarar av att svÀlja det vatten som stiger upp frÄn ytavrinningboxens kant (c:a 2cm) men mer tror jag inte att den kommer att rymma.

Men ska se om jag orkar titta över modifieringar.

Postat

Vad Ă€r det för nĂ„got vitt taggit nere pĂ„ botten till vĂ€nster? Är det en liten anemon? Eller Scallop?

Postat
  • Författare

Vad Ă€r det för nĂ„got vitt taggit nere pĂ„ botten till vĂ€nster? Är det en liten anemon? Eller Scallop?

Nej ingen anemon Àn. Pengarna tog slut... Den vita Àr kronan pÄ en borstmask.

Postat
  • Författare

Tack!

HÀr kommer bilder pÄ invÄnarna:

De hÀr macroalgerna (Neomeris annulata) lÀr inte bli lÄnglivade och redan nu sÄ visar de tecken pÄ att försvinna.

Den allra första inköpet och försökskaninen för att testa om allt var OK :smiley9:Betade av alla alger pÄ tre dagar som en ko... Har precis ömsat skal.

Jo, "Hitta Nemo-sjukan" har nÄtt vÄrt hem ocksÄ. Döptes till Dori innan ens den var köpt. Fast Àr den en han sÄ tycker den kanske inte sÄ mycket om att bli kallad Dori...

Och sÄ skÀlet till att jag skaffade saltkar: min vackra mandarin.

En av tvÄ putsarrÀkor som visade sig vara honor dÄ de producerar Àgg efter Àgg. MÄste köpa ett par till och hoppas att nÄn visar sig vara en hanne.

Och sÄ de mindre liven som delvis har blivit inplanterade genom sandprov frÄn olika affÀrer.

De springer omkring pÄ LSn pÄ nÀtterna och Àrmellan 2mm-10mm stora.

Har en massa mindre krÀftdjur som lever i sanden och syns Àven hÀr som vita prickar som sitter pÄ "grÀsstrÄa".

post-757-14468912219039_thumb.jpg

post-757-14468912219182_thumb.jpg

post-757-14468912219311_thumb.jpg

post-757-14468912219458_thumb.jpg

post-757-14468912219565_thumb.jpg

post-757-1446891221968_thumb.jpg

post-757-14468912219797_thumb.jpg

Postat

" Har en massa mindre krÀftdjur som lever i sanden och syns Àven hÀr som vita prickar som sitter pÄ "grÀsstrÄa" "

Skulle tro att det Àr överlevande rÀkungar....RÀkorna e vÀl tvÄkönade?!

Postat
  • Författare
" Har en massa mindre krÀftdjur som lever i sanden och syns Àven hÀr som vita prickar som sitter pÄ "grÀsstrÄa" "

Skulle tro att det Àr överlevande rÀkungar....RÀkorna e vÀl tvÄkönade?!

Skulle gÀrna tro det men knappast. De hÀr tvÄ rÀkorna som finns kvar (hade fyra frÄn början) har bÄde rom under sig just nu.Jag har lÀst att de Àrhemafroditer men de kan vÀl inte vara bÄde hane och hona samtidigt (som t.ex. sniglar), kan de? Dessutom sÄ Àr de krypen som jag syftar pÄ inte rÀkor eftersom de fanns innan jag köpte rÀkorna...

Postat

Haha, kan vara svÄrt att fÄ rÀkyngel utan rÀkorsmiley17.gif

BÄda mina lÀgger Àgg som blir yngel sÄ jag tror nog du kan fÄ yngel oxo.

Sen blir dom vÀl inte pojke/flicka i den bemÀrkelsen, jag tror dom

klonar sej sjÀlva om dom e ensamma, o "parar" sej (eller byter gener?)

om dom e 2.

NÄn annan kanske vet med sÀkerhet?

Postat
  • Författare

Niklas, de sakerna som jag skrev om hÀr uppe Àr jag sÀkert pÄ att de inte Àr rÀkor, men jag har riktigt pyttesmÄ miniatyr-rÀkor, typ 5-10mm stora som springer blixtsnabbt runt pÄ stenen pÄ nÀtterna och sÄ finns de i ytavrinnigsboxen ocksÄ. De ser precis som rÀkor, men jag tÀnkte att de kan vara nÄt sorts krÀftdjur och inte rÀkornas yngel. Men om dina kan sÄ kan sÀkert mina ocksÄ! smiley2.gif.

Vad hÀnder sen? Jag har sett flertal som verkar trivas och tydligen hittar de mat för att överleva. InnebÀr det att jag kommer att ha rÄd med rÀkmackor snart? VÀxer de sÄ hÀr sÄ mÄste jag exportera för att inte fÄ karet fullt med dem...

Postat

Puh , vahagn, det blir 3:e gÄngen jag skriver det hÀr

inlÀgget! Dom första 2 kom ju inte upp för servern lÄg

nere........varje gÄng jag tryckte pÄ "skicka svar" försvann inlÀgget.

Men nu försöker jag igen dÄ! smiley17.gif

Jag har flyttat över en del rÀkor till ett mindre kar men dom verkar

inte över leva. Jag vet inte om det beror pÄ fodret eller nÄt annat men

Stigigemla har jag för mej skrev att han fött upp rÀkor, han kanske gör

ett inlÀgg?!!!!!

Om dina rÀkor Àr en hel cm borde dom ju klara sej sÄ lÀnge dom kan gömma sej, mat verkar dom ju hitta!

Sen sÀljer du rÀkorna och köper hummer och har pÄ mackorna det e ju mycket frÀckare!

TÀnk: en riktig rÀkodlare!smiley37.gif

Om dom inte överlever fÄr dina fiskar bra foder iafall!

Postat
  • Författare

NÄgra av dem Àr cm-lÄnga. Jag har gott om LS med otaliga hÄlor som de springer i hela tiden, speciellt pÄ nÀtterna syns de tydligt. Ett flertal har hittat skydd i ytavrinningsboxen sÄ dÀr kommer de att vÀxa ostört bara de inte kommer nÀr insuget.

Men fortsÀtter sÄ hÀr sÄ behöver jag inte lÀgga ut sÄ mycket pengar till krÀftskivan i Är smiley2.gif.

Postat

Nej, jag har inte fött upp rÀkor men jag tÀnker försöka.

Jag klarade max tvÄ skalömsningar nÀr LS:en i mitt nano var ganska fÀrsk. Den sista tiden innan strömavbrottet hade jag 3 - 4 som sam runt under en sten hela dagarna med en lÀngd av 7-8 mm.

Nu har jag köpt nya rÀkor och har en som Àr fÀrdig att slÀppa vilken dag som helst sÄ hoppet börjar komma igen.

• 6 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

HÀr Àr nÄgra nya bilder pÄ nya invÄnare:

post-757-14468912219911_thumb.jpg

post-757-14468912220037_thumb.jpg

post-757-14468912220182_thumb.jpg

post-757-14468912220329_thumb.jpg

Postat
  • Författare

NÄgra bilder pÄ minirÀkorna som mandarinen har blivit fet pÄ

post-757-14468912220476_thumb.jpg

post-757-14468912220661_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Dags för lite uppdatering:

Har skaffat nÄgra nya fiskar plus nÄgra frags. Fick nÄgra till skÀnks hÀr pÄ forumet, köpte nÄgra och var i USA för tre veckor sen och hade sedan tvÄ mÄnader köpt nio frags frÄn coralfanatics och bett dem att lÀgga undan dem och skicka paketet sÄ att jag skulle fÄ det precis pÄ avfÀrdsdagen. Allt gick som planerat men den vackraste av dem (som de kallar för "fuzzy green" pÄ sin hemsida") överlevde inte fÀrden. HÀr finns det nÄgra bilder pÄ alla nyheter och Àr det nÄn som vet latinska namnen pÄ de hÀr acropora-fraggarna sÄ Àr jag tacksamt (har hittat en del pÄ nÀtet, men inte alla). Ricordean (nÀstsista bilden) Àr en av de vackrare jag har sett.

post-757-14468912220833_thumb.jpg

post-757-14468912221077_thumb.jpg

post-757-14468912221228_thumb.jpg

post-757-14468912221358_thumb.jpg

post-757-14468912221528_thumb.jpg

post-757-14468912221702_thumb.jpg

post-757-14468912221887_thumb.jpg

post-757-14468912222048_thumb.jpg

post-757-14468912222205_thumb.jpg

post-757-14468912222326_thumb.jpg

post-757-14468912222486_thumb.jpg

post-757-14468912222592_thumb.jpg

post-757-14468912222713_thumb.jpg

post-757-14468912222836_thumb.jpg

post-757-14468912222961_thumb.jpg

Postat
  • Författare

Turbinaran som jag köpte och var knallgul men sen blev den brun. Nu har jag flyttat upp den i omgÄngar och den sitter nu högst upp. Har fÄtt tillbaks lite av sin fÀrg men har lÄng vÀg till total ÄterhÀmtning:

post-757-14468912223081_thumb.jpg

post-757-14468912223201_thumb.jpg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.